Editkilpailu 2024: Alko teki vuoden parhaan mainoksen, kampanjasarjan voitto Ankkalinnaan
Editgaalassa palkittiin vuoden parhaita aikakauslehtimainoksia ja -kampanjoita torstaina 15. toukokuuta. Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin mainospanostuksiaan merkittävästi kasvattanut Hartwall.

Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkittiin markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa: Vuoden aikakauslehtimainos, Vuoden aikakausmediakampanja ja Vuoden aikakausmediamainostaja. Edit-palkinnot jaettiin Ravintola Töölössä järjestetyssä Editgaalassa 15. toukokuuta.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarjan voitti Alkon Qucqu, joka leikittelee nerokkaasti toimialan konventioilla ja tarjoaa lukijalle oivaltamisen ilon. Mainoksen on suunnitellut TBWA\Helsinki, mediatoimistona oli OMD.
– Ilahduttava mainos haastaa luutuneita käsityksiä ja jää takuuvarmasti mieleen. Ennakkoluuloton mainonta kannustaa ennakkoluulottomiin valintoihin – jokaisella hyllyllä on hyviä viinejä, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Vuoden aikakauslehtimainos -sarja oli tänä vuonna poikkeuksellinen, sillä kaikki shortlistalle yltäneet mainokset olivat mainostoimisto TBWA\Helsingin käsialaa. Kunniamaininnat sarjassa saivat Baltic Sea Action Groupin Käänteentekevä ja Suomen World Visionin Tästä ei voi vaieta.
Vuoden aikakauslehtimainos: Qucqu
mainostaja: Alko
mainostoimisto: TBWA\Helsinki
mediatoimisto: OMD
käytetyt mediat: Me Naiset, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediakampanja -sarjan vei Sanoma Media Finlandin ja Aku Ankka Juniorin Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille. Mainoksen on suunnitellut Ryhmä Creative Agency.
Kampanja ylitti sille asetetut tavoitteet komeasti ja toi lehdelle ennätysmäärän uusia tilaajia, mikä on upea tulos vallitsevassa markkinatilanteessa.
– Hauska ja brändin näköinen luova toteutus toimi hienosti eri kanavissa. Tärkeä kampanja ajassa, jossa huoli lasten lukutaidosta on suurta, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Kunniamaininnan Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa sai LUT-yliopistojen Haku-Ankka -mainosliite. Sen suunnitteli Sanoma Media Finland.
Vuoden aikakausmediakampanja: Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille
mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
valokuvaaja: Onni Wiljami
Vuoden aikakausmediamainostajana palkittiin pitkän linjan aikkarimainostaja Hartwall, joka kasvatti panostuksiaan merkittävästi vuonna 2024.
– Mainostaja on ottanut aikakausmedian eri kanavat suvereenisti haltuun printistä natiiviyhteistyöhön ja teemaosioista lyhytvideoihin. Laatu erityisesti viinibrändien mainonnassa ilahduttaa, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Editkilpailun Vuoden aikakauslehtimainos - ja Vuoden aikakausmediakampanja -sarjojen tuomaristossa olivat Senior Media Planner Heidi Pukkila Dagmarilta, luova johtaja Heli Roiha SEKiltä, strategiajohtaja Ville Toriseva Ryhmä Creativelta ja toimitusjohtaja Jarno Varis Wörksiltä. Ville Toriseva ei osallistunut Aku Ankka Juniorin kampanjan arviointiin. Vuoden mainostajan valitsi Aikakausmedian mediamyyntiryhmä.
Kilpailussa oli mukana markkinoinnillisten sarjojen lisäksi 13 toimituksellista sarjaa.
Editkilpailun markkinoinnillisten sarjojen voittajat:
Vuoden aikakauslehtimainos
Qucqu
mainostaja: Alko
mainostoimisto: TBWA\Helsinki
mediatoimisto: OMD
käytetyt mediat: Me Naiset, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediakampanja
Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille
mainostaja: Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
mainostoimisto: Ryhmä Creative Agency
valokuvaaja: Onni Wiljami
Vuoden aikakausmediamainostaja
Hartwall
Katso kaikki voittajat tekijätietoineen Editkilpailun sivustolta
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuolisätiedot Editkilpailusta
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiAnniina Nissinenkuvapyynnöt
Puh:050 304 2855anniina.nissinen@aikakausmedia.fiKuvat
Linkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto15.5.2025 19:57:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.
Jokin näistä on Vuoden aikakauslehtimainos – tässä ovat Editkilpailun 2024 ehdokkaat31.3.2025 13:58:36 EEST | Tiedote
Vuoden aikakauslehtimainoksen tittelistä kilpailevat Alko, Baltic Sea Action Group ja Suomen World Vision. Vuoden aikakausmediakampanja -sarjassa ehdolla ovat LUT-yliopistot ja Aku Ankka Juniori.
Tässä ovat Editkilpailun toimituksellisten sarjojen voittajaehdokkaat!31.3.2025 13:56:32 EEST | Tiedote
Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevan Editkilpailun vuoden 2024 voittajaehdokkaat ovat nyt julki. Voittajat palkitaan 15. toukokuuta Editgaalassa.
Aikakausmedia tukee koululaisten lukuiloa jakamalla lukutaitostipendejä3.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Lasten ja nuorten lukuintoa tuetaan myöntämällä neljä 500 euron ryhmäkohtaista lukutaitostipendiä eskarista yläkouluun. Hakuaika päättyy 31. maaliskuuta.
Tiedote: Editkilpailun tuomaristoissa on 48 journalismin, markkinoinnin ja visuaalisuuden ammattilaista10.2.2025 12:07:06 EET | Tiedote
Aikakausmedia-alan parhaita tekijöitä ja toteutuksia palkitsevaan Editkilpailuun saatiin jälleen satoja ehdotuksia. Erikois-Edit-sarja, jossa palkitaan vaikuttavan uran aikakausmedian parissa tehnyt henkilö, keräsi ennätyksellisen paljon ehdokkaita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme