
Brändi oli vaarassa kadota – nyt suomalaisstartup solmii yhteistyön Brunbergin kanssa
Santa’s Break rakentaa uutta mielikuvaa siitä, miltä makeisbrändi voi näyttää. Tavoitteena ei ole vain uudistaa suomalaisia makeishyllyjä – vaan viedä pohjoisen tarina, hiljaisuus ja joulupukin henki myös kansainvälisille markkinoille.

– Startup-yritys Santa’s Break, joka tunnetaan kekseliäästä brändistään ja hurjaa vauhtia kasvaneesta somenäkyvyydestään, on selvinnyt yhdestä Suomen suurimmista plagiointitapauksista.
Taloudelliset tappiot nousivat kymmeniin tuhansiin euroihin, brändin tulevaisuus oli vaakalaudalla – ja jopa kuluttajien terveys vaarantui. Ruokaviraston mukaan kopioidut tuotteet olisivat voineet aiheuttaa vakavia riskejä.
Tänään yritys julkistaa merkittävän yhteistyön Suomen vanhimman makeistehtaan, ikonisen Brunbergin, kanssa. Lisenssisopimuksen puitteissa nämä kaksi toimijaa tuovat markkinoille uudenlaisen makeissarjan, joka haastaa karkkihyllyjen tutut mielikuvat ja luo tuoretta näkökulmaa siihen, miltä suomalainen brändi voi näyttää, tuntua – ja maistua.
"Tämä ei ole pelkkää karkkia. Kyse on hetkistä, joilla on tarina – ja suomalaisesta taidosta kiteyttää onni yksinkertaisiin asioihin. Meidän brändimme kysyy: mitä joulupukki tekee, kun hän on vapaalla? Aika on nykyajan luksusta – ja me tarjoamme maistuvia taukoja kiireen keskelle," sanoo Santas Break Company Oy:n kuvittaja ja toimitusjohtaja Miika Aalto.
”Maailma janoaa aitoja brändejä, joissa on sielua ja tarinaa”
Yrityksellä on tällä hetkellä lähes 110 000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa, ja sen videot tavoittavat vuosittain kymmeniä miljoonia katselukertoja. Kansainvälinen kiinnostus on selvästi kasvussa: neuvottelut ulkomaisten jakelukanavien kanssa ovat jo käynnissä.
Ja miksei olisi?
Suomi on ollut vuosia maailman onnellisin maa.
Ei siksi, että täällä olisi aina helppoa – vaan siksi, että täällä ymmärretään rauhan, luonnon, aitouden ja tarinoiden merkitys. Täällä asuu myös hän, joka tuo iloa ympäri maailmaa: joulupukki.
Nyt tämä pohjoinen taika on jalostettu muotoon, jota voi maistaa.
"Maailma janoaa aitoja brändejä, joissa on sielua ja tarinaa. Suomalainen elämäntapa – hiljaisuus, puhtaus, luonto ja lämpö – on meidän valttikorttimme. Meillä on mahdollisuus rakentaa kansainvälinen brändi, joka ei vain myy makeisia vaan välittää tunnetta ja rauhaa" kertoo Santas Break Company Oy:n Juri Kaskela
Brunberg:in toimitusjohtaja Katarina Enholm toteaa yhteistyön sopivan heille mainiosti. ”Uskomme tällaisen uudenlaisen brändin menestykseen ja haluamme jakelijana olla mukana rakentamassa tuotteiden hyvää saatavuutta kuluttajille Suomessa. Porvoossa valmistamamme tuotteet ovat laadukkaita, ja suomalaiseen makuun sopivia.” lisää Enholm
Sijoittajat ovat jo reagoineet – usko Santa’s Break brändiin on kova. Seuraavaksi tavoitteena on tuoda uudet tuotteet jokaisen suomalaisen kaupan makeishyllyille.
"Tarinamme alkoi kriisillä. Nyt se on muuttumassa mahdollisuudeksi, joka kantaa pidemmälle kuin uskalsimme aluksi kuvitella. Olemme rakentamassa jotain, mitä ei ole ennen nähty," summaa Aalto.
”Santa’s Break:in kuvitettu maailma tuo uudenlaista tarinallisuutta ja iloa, joka puhuttelee myös seuraavaa sukupolvea.” jatkaa Enholm.

Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juri Kaskela
+358 50 374 2374
juri.kaskela@santasbreak.com
Kuvat
Linkit
Santas Break Company Oy
Santa’s Break on tarina siitä mitä joulupukki tekee, kun joulupukki ei tee töitä. Haluamme muistuttaa levon tärkeydestä, luonnon kauneudesta, pohjoisesta elämäntavasta sekä joulun taiasta. Santa’s Break:n maailma on kuvitettu kertomus maailman tunnetuimmasta hahmosta. Brändin ydinajatus kiteytyy sloganiin: ”Everybody needs a break” – jokainen tarvitsee hetken hengähdystauon.
Brunberg Oy
Brunberg Oy on suomalainen perheyritys ja Suomen vanhin makeistehdas, joka sai alkunsa leipomosta vuonna 1871. Yritys valmistaa herkullisia makeisia perinteistä käsityöosaamista ja modernia tuotantotekniikkaa yhdistämällä Porvoon Tarmolassa. Valikoimaan kuuluu suklaatuotteita kuten suukkoja ja tryffeleitä, lakritsia, toffeeta sekä käsityönä valmistettavia konvehteja, suklaalevyjä ja marmeladeja. Lisäksi valikoimassa on erikoistuotteita, muun muassa laktoositonta maitosuklaata, jota Brunberg valmistaa ainoana suklaanvalmistajana Pohjoismaissa. Brunbergin makeisia saa laajasti päivittäistavarakaupoista ympäri Suomen sekä yrityksen verkkokaupasta ja kahdesta omasta myymälästä Porvoossa. Brunberg Oy:n liikevaihto vuonna 2024 oli 12,1 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.