Mikrosäästämisen suosio kasvaa – S-Pankki testaa Säästäjämaattia ja mahdollistaa ensimmäisenä maailmassa pullonpalautusrahojen ohjaamisen rahastoon
Mikrosäästämisen ja sijoittamisen suosio jatkaa tasaista kasvuaan. S-Pankissa mikrosäästäjien määrä kasvoi viimeisen vuoden aikana jälleen lähes viidenneksen. Suomen ensimmäisenä mikrosäästämisen palvelun vuonna 2018 lanseerannut S-Pankki haluaa jatkuvasti kehittää matalan kynnyksen säästämisen ja sijoittamisen palveluita. Nyt pankki tarjoaa ensimmäisenä maailmassa mahdollisuuden sijoittaa pullopalautusrahat suoraan rahastoon ja pistää näin pulloista kerätyt eurot poikimaan.

Säästäminen ja sijoittaminen ovat osa yhä useamman suomalaisen arkea. Tämä näkyy S-Pankissa Säästäjä-palvelun käytön kasvuna – palvelun käyttö on kasvanut jopa yli 18 prosenttia viimeisen vuoden aikana. Tällä hetkellä palvelua käyttää jo yli 118 200 suomalaista. S-Pankki lanseerasi Suomen ensimmäisen täysin mobiilissa toimivan mikrosäästämisen palvelun, Säästäjän, vuonna 2018.
S-mobiilissa toimivassa Säästäjä-palvelussa käyttäjä voi valita itselleen mieluisan ja helpon tavan säästää. Jopa puolet (50 %) Säästäjän käyttäjistä sijoittaa säännöllisesti S-ryhmän Bonuksen, 55 prosenttia puolestaan laittaa jokaisesta debit-korttiostoksesta 0,5-5 euroa säästöön. 31 prosentilla on käytössä molemmat mikrosäästämisen tavat.
Innokkaimpia mikrosäästäjiä ovat 36–50-vuotiaat, joita palvelun käyttäjistä on peräti 37 prosenttia. Seuraavaksi eniten mikrosäästävät 26–35-vuotiaat.
Mikrosäästämisen etuna on sen soveltuvuus hyvin erilaisiin taloudellisiin tilanteisiin ja tarpeisiin. Säästää voi juuri itselleen sopivan summan.
”Mikrosäästämisen trendiä selittää varmasti osaltaan tietoisuuden kasvu, helpoksi tehdyt matalan kynnyksen palvelut sekä toisaalta myös suomalaisten kotitalouksien tilanne – monessa kotitaloudessa on viime vuodet eletty taloudellisesti melko tiukasti. Tällaisessa tilanteessa suurempien sijoitusten tekeminen on saattanut olla haastavaa”, S-Pankin ekonomisti Janne Ronkanen sanoo.
Ekonomisti näkee kuitenkin myönteisiä merkkejä kotitalouksen ostovoiman kehityksessä.
”Muutamana viime vuotena kotitalouksien tiukempi rahatilanne on heikentänyt kuluttajien luottamusta, ja pitänyt myös kulutuksen varovaisena. Kotitalouksien ostovoima on kuitenkin elpymässä ja siten kulutuksen lisäksi myös säästöön jää varmasti viime vuosia enemmän rahaa”, Ronkanen summaa.
Pullopantit ensimmäisenä maailmassa tuottamaan
S-Pankki toteuttaa tiettävästi ensimmäisenä maailmassa pilottikokeilun, jossa asiakas voi ohjata pullonpalautusrahat suoraan rahastoon. Kokeilun avulla S-Pankki haluaa testata uusia mikrosäästämisen malleja. Kokeilu toteutetaan yhden päivän ajan Oulussa 16.5.2025.
”Haluamme tehdä säästämisestä ja sijoittamisesta aina vain helpompaa. Meille on myös tärkeää olla osana asiakkaidemme arkea ja yllättää positiivisesti siellä, missä he muutenkin toimivat. Kauppareissun yhteydessä palautettavat pullot ja niiden ohjaaminen suoraan rahastoon on tästä loistava esimerkki”, S-Pankin varallisuudenjohtaja Mike Peltola sanoo.
”Koemme myös tärkeänä oivalluttaa, että säästämisen alkuun pääsee jo pienillä summilla. Parhaimmillaan säästäminen tapahtuukin lähes huomaamatta, kuten vaikkapa pullonpalautusrahoilla tai S-ryhmän Bonuksella”, Peltola jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
S-Pankin viestintä
Puh:+358 10 767 9300viestinta@s-pankki.fiwww.s-pankki.fiLinkit
S-Pankki
S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta S-Pankki Oyj
Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande
Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.
Tutkimus: Suomalaiset käyttävät kotimaassa lomailuun enemmän rahaa kuin ulkomaanmatkoilla – kotimaankohteissa viihdytään nyt aiempaa pidempään26.6.2025 10:46:42 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan kotimaahan suuntautuvilla lomamatkoilla rahaa käytetään enemmän kuin ulkomaanmatkoilla. Ulkomailla majoitus vie suuremman osan budjetista, kun taas liikkumisen kuluja syntyy kotimaanmatkoilla enemmän. Erilaiset tapahtumat vauhdittavat kotimaanmatkailua ja matkoilla halutaan tällä hetkellä yhä enemmän yksilöllisiä elämyksiä ja helppokäyttöisiä palveluja.
Enkät: Finländarna är nu intresserade av billigare stugor – en båt står högre på semesterfirarens önskelista än en innetoa19.6.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
Intresset för billigare stugor har ökat, men finländarna är också intresserade av att bygga till, visar en färsk enkät som S-Banken låtit göra. När det gäller bekvämligheter i stugan är bastun den viktigaste, och båten står högre upp på semesterfirarnas önskelista än innetoan.
Kyselytutkimus: Suomalaisia kiinnostavat nyt edullisemmat mökit – mökkeilijän toivelistalla vene voittaa sisävessan19.6.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Kiinnostus edullisempia mökkejä kohtaan on kasvanut, mutta myös lisärakentaminen kiinnostaa suomalaisia, selviää S-Pankin teettämästä tuoreesta kyselytutkimuksesta. Mökin mukavuuksista tärkein on sauna, ja vene on mökkeilijöiden toivelistalla sisävessaa korkeammalla.
Det ökade antalet penningkurirer bland unga oroar banker och polisen16.6.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Penningkurirer har blivit vanligare bland unga de senaste åren. Det handlar om ett fenomen där ungdomar eller unga vuxna värvas som penningkurirer mot belöning.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme