Espoolainen panimo ja liperiläinen leipomo ottivat käyttöönsä digitaaliset tuotepassit
Eli trendikäs panimo etelästä sekä perinnekulttuuria ylläpitävä leipomo Itä-Suomesta kohtaavat kehityksen eturivissä.

Espoolainen trendipanimo Fat Lizard Brewing Co. ja pohjoiskarjalainen kotileipomo Sorsa ottivat käyttöön ensimmäisenä Suomessa uuden tyyppiset digitaaliset tuotepassit. Tuotepassi kertoo tuotetiedot ja välittää muuta hyödyllisistä tietoa.
Fat Lizardin tuotepassit avautuvat oluttölkissä QR-koodiilla. Lukijalle avautuu useita eri toimintoja, jotka helpottavat lukukokemusta, kuten säädettävä fonttikoko ja ääneenlukutoiminto.
Digitaalisen Ezette nimisen tuotepassin avainsanoja ovat esteettömyys, interaktiivisuus, muokattavuus, tavoitettavuus, käyttökokemus, ekologisuus ja kustannustehokkuus. Koska tuotepassin sisältöjä voi myös jakaa eteenpäin sähköpostilla ja some-kanaviin, on sillä myös tuotteiden menekkiä ja yrityksen brändia edistävä merkitys.
- Olemme aina olleet etulinjassa ottamassa käyttöön uutta – erityisesti silloin, kun kyse on arvojemme mukaisista ratkaisuista. Digitaalinen tuotepassi on tästä linjastamme loistava esimerkki. Sen konseptissa ja teknologiassa yhdistyy moni asia, joita haluamme itsekin edistää: avoimuus, saavutettavuus ja tasa-arvoinen palvelu kaikille,” toteaa panimon luova johtaja Topi Kairenius.
"Ensimmäinen tuotepassilla varustettu oluemme, matala-alkoholinen uutuus Fat Lite Micro NEIPA, löytyy marketeista kesän aikana."
Tuotepassin otti käyttöönsä myös aidoilla käsintehdyillä karjalanpiirakoillaan laajasti huomiota herättänyt pohjoiskarjalainen kotileipomo Sorsa, jolla on Facebookissa jopa oma Sorsan piirakat -fanikerho. Kotileipomo Sorsan tuotepassit ilmestyvät piirakkapakkauksiin heti kun edelliset pakkaukset on käytetty.
“Vaikka olemme tällainen perinteinen leipomo, haluamme palvella asiakkaitamme myös tällä tapaa. Ja löytyyhän sieltä qr-koodin takaa muutakin kuin tuotetietoja, mikä edistää leipomon tunnettavuutta ja karjalaista ruokakulttuuria” toteaa pitkän linjan leipomoyrittäjä Anna-Liisa Karpathakis.
Kumpikin yritys haluaa olla hereillä jo nyt, sillä digitaalista tuotepassia (DPP) vaaditaan koko ajan useammissa tuotekategorioissa. Digitaalinen tuotepassi sisältää tietoa mm. tuotteen raaka-aineista, tuotannosta ja kierrätyksestä.
Lisäksi EU:n esteettömyysdirektiivi tulee voimaan tänä kesänä ja se koskee laajasti digitaalisia palveluita ja tuotteita, kuten verkkosivustoja, mobiilisovelluksia, pankkipalveluita ja oletettavasti tietenkin myös digitaalisia tuotepasseja. Direktiivillä helpotetaan kaikkien, erityisesti vammaisten henkilöiden, itsenäistä elämää ja osallistumista yhteiskuntaan.
- Käyttämämme teknologia on ruotsalaista alkuperää ja sillä on tehty lähes 100 % maan päivälehdistä sekä useita eri julkaisuja Euroopassa. Huomasimme, että kyseinen tekniikka sopii sovellettuna mainiosti myös tuotepasseihin sekä manuaaleihin e-lehtien lisäksi. Itse tuotetietojen lisäksi palvelu mahdollistaa tietouden lisäksi myös lisäsisältöjä ja erilaisia myyntiä edistäviä elementtejä. Myös hiilijalanjälki kiinnostaa niin kuluttajia kuin jälleenmyyjiä, joten olemme ajan hermolla. Tänä vuonna näitä tullaan näkemään useissa eri yhteyksissä ja tuotteissa, kertoo Ezetteä luotsaava Provisual Oy:n toimitusjohtaja Jari Hyttinen.
Palvelun on tuottanut helsinkiläinen Provisual Oy. Lisää tietoa osoitteesta www.ezette.com. Provisualin Ezette-palvelu keskittyy helppoihin ja edullisiin digijulkaisuratkaisuihin nimenomaan saavutettavuus edellä.
Fat Lizardin tuotepassiin voi tutustua skannaamalla kuvissa olevia QR-koodeja.
Lisätietoa:
Jari Hyttinen / CEO
Provisual Oy
0500577089
Lisätietoja:
Fat Lizard
Topi Kairenius
045 667 4838
Yhteyshenkilöt
Titti MyhrbergToimitusjohtajaNordic Marketing Consultants Oy
Puh:0402184179titti.myhrberg@topbusiness.fiKuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Nordic Marketing Consultants Oy
Finnish Gaming Experts and Kamlin Careers Join Forces to Support iGaming Companies Entering Finland12.5.2025 13:56:48 EEST | Tiedote
Finnish Gaming Experts is proud to announce a strategic partnership with Kamlin Careers, further strengthening its position as the go-to partner for gaming companies entering the Finnish market. This collaboration expands Finnish Gaming Experts’ recruitment capabilities, covering all operational roles from customer support to Head of Legal.
Finnish Gaming Experts ja Kamlin Careers yhdistävät voimansa iGaming-yritysten tueksi Suomessa12.5.2025 13:55:46 EEST | Tiedote
Finnish Gaming Experts on solminut strategisen kumppanuuden Kamlin Careersin kanssa vahvistaakseen asemaansa iGaming-yritysten ensisijaisena yhteistyökumppanina Suomen markkinoilla. Yhteistyön myötä Finnish Gaming Experts laajentaa rekrytointiosaamistaan kattaen kaikki operatiiviset roolit asiakaspalvelusta lakiosaston johtoon
Meet the Chef: Emmanuel Wille5.5.2025 08:15:00 EEST | Artikkeli
Hansa- kauppiaiden herkkujen mestari. MAKU ON Olde Hansassa lämpimän historiallisen kokemuksen yksi tärkeä osa. Kokonaisuuden tulee voimaannuttaa ja päästää arjen huolista, lupaa belgialaissyntyinen Grand Chef Emmanuel Wille.
Rahapelialan suuri murros edellyttää valppautta ja ennakointia5.5.2025 08:00:00 EEST | Artikkeli
Navigointi muutosten keskellä edellyttää osaavaa tukijoukkoa. Asianajotoimisto Legal Gaming Oy luotsaa asiakkaitaan muutoksessa maaliin.
Meet the Chef: ARI RUOHO5.5.2025 07:45:00 EEST | Artikkeli
KUN ASTUT Ravintola Nokkaan Helsingin Katajanokalla, tuoksu kertoo sinulle heti, että täällä on kyse jostain aidosta. Pöytiin ei kanneta trendejä – tänne tuodaan metsä, meri ja niitty. Täällä keittiötä johtaa Ari Ruoho, mies, joka ei seuraa ruokamaailman aaltoja, vaan tekee niitä itse – savustetuilla hauenmädeillä, rakkolevä- pölyllä ja vuosikymmenten syvällä ymmärryksellä suomalaisesta luonnosta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme