Customers who log in to OmaKela will be prompted to enable Suomi.fi messages
As from 12 May 2025, customers who log in to OmaKela will be prompted to enable Suomi.fi messages. The prompt is shown to persons over 18 who have not yet enabled Suomi.fi messages. Customers who have opted out of paper mail from Kela will still receive decisions and letters from Kela in OmaKela. Suomi.fi messages are a service provided by the Digital and Population Data Services Agency and the service is safe to use.
When persons over 18 log in to OmaKela or some other e-service of public authorities as from 12 May, they will be prompted to enable Suomi.fi messages. Suomi.fi messages can be enabled right away in connection with the identification. You can also ignore the prompt and continue to handle your affairs as usual. Customers who have not enabled Suomi.fi messages will be prompted each time they log in.
Enabling Suomi.fi messages is part of the project Digital First, whereby Finland is gradually switching to digital communication between customers and public authorities. The aim of the project Digital First is that as many citizens as possible henceforth get decisions and other documents from public authorities primarily in electronic form. More and more public authorities have started using Suomi.fi messages and started sending messages to their customers that way. Increased electronic communications save a considerable amount of public funds.
Kela will start using Suomi.fi messages in June – opt out of paper mail from Kela in OmaKela
Kela will start sending alerts as Suomi.fi messages in June. Customers who have enabled Suomi.fi messages will get alerts for new decisions and letters from Kela in the Suomi.fi messages if they have opted out of paper mail from Kela. You can opt out of paper mail by informing Kela about it in OmaKela.
The prompt to enable Suomi.fi messages only concerns the handling of personal matters
Kela’s employer customers and partner organisations will also get a prompt to enable personal Suomi.fi messages as from 12 May when they log in to Kela’s e-services for employers and partner organisations.
However, the Suomi.fi messages are only intended for private individuals and the handling of their personal matters. Suomi.fi messages will not come into use for handling matters for instance between Kela and the wellbeing services counties, employment services, pharmacies and service providers. Suomi.fi messages will also not come into use in the communication between Kela and employers. Despite this, the user will be prompted to enable Suomi.fi messages also when the user is logging in to Kela’s e-services for partner organisations using Suomi.fi identification. When a person acting on behalf of the employer or a partner organisation enables Suomi.fi messages, they are only used in the person’s personal matters.
Further information
What is Suomi.fi messages (suomi.fi)
Contacts
Anu LantonenHead of SectionKela
Benefit Document Production
Kela's Communications UnitFor media enquiries, please contact us between 9:00 and 16:00, Monday to Friday. This number can be used for interview requests, which we will be happy to forward to an appropriate source at Kela. You can also submit interview requests by email.
Tel:+358 20 634 7745viestinta@kela.fiAlternative languages
Subscribe to releases from Kela/FPA
Subscribe to all the latest releases from Kela/FPA by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Kela/FPA
FPA:s utlåtande: Den föreslagna reformen av utkomststödet ökar FPA:s arbetsmängd avsevärt men gör också verkställigheten av stödet smidigare27.6.2025 13:53:48 EEST | Pressmeddelande
Regeringen föreslår en reform av utkomststödet. Det viktigaste målet med reformen är att stärka kundens förmåga att klara sig självständigt och att spara in 74 miljoner euro på utgifterna för utkomststöd. Detta eftersträvas bland annat genom att man skärper kundernas skyldighet att söka heltidsarbete och förmåner som är primära i förhållande till utkomststödet. I sitt utlåtande om regeringens proposition betonar FPA att det krävs tillräckliga tjänster och ett nära samarbete mellan myndigheterna för att reformen ska lyckas.
Kelan lausunto: Toimeentulotukeen ehdotettu uudistus kasvattaa Kelan työmäärää merkittävästi mutta myös sujuvoittaa tuen toimeenpanoa27.6.2025 13:53:48 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Hallitus esittää uudistusta toimeentulotukeen. Uudistuksen tärkein tavoite on vahvistaa asiakkaan itsenäistä selviytymistä ja säästää 74 miljoonaa euroa toimeentulotukimenoissa. Tähän pyritään muun muassa sillä, että asiakkaita velvoitetaan entistä tiukemmin hakemaan kokoaikatyötä ja toimeentulotukeen nähden ensisijaisia tukia. Esitystä koskevassa lausunnossaan Kela korostaa, että uudistuksen onnistuminen edellyttää riittäviä palveluita ja tiivistä yhteistyötä viranomaisten välillä.
Kelan kuntoutuksen käyttämän GAS-menetelmän materiaalit löytyvät nyt myös kolmella saamen kielellä25.6.2025 11:10:49 EEST | Tiedote
Kelan kuntoutuksessa on käytössä GAS-menetelmä kuntoutuksen tavoitteiden laatimisen ja niiden toteutumisen arvioinnin välineenä. GAS-menetelmän Käsikirja ja Omat tavoitteeni -lomake löytyvät nyt myös pohjoissaameksi, inarinsaameksi ja koltansaameksi.
FPA deltar i prideveckan i Helsingfors – var och en får vara sig själv även på arbetsplatsen24.6.2025 08:04:21 EEST | Pressmeddelande
FPA deltar i prideevenemang sommaren 2025 för att främja likabehandling och icke-diskriminering.
Kela osallistuu Helsinki Pride -viikolle – jokaisella on oikeus olla oma itsensä myös työpaikalla24.6.2025 08:04:21 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kela on mukana kesän 2025 Pride-tapahtumissa yhdenvertaisuuden ja syrjimättömyyden edistämiseksi.
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom