Karhu-olut kaappaa ruotsalaisen median juhlistaakseen naapurimaiden välistä kilpailua
Karhu aloittaa tiistaina 13. toukokuuta printtimainoskampanjan, jota tukevat digitaaliset ja sosiaalisen median materiaalit suurissa suomalaisissa ja ruotsalaisissa uutismedioissa – Helsingin Sanomat, Vasabladet, Österbottens Tidning, Dagens Nyheter, Aftonbladet, Expressen, Göteborgs-Tidningen ja Kvällsposten.

Pilke silmäkulmassa tehty kampanja nostaa esiin alkoholittoman Karhu 0,0 -oluen – vaikka olutta ei ole edes saatavilla Ruotsissa. Miksi mainostaa maassa, jossa tuotetta ei voi ostaa? Vastaus on ilmeinen: 13. toukokuuta pidetään Euroviisujen ensimmäinen semifinaali – ja sen myötä KAJ astuu lavalle (tai pitäisikö sanoa, saunan lauteille). Ja missä on sauna, siellä on Karhu.
Sinebrychoffin, Pohjoismaiden vanhimman panimon, valmistama Karhu on lähes synonyymi suomalaiselle saunalle – Karhu on Suomen suosituin saunaolut (Sinebrychoff Brand Health Tracker, Ipsos 2024 (N=1779)).
Kun paljastui, että suomalainen KAJ-yhtye edustaisi Ruotsia Euroviisuissa kappaleellaan Bara bada bastu, Karhu ei voinut vastustaa muistuttamasta ruotsalaisia – leikillisesti – mistä sekä sauna että heidän esiintyjänsä todella ovat kotoisin. Kampanjan otsikko, "12 pistettä suomalaiselle saunalle", todelliseen Euroviisu-tyyliin, on ystävällinen silmänisku pitkään jatkuneen kilpailun hengessä Suomen ja Ruotsin välillä – kuten vuoden 1995 jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut tai Käärijä vs. Loreen.
Mainoksen ruotsalainen versio nojaa suomalaiseen näkemykseen ruotsalaisuudesta, humoristisesti selittäen Karhun syvät siteet saunaan ja leikillisesti ehdottaen, että ruotsalaisten täytyy tulla laivalla Suomeen, jos he haluavat maistaa olutta.
Karhu osoittaa myös tukensa Suomen omalle Euroviisuedustajalle Erika Vikmanille erillisellä sosiaalisen median postauksella hänen semifinaaliesiintymisensä iltana.
"Tämä ystävällinen ja humoristinen teko kertoo, mistä Karhussa on kyse. Karhu on mahtavan makuista olutta, Karhulla on pitkä historia ja Karhu myös ylpeänä edustaa suomalaisuutta rohkean ja nokkelan markkinoinnin kautta. Toivomme, että ruotsalaiset heräävät tiistaiaamuna hieman hämmentyneinä, sitten huvittuneina – kun taas suomalaiset tuntevat sen tutun ylpeyden tunteen", sanoo Karhun tuotepäällikkö Elli Karppinen Sinebrychoffilta.
Ei ole väliä, kuka voittaa finaalin – KAJ tai Vikman – Suomi suuntaa torille! Kannustamme tiedotusvälineitä jakamaan tämän ainutlaatuisen kampanjan ja juhlistamaan ystävällistä kilpailua Suomen ja Ruotsin välillä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo MikkolaviestintäpäällikköSinebrychoff
Puh:+358408307176timo.mikkola@sff.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
1819 perustettu Sinebrychoff on osa Carlsberg-konsernia ja valmistaa oluita, siidereitä, long drink -juomia, virvoitusjuomia, vesiä sekä energiajuomia. Sen tuotesalkkuun kuuluvat mm. Karhu, KOFF, Carlsberg, Battery Energy Drink, Monster Energy, Crowmoor sekä Somersby ja Coca-Colan yhtiön juomat, kuten Coca-Cola, Fanta, Bonaqua sekä Sprite. Henkilöstön monimuotoisuus, vuorovaikutus asiakkaiden ja ympäröivän yhteiskunnan kanssa sekä vahvat tuotebrändit ovat kestävän kehityksen edistämisen lisäksi yhtiölle tärkeitä. Sinebrychoff valmistaa juomat 100 % uusiutuvalla energialla ja juomanvalmistus on hiilineutraalia. Alkoholin kohtuukäyttöä yhtiö edistää laajalla alkoholittomien oluiden valikoimalla. Käymme parempaan huomiseen.
sinebrychoff.fi — Sinebrychoff - Facebook & Instagram: Sinebrychoff1819 - kohtuullisesti.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oy Sinebrychoff Ab
Ravintolaraitiovaunu SpåraKOFF täyttää 30 vuotta12.5.2025 09:45:00 EEST | Tiedote
Suomen ainoa ravintolaraitiovaunu täyttää tasavuosia maanantaina 12.5.2025, jolloin sen ensimmäisestä ajelusta tulee kuluneeksi 30 vuotta. SpåraKOFF jatkaa liikennöintiään normaalisti jännitemuutoksesta huolimatta.
Sinebrychoffin kestävän kehityksen katsaus: Vedenkäyttö vähentynyt 100 miljoonaa litraa vuositasolla7.4.2025 13:43:15 EEST | Tiedote
Sinebrychoffin järjestyksessään 16. kestävän kehityksen katsaus on julkaistu. Katsaus paljastaa muun muassa, että Sinebrychoffin juomiin käytetyn veden määrä on vähentynyt yli 100 miljoonaa litraa vuositasolla noin kymmenessä vuodessa - tuotantolitrojen pysyessä suunnilleen samana.
Hedelmäisiä ja raikkaita makuja Sinebrychoffin kevätuutuuksissa24.2.2025 12:31:39 EET | Tiedote
Kevät tuo paljon herkullisia makuja Suomen suosikkijuomilta - muun muassa vadelmalonkeroa KOFF Long Drinkiltä, trooppisen hedelmäinen Karhu-olut, sitruunainen KOFF-olut ja mysteerimakuinen Battery. Monessa uutuudessa maistuvat hedelmät, marjat ja sitruksinen raikkaus! Kaikkien juomien tarkemmat tiedotteet ja kuvat löytyvät alla olevista linkeistä ja Sinebrychoffin uutishuoneesta: https://sinebrychoff.fi/newsroom/
Maailman ainoan ravintolaraitiovaunun SpåraKOFFin matka jatkuu5.2.2025 12:01:52 EET | Tiedote
Kantakaupungin raitiotien jännitteen nostosta alkanut jännitysnäytelmä sai onnellisen lopun.
Sinebrychoff ja Keravan kaupunki jakoivat harrastestipendejä 30 000 eurolla keravalaisille lapsille ja nuorille27.1.2025 09:40:44 EET | Tiedote
Sinebrychoff ja Keravan kaupunki myöntävät kaksi kertaa vuodessa harrastestipendejä, joilla tuetaan keravalaisten lasten ja nuorten harrastamista ja hyvinvointia. Kevään harrastestipendejä jaettiin 104 nuorelle yhteensä 30 000 eurolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme