Kela/FPA

Kunder som loggar in i MittFPA får förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden

Dela

Från och med 12.5.2025 får kunder som loggar in i MittFPA en uppmaning att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Uppmaningen visas för myndiga personer som ännu inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden. Om en kund har avstått från papperspost från FPA, får kunden beslut och brev från FPA fortfarande i MittFPA. Suomi.fi-meddelandena är en tjänst som tillhandahålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, och det är säkert att använda tjänsten. 

När en myndig person från och med den 12 maj loggar in i MittFPA eller någon annan e-tjänst hos en organisation inom den offentliga förvaltningen får personen ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden. Suomi.fi-meddelanden kan aktiveras genast i samband med identifieringen. Om man vill kan man även förbigå förslaget och fortsätta att sköta sina ärenden på vanligt sätt. Förslaget visas vid varje inloggning för kunder som inte har aktiverat Suomi.fi-meddelanden.

Förslaget att aktivera Suomi.fi-meddelanden är en del av projektet Prioritera digitalt, där Finland stegvis övergår till digital kommunikation mellan kunder och myndigheter. Syftet med projektet Prioritera digitalt är att så många medborgare som möjligt i fortsättningen ska få beslut och andra handlingar från myndigheterna i första hand digitalt. Allt fler myndigheter har tagit i bruk Suomi.fi-meddelanden och börjat skicka meddelanden till sina kunder via tjänsten. Ökad elektronisk kommunikation sparar en avsevärd mängd offentliga medel.

FPA tar i bruk Suomi.fi-meddelanden i juni – man kan avstå från papperspost från FPA i MittFPA

FPA börjar skicka aviseringar i Suomi.fi-meddelandena i juni. Kunder som har aktiverat Suomi.fi-meddelanden får aviseringar om nya beslut och brev från FPA i Suomi.fi-meddelandena om de har avstått från papperspost från FPA. Det går att avstå från papperspost genom att informera FPA om det i MittFPA.

Förslaget att aktivera Suomi.fi-meddelanden gäller endast skötsel av personliga ärenden

Också FPA:s arbetsgivarkunder och samarbetspartner får från och med den 12 maj ett förslag om att aktivera personliga Suomi.fi-meddelanden när de loggar in i FPA:s e-tjänster för arbetsgivare och samarbetspartner.  

Suomi.fi-meddelandena är dock endast avsedda för personkunder och skötseln av deras egna ärenden. Suomi.fi-meddelanden kommer inte att användas i skötseln av ärenden mellan olika myndigheter, till exempel mellan FPA och välfärdsområdena, sysselsättningstjänsterna, apoteken eller tjänsteproducenterna. Suomi.fi-meddelanden tas inte heller i bruk i skötseln av ärenden mellan FPA och arbetsgivare. Trots det får användaren ett förslag om att aktivera Suomi.fi-meddelanden också när användaren loggar in i FPA:s e-tjänster för samarbetspartner med Suomi.fi-identifikation. När en person som sköter ärenden i egenskap av arbetsgivare eller samarbetspartner aktiverar Suomi.fi-meddelanden kommer de i användning endast i fråga om personens personliga ärenden.

Närmare information 

Vad är Suomi.fi-meddelanden? (suomi.fi)      

Vad är Suomi.fi-identifiering? (suomi.fi)  

Avstå från papperspost i MittFPA

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye