Uudenmaan ELY-keskus

Uudenmaan ELY-keskus poistaa tänä vuonna yhteensä 11 suojatietä

Jaa

Uudenmaan ELY-keskuksen hallinnoimilla teillä Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä on noin 2000 suojatietä, joista poistetaan tänä vuonna 11.

Miikko Santala seisoo poistettavan suojatien vieressä keltainen liivi päällään.
Liikennejärjestelmäasiantuntija Miikko Santala kertoo Youtube-videollamme lisää suojateiden poistosta, linkki tiedotteen alla.

”Suojatie poistetaan yleensä silloin, kun se on turvaton, tarpeeton tai vähällä käytöllä. Näiden poistettavien suojateiden kohdalla on arvioitu, ettei suojatie paranna tien ylittämisen turvallisuutta”, kertoo Uudenmaan ELY-keskuksen liikennejärjestelmäasiantuntija Miikko Santala.

”Joissakin tapauksissa suojatie voi jopa lisätä vaaraa, jos se antaa tienkäyttäjille harhaanjohtavan tunteen turvallisuudesta tien ylityksessä. Onkin turvallisempaa ylittää tie vaihtoehtoisen reitin kautta, tai silloin kun liikennettä ei ole”, hän lisää.

Ennen kuin suojatie päätetään poistaa, sen turvallisuus ja tarpeellisuus arvioidaan tarkasti. Osa poistettavista suojateistä sijaitsee alueilla, joilla nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa. Nopeusrajoitus saa nykyisen valtioneuvoston liikenteenohjauslaitteiden käytöstä annetun asetuksen ja Väyläviraston ohjeistuksen mukaan enimmillään olla 50 kilometriä tunnissa, jos suojatie on tiemerkinnöin ja liikennemerkein merkitty.

”Poikkeuksena ovat tilanteet, joissa suojatie on liikennevaloilla ohjattu, jolloin 60 km/h nopeusrajoitus sallitaan”, Santala toteaa.

Jotta nopeusrajoitus voitaisiin laskea suojatien kohdalla esimerkiksi nopeuteen 50 km/h, täytyy ympäristön myös tukea alempaa nopeusrajoitusta.

Osiin niistä kohdista, joista suojatie poistetaan, asennetaan liikennemerkki varoittamaan tienkohdasta, jossa jalankulkijat ylittävät tien tai siirtyvät ajoradalle. Jalankulkijoista varoittavaa liikennemerkkiä käytetään esimerkiksi tilanteissa, joissa jalankulku- ja pyörätie päättyy tai vaihtaa puolta. Merkkiä voidaan käyttää myös tilanteissa, joissa suojatie on poistettu.

Poistettavat suojatiet:

Kanta-Hämeen alue, 1 kohde:

Maantie 13653, Hämeenlinna, Rengonraitti 13, kohde kartalla: Google maps

Päijät-Hämeen alue, 1 kohde:

Maantie 172, Orimattila, Ratulantie 385, kohde kartalla: Google maps

 

Uudenmaan alue, 9 kohdetta:

Maantie 174, Myrskylä, Keskustie 23, kohde kartalla: Google maps

Maantie 176, Loviisa, Lapinjärventie 460, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11697, Sipoo, Brobölentie 60, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11355, Nurmijärvi, Herustentie 3, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11357, Espoo, Gumbölentie 18, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11357, Espoo, Gumbölentie 15, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11237, Vihti, Asemantie 6, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11261, Vihti, Ojakkalantie 1, kohde kartalla: Google maps

Maantie 11261, Vihti, Ojakkalantie 318, kohde kartalla: Google maps

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Uudenmaan ELY-keskus, liikennejärjestelmäasiantuntija Miikko Santala puh. 0295 036 279, e-mail etunimi.sukunimi(at)ely-keskus.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Logo.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus

Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande

På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.

Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote

Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.

Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande

Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye