Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto
Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.

Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkittiin aikakausmedia-alan vuoden 2024 parhaita tekijöitä ja toteutuksia yhteensä 16 sarjassa.
Vuoden aikakausmediajuttu -sarjan voitti riemastuttava Tekniikan Maailman Lapset testasivat lasten sukset. Oivaltava ja huolella rakennettu teksti on journalismia parhaimmillaan, ja se tarjoaa uuden näkökulman vertailujuttujen genreen.
– Tekijöiden ammattitaitoa huokuva juttu on loppuun asti mietitty ja lukijaa palveleva. Lukuelämyksen lisäksi vertailu tarjoaa lukijalle rahanarvoista tietoa, jota ei muualta saa. Kaikesta näkyy, että juttu on tehty tinkimättömästi ja rakkaudella, tuomaristo toteaa perusteluissaan.
Vuoden aikakausmediatoimittajana palkittiin Suomen Luonnon Mari Pihlajaniemi, jonka jutut vetoavat poikkeuksellisen elävästi lukijan kaikkiin aisteihin. Hän yhdistelee jutuissaan sujuvasti erilaisia kerronnan tyylejä ja punoo monimutkaisetkin faktat mukaan helposti lähestyttävällä tavalla.
– Taitavasti rakennetut tekstit pitävät lukijan mielenkiinnon yllä alusta loppuun saakka, ja jutuillaan toimittaja osoittaa, että mistä tahansa aiheesta saa kiinnostavan jutun. Rikasta ja moni-ilmeistä kieltä käyttävä Pihlajaniemi on suvereeni tarinankertoja, jonka jutut avaavat uusia näkökulmia maailmaan, tuomaristo kiittelee.
Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto
Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon pitkäjänteisestä työstään aikakausmedian visuaalisuuden kehittäjänä. Tuomaristo kiitteli perusteluissaan, että Wright antaa kuvaajien näkemyksille, luovuudelle ja osaamiselle rohkeasti tilaa, mikä saa Suomen Kuvalehden erottumaan kilpailijoistaan.
– Wrightilla on silmää ja näkemystä panna lehteen nuorten dokumentaristien jopa valokuvataidetta lähestyviä kuvia, jotka eivät ensinäkemältä ole kauniita tai some-estetiikan mukaisia. Ilman Wrightin kaltaisia superammattilaisia aikakausmediat eivät olisi niin tunteisiin ja kaikkiin aisteihin käyviä, tuomaristo toteaa.
Suomen Kuvalehti sai kisassa tuplavoiton, sillä se voitti myös arvostetun Vuoden yleisömedia -sarjan. Tuomariston mukaan journalistisesti kunnianhimoinen ja visuaalisesti laadukas Suomen Kuvalehti on muovannut sisältöjään digitaalisiin kanaviin luontevasti ja ryhdikkäästi oman tyylinsä säilyttäen. Nostamalla taitavia tekijöitään esiin lehti antaa luotettavalle journalismille kasvot.
Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin aikakausmedioiden tekijöiden monipuolinen ammattitaito ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.
Editkilpailun 2024 voittajat:
Vuoden yleisömedia
Suomen Kuvalehti, Otavamedia
Vuoden ammatti- ja järjestömedia
Kotitalo, Isännöintiliiton Palvelu Oy
Vuoden asiakasmedia
Yhteishyvä, SOK
Erikois-Edit
Jarmo Wright, Suomen Kuvalehti
Vuoden aikakausmediatoimittaja
Mari Pihlajaniemi, Suomen Luonto
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
Reetta Pasanen, Yhteishyvä
Vuoden aikakausmediajuttu
Lapset testasivat lasten sukset, Tekniikan Maailma 20/2024
Vuoden lifestylejuttu
Valloittava Wyoming, Mondo 10/2024
Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
Parnasso, Otavamedia
Vuoden aikakauslehtikansi
Suomen Luonto 2/2024
Vuoden digi
Kansainvälistymisen työkalut, Kotona
Vuoden uudistus aikakausmediassa
Eeva Ristikoiden lanseeraus, Eeva
Vuoden video tai audio aikakausmediassa
Kauneuskompleksi-videosarja, Trendi
Vuoden aikakauslehtimainos
Qucqu, Alko
Vuoden aikakausmediakampanja
Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille, Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori
Vuoden aikakausmediamainostaja
Hartwall
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikkö
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiLinkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
20 vuotta täyttävässä Editkilpailussa palkitaan Suomen parhaat aikakausmediat – ilmoittautuminen on nyt käynnissä!1.12.2025 08:49:13 EET | Tiedote
Uudistuneessa Editkilpailussa palkitaan aikakausmedioita ja niiden tekijöitä kahdettakymmenettä kertaa. Juhlavuoden kisassa on 12 sarjaa.
Printti ei kuole sitten millään – uudessa kilpailussa etsitään vuoden parasta printtimainosta1.12.2025 08:45:38 EET | Tiedote
Printti on parhaimmillaan edelleen kaunein ja rohkein, mainonnan eliittisuoritus. Siksi se ansaitsee oman kilpailunsa. Ilmoittautuminen uuteen kisaan on nyt käynnissä.
Tiedote: Aikakausmedia toi printtilehden takaisin – ”Ala ansaitsee oman lehden”28.11.2025 07:50:00 EET | Tiedote
Perusteellisesti uudistunut Ajankuva ilmestyy jälleen. Ensimmäinen uudistettu numero on nyt saatavilla.
Kansallinen Mediatutkimus 2025: Näitä tilattavia aikakauslehtiä luetaan eniten22.9.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Tilattavista aikakauslehdistä luetuimmat ovat Seiska, Me Naiset ja Kotiliesi, joista kukin tavoittaa yli puoli miljoonaa lukijaa eri kanavissa. Eniten yleisöään kasvatti Tekniikka&Talous, joka sai peräti yli 131 000 uutta lukijaa.
Aikakausmedia rahoittaa jälleen alaa hyödyttäviä tutkimuksia – jaossa yhteensä 30 000 euroa11.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedia jakaa jälleen tutkimusapurahaa aikakausmedia-alaa hyödyttäviin tutkimuksiin. Tutkimusrahaa on jaossa 30 000 euroa ja sitä voi hakea kuka tahansa. Haku on käynnissä 30. syyskuuta saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme