Itärata Oy

Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel

Dela

En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.

Den nya alternativa sträckningen kan förkorta Östbanan med flera kilometer. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel, och till största delen går den under jord i Sibbo. Det har inte ännu bestämts exakt var tunnelns öppning ska vara i Sibbo. Sannolikt placeras öppningen sydost om Savijärvi. Östbanan inkluderade en ny alternativ sträckning i sina planer när Flygbanan ändrade sin sträckning i april 2025. 

"Den längre tunneln har övervägts noga. För Östbanan är tunneln en lösning som tillåter att vi bygger banan nästan helt under jord i Sibbo. Det gör att banans konsekvenser för dem som bor på området blir så små som möjliga. Besluten fattas utifrån en grundlig konsekvensbedömning och dialog med alla samarbetsparter", säger Östbanans planeringsdirektör Minna Weurlander.  

Det finns två alternativ för Östbanans sträckning i Borgå och Sibbo 

I det norra alternativet är Östbanans längd ca 100 kilometer. Det södra alternativet förkortar sträckningen med flera kilometer. Den exakta längden är inte ännu känd, eftersom det finns flera alternativa sträckningar och planeringen ännu pågår. 

Det norra alternativet  

  • I detta alternativ går Östbanan från Flygbanan via Kervo station till Backas.
  • För sträckan mellan Kervo station och Backas utreds fyra olika sträckningar.
  • Sträckan som går i järnvägstunnlar är ca 15–17 kilometer*.
  • Detta alternativ har i huvudsak redan ingått i miljökonsekvensbedömningen. 

Det södra alternativet 

  • I detta alternativ går Östbanan från Flygbanan söder om Nickby till Backas.
  • Sträckan som går i järnvägstunnlar är ca 18–20 kilometer*. 
  • Denna sträckning följer i huvudsak det alternativ som lades fram vid beredningen av landskapsplanen 2012, vilket visserligen passerade söder om Nicky centrum ovan jord.  Nu går denna sträckning i tunnel. Detta alternativ har nu inkluderats i miljökonsekvensbedömningen. 

Den pågående miljökonsekvensbedömningen för planerna 

Kostnaderna för de olika alternativen preciseras när projektplaneringen framskrider hösten 2025. Bakgrunden till den ändring i sträckningen som nu gjorts är Flygbanans beslut att ändra järnvägssträckning så att den går längre söderut, längs gränsen mellan Tusby och Vanda. I den tidigare planen var avsikten att Östbanan och Flygbanan förenas i en tunnel sydost om Kervo; nu finns anslutningen söder on Kervo. 

Investerings- och driftskostnaderna för en tunnel är ofta högre än för en bana som går ovan jord. En tunnel kan ändå som helhet vara en mer rationell lösning med beaktande av markanvändning, naturvärden och sträckningens ekonomiska effektivitet. Tunnlar möjliggör en tät stadsmiljö och skydd för befintlig bebyggelse och för naturen. 

För Östbanan pågår beskrivningsfasen av miljökonsekvensbedömningen (MKB), inom vilken också konsekvenser av alternativa framtida sträckningar bedöms. Det alternativ där Kervo station ingår är fortfarande med så att Östbanan lämnar Flygbanan enligt dess nya sträckning. Inga andra ändringar har gjorts i de sträckningar som ingått i MKB:n. 

Framläggandet till påseende av MKB-beskrivningen, som planerats till inkommande höst, flyttas fram till januari–februari 2026. Den förändringen påverkar inte planeringstidtabellen för Östbanan som helhet, finansieringen som helhet eller ansökan om EU-finansiering.  

* Järnvägstunneln är en dubbeltunnel som består av två separata järnvägstunnlar. Järnvägstunnlarna kan vara olika långa.

Informationsmöte om Östbanan för allmänheten i Borgå den 4 juni 

Den 4 juni 2025 kl. 17.30–19.30 ordnar Östbanan ett informationsmöte för allmänheten i Konstfabriken i Borgå (Västra Alexandersgatan 1), där Östbanans förändrade sträckning och den nya anslutningspunkten mellan Östbanan och Flygbanan presenteras och det berättas hur och enligt vilken tidtabell miljökonsekvensbedömningen framskrider samt om andra utredningar i samband med planeringen.  

I slutet av mötet finns det tid för frågor och diskussion kring kartorna. Mötet streamas på Östbanans Youtube-kanal: https://youtube.com/live/qJ235RfP9zw

Läs det tidigare pressmeddelandet: Flygbanans ändrade sträckning påverkar planeringen av Östbanan 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Östbanans nya södra sträckning mellan Flygbanan, Sibbo och Backas i Borgå samt det norra alternativet mellan Flygbanan, Kervo och Sibbo. Östbanan Ab
Östbanans nya södra sträckning mellan Flygbanan, Sibbo och Backas i Borgå samt det norra alternativet mellan Flygbanan, Kervo och Sibbo. Östbanan Ab
Itärata Oy
Ladda ned bild

Östbanan Ab

Östbanan Ab har till uppgift att planera en snabb järnvägsförbindelse från Flygbanan via Borgå till Kouvola och att möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar ca två miljoner invånare i sju landskap. Östbanan ägs av finska staten (51 %), som representeras av kommunikationsministeriet, samt av 24 kommuner och städer. Östbanan ingår i stomnätet i det transeuropeiska transportnätverket TEN-T (Trans-European Transport Network).

Andra språk

Följ Itärata Oy

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy

Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu

Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja

Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan blev klar – 101 nya objekt13.3.2025 10:13:26 EET | Pressmeddelande

Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan har färdigställts. Inventeringen som genomfördes av Museiverkets arkeologiska fälttjänster gav en heltäckande bild av det arkeologiska kulturarvet i de nuvarande sträckningsalternativens influensområde. I utredningen hittades bland annat kolmilor, gränsmärken och lämningar av vattenkvarnar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye