Yrityksiin kohdistuvat tietojenkalasteluyritykset moninkertaistuneet
Telian tietoturvavalvomo on havainnut tänä vuonna jopa seitsenkertaisen määrän tietojenkalastelua edellisvuoteen verrattuna. Viime vuoden kalasteluhuippu nähtiin heinäkuussa. Kesälomakausi tuo perinteiset tietojenkalasteluilmiöt, kuten toimitusjohtaja- ja laskutushuijaukset yritysten riesaksi.

Alkuvuonna suomalaisyrityksiin kohdistunut tietojenkalastelu on ollut moninkertaista viime vuoden lukuihin verrattuna. Telian tietoturvavalvomo ennakoi kesäksi tietojenkalastelun ennätyslukemia, jos trendi jatkuu ennallaan. Toimitusjohtajan nimissä tulevat deepfake-huijaukset vaativat yhä enemmän tarkkuutta ja valppautta.
”Olemme nähneet jo alkuvuodesta toimitusjohtajien nimissä tulleita, tekoälyllä luotuja ääniviestejä. Erityisesti tunnettujen ja näkyvillä olevien johtajien nimissä näitä on liikkunut”, Telia Cygaten tietoturvapäällikkö Henry Kylänlahti sanoo.
Yhä useammin toimitusjohtajahuijaus tulee viestisovellusten kautta, eikä siten jää teleoperaattoreiden ja sähköpostipalveluntarjoajien valvonnassa kiinni.
”Rikolliset käyttävät päästä päähän salattuja viestisovelluksia päästäkseen läpi. Tekstiviestitse lähetetyt huijaukset jäävät niin tehokkaasti kiinni, että rikolliset pyrkivät ohittamaan valvonnan viestisovelluksia käyttäen”, Kylänlahti kertoo.
Kesätyöntekijöiden tietoturvaperehdytys tulisi Kylänlahden mukaan ottaa jokaisessa yrityksessä viimeistään nyt ohjelmaan. Huijarit pyrkivät hyötymään kesälomakauden tietovajeesta, kun vastuuhenkilöt ovat poissa.
”Aidon yhteydenoton tunnistaminen ei ole koskaan ollut näin vaikeaa”, Kylänlahti kiteyttää.
Kohtaaminen kasvotusten vähentää tietoturvariskejä
Kylänlahti peräänkuuluttaa esihenkilöiden läsnäolon merkitystä ja vähintään lyhyttä kasvokkain tapahtuvaa tutustumista. Jo se, että johtaja käy esittäytymässä ja vaihtamassa muutaman sanan, voi ennaltaehkäistä huijausten onnistumisen.
”Se, että pomo käy moikkaamassa kausityöntekijöitä ja vaihtamassa muutaman sanan, jättää muistijäljen, josta on apua mahdollisen huijauksen saapuessa johtajan nimissä”, Kylänlahti kertoo.
Yrityksen tulee huolehtia, että eri tilanteita varten on olemassa ohjeet ja siitä, että apua voi pyytää kollegalta. Johdon tulee näyttää esimerkkiä myös viestisovellusten käytössä.
”Toivon, että yritykset eivät hoida mitään asioitaan epävirallisissa viestisovelluksissa, kuten WhatsAppissa. Yhteisesti tulisi sopia myös se, että yllättävät yhteydenotot varmistetaan joko kasvotusten tai toisessa viestikanavassa.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Viestintä, Telia
Puh:02040 54000communications-fi@telia.fiLinkit
Telia on teknologiayhtiö, joka tarjoaa tietoliikenne-, IT- ja digipalveluita miljoonille kuluttaja- ja yritysasiakkaille sekä julkishallinnolle. Telialla on Suomessa noin 3300 työntekijää, ja asiakkaillamme on eri palveluissamme lähes 4,4 miljoonaa liittymää. Turvallisuus on kaiken toimintamme lähtökohta. Telia vahvistaa kriittistä infrastruktuuria investoimalla Suomeen vuosittain noin 200 miljoonaa euroa koko maan kattaviin tietoliikenneverkkoihin ja turvallisiin ICT-palveluihin.
Telia Finland on osa Telia Companya, joka toimii Pohjoismaissa ja Baltiassa. Telia Companyn liikevaihto oli vuonna 2024 oli 8 miljardia euroa. Yhtiö on sitoutunut saavuttamaan nettonollapäästöt koko arvoketjussaan vuoteen 2040 mennessä.
Katso lisää: www.telia.fi/medialle, X: @teliafinland, LinkedIn: @Telia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Telia Finland Oyj
Verkkoasiointi edellyttää turvallisuutta – vahva tunnistautuminen kasvaa vauhdilla13.5.2025 10:53:09 EEST | Tiedote
Verkkopalveluihin kirjautuminen vaatii yhä useammin vahvaa sähköistä tunnistautumista. Telian tunnistuspalvelun kautta kulkee yli 50 prosenttia kaikista verkkopalveluihin tunnistautumisista Suomessa.
Huhtikuussa asiakkaita houkuttelivat edullisemmat puhelimet – ”Perheissä pohditaan parhaillaan lasten laitehankintoja”2.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Telian huhtikuun myyntilistoilla korostuivat fiksut laitevalinnat ja lasten ensilaitteet. Kuukauden myydyimmäksi puhelimeksi nousi OnePlus CE 4 Lite, ja älykelloissa lasten kellopuhelinten sesonki on selkeästi alkanut.
Tietoturvahaavoittuvuudet vaativat yrityksiltä yhä nopeampaa reagointia – ”Lyhimmillään puhutaan tunneista”29.4.2025 10:05:00 EEST | Tiedote
Alkuvuoden aikana on nähty kymmeniä VPN-sovellusten nollapäivähaavoittuvuuksia, jotka ovat haastaneet yritysten tietoturvaa. Haavoittuvuudet muodostavat vakavan uhan, jos yrityksissä ei tehdä korjaavia toimenpiteitä.
Kevään mökkitalkoissa kannattaa tarkistaa digilaitteet – kaksi muutosta voi yllättää24.4.2025 13:46:35 EEST | Tiedote
Tänä kesänä kaksi merkittävää teknistä muutosta voi vaikuttaa mökillä nettiin ja televisioon. 3G-verkko suljettiin Suomessa viime syksynä ja television katselussa siirrytään kesällä täysin HD-kuvanlaadun aikaan.
Verkkohuijareiden harjoittama sosiaalinen manipulaatio on häikäilemätöntä – varo tätä nousevaa ilmiötä17.4.2025 13:31:16 EEST | Tiedote
Verkkohuijaukset ovat yleistyneet vauhdilla, ja rikolliset käyttävät yhä taitavampia keinoja manipuloidakseen uhrejaan. Huijarit pyrkivät usein ohjailemaan ihmisiä asentamaan haittaohjelmia laitteisiinsa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme