Aikakausmedia ry

Tiedote: Aikakausmedia-alan parhaat palkittiin Editgaalassa – Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto

Jaa

Vuoden 2024 parhaat aikakausmediat ja niiden tekijät palkittiin Editgaalassa torstaina 15.5. Ravintola Töölössä Helsingissä. Tekniikan Maailman testijuttu palkittiin Vuoden aikakausmediajuttuna ja Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon.

Editkilpailussa palkittiin voittajia 16 sarjassa.
Editkilpailussa palkittiin voittajia 16 sarjassa. Kuva: Anniina Nissinen

Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa palkittiin aikakausmedia-alan vuoden 2024 parhaita tekijöitä ja toteutuksia yhteensä 16 sarjassa.

Vuoden aikakausmediajuttu -sarjan voitti riemastuttava Tekniikan Maailman Lapset testasivat lasten sukset. Oivaltava ja huolella rakennettu teksti on journalismia parhaimmillaan, ja se tarjoaa uuden näkökulman vertailujuttujen genreen. 

– Tekijöiden ammattitaitoa huokuva juttu on loppuun asti mietitty ja lukijaa palveleva. Lukuelämyksen lisäksi vertailu tarjoaa lukijalle rahanarvoista tietoa, jota ei muualta saa. Kaikesta näkyy, että juttu on tehty tinkimättömästi ja rakkaudella, tuomaristo toteaa perusteluissaan.

Vuoden aikakausmediatoimittajana palkittiin Suomen Luonnon Mari Pihlajaniemi, jonka jutut vetoavat poikkeuksellisen elävästi lukijan kaikkiin aisteihin. Hän yhdistelee jutuissaan sujuvasti erilaisia kerronnan tyylejä ja punoo monimutkaisetkin faktat mukaan helposti lähestyttävällä tavalla.

– Taitavasti rakennetut tekstit pitävät lukijan mielenkiinnon yllä alusta loppuun saakka, ja jutuillaan toimittaja osoittaa, että mistä tahansa aiheesta saa kiinnostavan jutun. Rikasta ja moni-ilmeistä kieltä käyttävä Pihlajaniemi on suvereeni tarinankertoja, jonka jutut avaavat uusia näkökulmia maailmaan, tuomaristo kiittelee. 

Suomen Kuvalehdelle tuplavoitto

Suomen Kuvalehden kuvatoimittaja Jarmo Wright sai Erikois-Edit-palkinnon pitkäjänteisestä työstään aikakausmedian visuaalisuuden kehittäjänä. Tuomaristo kiitteli perusteluissaan, että Wright antaa kuvaajien näkemyksille, luovuudelle ja osaamiselle rohkeasti tilaa, mikä saa Suomen Kuvalehden erottumaan kilpailijoistaan.

– Wrightilla on silmää ja näkemystä panna lehteen nuorten dokumentaristien jopa valokuvataidetta lähestyviä kuvia, jotka eivät ensinäkemältä ole kauniita tai some-estetiikan mukaisia. Ilman Wrightin kaltaisia superammattilaisia aikakausmediat eivät olisi niin tunteisiin ja kaikkiin aisteihin käyviä, tuomaristo toteaa.

Suomen Kuvalehti sai kisassa tuplavoiton, sillä se voitti myös arvostetun Vuoden yleisömedia -sarjan. Tuomariston mukaan journalistisesti kunnianhimoinen ja visuaalisesti laadukas Suomen Kuvalehti on muovannut sisältöjään digitaalisiin kanaviin luontevasti ja ryhdikkäästi oman tyylinsä säilyttäen. Nostamalla taitavia tekijöitään esiin lehti antaa luotettavalle journalismille kasvot. 

Vuosittain jaettavien Edit-palkintojen tavoitteena on nostaa esiin aikakausmedioiden tekijöiden monipuolinen ammattitaito ja kannustaa kehittämään entistä laadukkaampaa aikakausmediajournalismia ja -mainontaa sekä liiketoiminnallisia ratkaisuja. Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2005.

Editkilpailun 2024 voittajat:

Vuoden yleisömedia
Suomen Kuvalehti, Otavamedia

Vuoden ammatti- ja järjestömedia
Kotitalo, Isännöintiliiton Palvelu Oy

Vuoden asiakasmedia
Yhteishyvä, SOK

Erikois-Edit
Jarmo Wright, Suomen Kuvalehti

Vuoden aikakausmediatoimittaja
Mari Pihlajaniemi, Suomen Luonto

Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
Reetta Pasanen, Yhteishyvä

Vuoden aikakausmediajuttu
Lapset testasivat lasten sukset, Tekniikan Maailma 20/2024

Vuoden lifestylejuttu
Valloittava Wyoming, Mondo 10/2024

Vuoden ulkoasu aikakausmediassa
Parnasso, Otavamedia

Vuoden aikakauslehtikansi
Suomen Luonto 2/2024

Vuoden digi
Kansainvälistymisen työkalut, Kotona

Vuoden uudistus aikakausmediassa
Eeva Ristikoiden lanseeraus, Eeva

Vuoden video tai audio aikakausmediassa
Kauneuskompleksi-videosarja, Trendi

Vuoden aikakauslehtimainos
Qucqu, Alko

Vuoden aikakausmediakampanja
Kuin Aku Ankka, mutta vain lapsille, Sanoma Media Finland ja Aku Ankka Juniori

Vuoden aikakausmediamainostaja
Hartwall

Katso kaikki Editkilpailun voittajat täältä

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Aikakausmedia

Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye