Tutkimus: Yhteinen remonttiprojekti lujittaa suomalaisten parisuhdetta
Lattiabrändi Pergon uusimman tutkimuksen mukaan yksi neljästä suomalaisesta suoritti viimeisimmän remonttiprojektinsa yhdessä kumppanin kanssa. Heistä joka neljäs kertoo, että yhteinen projekti paransi parisuhdetta. Erityisesti miehet ja nuoremmat vastaajat kokivat parisuhteensa parantuneen remontoinnin aikana.

Perinteinen uskomus on, että remonttiprojektit rasittavat parisuhdetta – niiden aikana syntyy helposti riitaa kaakeleiden väristä, budjetista tai siitä, kumpi on unohtanut tarkistusmitata remontoitavan kohdan. Onneksi todellisuus on erilainen. Lattiabrändi Pergon YouGovilla teettämä tuore tutkimus osoittaa, että useat parit kokevat remontointiprojektit parisuhdetta vahvistavina yhteishankkeina.
Reilu neljännes (28 %) kyselyyn vastanneista kertoo toteuttaneensa viimeisimmän remonttiprojektin yhdessä kumppaninsa kanssa. Heistä joka neljäs (23 %) kokee, että parisuhde parani projektin aikana. Vain pieni osa (5 %) kertoo, että parisuhde huononi remonttiprojektin takia.
– Yleinen käsitys on, että remontointi on stressaavaa ja se rasittaa parisuhdetta. Onneksemme tuore tutkimus kuitenkin osoittaa, ettei näin ole, vaan yhteinen remontointiprojekti koetaan positiivisena ja yhdistävänä asiana. Yksinkertaiset remontit, kuten lattian uusiminen, on helppo tehdä yhdessä suunnittelusta lattian asentamiseen – ja mikä ei olisi hienompaa kuin upean lopputuloksen fiilistely yhdessä, sanoo Pergo-lattiabrändin omistaman Unilin Finland Oy:n maajohtaja Jari Saarinen.
Miehet ja nuoret ikäryhmät kokevat parisuhteen parantuneen eniten
Tutkimuksen mukaan naiset remontoivat yhdessä kumppaninsa kanssa useammin (32 %) kuin miehet (24 %). Toisaalta miehet (27 %) kokevat naisia (19 %) useammin, että remonttiprojekti on lujittanut suhdetta. Ikäryhmiä tarkasteltaessa joka kolmas (35 %) 18–29-vuotias kertoo parisuhteen parantuneen, kun yli 60-vuotiaden ikäryhmissä vastaavan voi sanoa vain joka viides (21 %).
Tutkimuksen mukaan myös perhetilanteella on vaikutusta. Lähes neljä kymmenestä (36 %) vastaajasta, jonka perheessä on vanhempia lapsia, kokee remontoinnin vahvistaneen parisuhdetta. Vastaava luku nuorissa aikuisissa, joilla ei ole lapsia, on vain 17 prosenttia.
Kyselytutkimus toteutettiin 21.–26.3.2025 YouGovin toimesta. Tutkimukseen vastasi yhteensä 1023 18–60+-vuotiasta suomalaista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jennie Salinder, Global Brand Communicator
jennie.salinder@unilin.com
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Pergo on laminaattilattioiden kehittäjä ja johtava lattiapäällystebrändi, joka on osa Unilin-konsernia. Vuonna 1977 Ruotsissa perustettu Pergo omaa pitkän perinteen kestävän kehityksen mukaisista lattiapinnoista sekä skandinaavisesta, funktionaalisesta muotoilusta. Nykyään Pergo tarjoaa laajan valikoiman laminaatti-, vinyyli- ja parkettilattioita sekä yhteensopivia lisävarusteita, ja yrityksen valikoima on yksi markkinoiden kattavimmista. Tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan itse, ja niitä myydään maailmanlaajuisesti.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Tutkimus: Miehillä ja naisilla on eri prioriteetit perhearjen turvaamisessa27.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellinen vakaus ja riittävä toimeentulo on suomalaisille perheellisille tärkein tekijä lapsiperhearjen turvaamisessa. Sukupuolten välillä on kuitenkin mielipide-eroja perhearjen turvaamisen prioriteeteista. Miehet painottavat asumisen puitteiden varmistamista perheelleen ja naiset enemmän sosiaalisia ulottuvuuksia, kuten läheisten ja tukiverkoston läsnäoloa.
Suomalainen tuoteinnovaatio Moomin Baby Snap Pants yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet – kaupoissa loppuvuodesta22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Tammisaaressa, Suomen ainoassa vaippatehtaassa vastuullisesti valmistetut Moomin Baby Snap Pants -housuvaipat saapuvat kauppoihin vaippakoko kerrallaan joulukuusta alkaen. Snap Pants -innovaatio yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet, sillä uutuusvaipan avattavat ja suljettavat sivuteipit mahdollistavat housuvaipan vyötärön koon säätämisen aina lapselle täydellisesti istuvaksi.
Suomalainen perheyritys Delipap investoi lähes 10 miljoonaa euroa kotimaiseen tuotantoon – markkinoille täysin uudenlainen vaippa22.10.2025 08:29:00 EEST | Tiedote
Suomalainen hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy on tehnyt merkittävän investoinnin kotimaiseen tuotantoon. Perheyritys tuo Suomeen ja koko Eurooppaan uuden, innovatiivisen vaippamallin Moomin Baby -tuotemerkin alle. Uutuustuotteen myötä Delipap tekee avauksia uusille kansainvälisille markkinoille. Delipap on ainoa kertakäyttöisiä lasten vaippoja ja kuukautissuojia Suomessa valmistava yritys.
Jokavuotinen talvirenkaiden vaihto lähestyy taas – puhdista kesärenkaat ennen kausisäilytystä näillä nikseillä22.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Talven tulo ja jäätyvät tienpinnat yllättävät autoilijoita vuodesta toiseen. Renkaiden vaihtoon on kuitenkin hyvä valmistautua ajoissa, sillä loka-marraskuussa ajokelit voivat muuttua nopeasti. Kausivaihdon yhteydessä kannattaa huolehtia myös kesärenkaiden pesusta ja huollosta ennen varastointia, jolloin renkaat ovat heti valmiina käyttöön kevään tullessa. Kesän aikana renkaisiin kertyy likaa, jarrupölyä ja ötököitä, jotka ovat järkevää puhdistaa ennen säilytystä, mikä myös pidentää niiden käyttöikää.
Starship Technologies keräsi rahoituskierroksella 50 miljoonaa dollaria liiketoiminnan laajentamiseen Euroopassa ja Yhdysvalloissa16.10.2025 09:46:05 EEST | Tiedote
Suomessakin vahvan jalansijan saanut robottikuljetusyritys laajentaa toimintaansa lisärahoituksen avulla Euroopan ja Yhdysvaltojen kaupungeissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme