Lapsille turvallisempi koulumatka – kaupunki ehdottaa nopeusrajoitusten muutoksia 60 koulun lähelle
Helsingin kaupunki suunnittelee nopeusrajoitusten tiukentamista koulujen lähellä liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Muutos koskisi koululaisten vilkkaimmin käyttämiä kadunylityspaikkoja eri puolilla Helsinkiä.

Helsingin kaupunkiympäristön toimiala ehdottaa nopeusrajoitusten uudistamista noin 60 ala- ja yläkoulun lähellä. Nopeusrajoitusta laskettaisiin koulujen lähellä 10 kilometrillä tunnissa sellaisilla kaduilla, joilla nykyinen nopeusrajoitus on 40 tai 50 km/t.
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee ehdotusta kokouksessaan tiistaina 20. toukokuuta.
Ehdotuksen mukaan nopeusrajoitusten muutoksia tehtäisiin yhteensä noin 50 kadulla liikenneturvallisuuden parantamiseksi. Nopeusrajoitusta on tarkoitus laskea koulun välittömässä läheisyydessä lyhyellä kadun osuudella. Muuten kadun nopeusrajoitus pysyy nykyisellään.
Autoliikenteen matka-aikoihin muutoksilla on vain hyvin pieni vaikutus.
”Tyypillisellä koulun lähikadulla nopeusrajoitus laskisi 40 kilometristä 30 kilometriin tunnissa, ja muutos koskisi muutaman sadan metrin matkaa. Tällä tavoin autoilijan huomio saadaan valpastumaan mahdollisimman oikeassa paikassa. Nopeusrajoituksen yhteydessä aiotaan käyttää myös lapsista varoittavaa liikennemerkkiä”, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen kertoo.
Koulukatujen nopeusrajoituksia yhtenäistetään
Helsingissä on jo nykyisin käytössä tavanomaista alhaisempia nopeusrajoituksia joidenkin koulujen lähikaduilla. Uusilla muutoksilla yhtenäistettäisiin rajoituksia koulujen lähellä koko kaupungissa.
Alhaisempien ajonopeuksien odotetaan ehkäisevän onnettomuuksia ja parantavan lasten turvallisuuden tunnetta. Näin tuetaan myös lasten mahdollisuuksia itsenäiseen liikkumiseen.
Nopeusrajoitusten muutoksia on suunnitteilla kaduille, jotka sijaitsevat lähellä koulua, ja joilla on koulumatkojen kannalta keskeinen suojatie. Tällaisia katuja ovat esimerkiksi Näyttelijäntie Haagassa, Mechelininkatu Töölössä ja Suutarilantie Suutarilassa.
Jos kaupunkiympäristölautakunta hyväksyy ehdotuksen, osa nopeusrajoitusten muutoksista voidaan toteuttaa jo tulevana kesänä. Loput muutoksista on tarkoitus tehdä myöhemmin, koska osalle kaduista suunnitellaan myös muita turvallisuutta parantavia järjestelyitä.
Liikenteessä loukkaantuneiden määrä halutaan puolittaa
Koulujen lähikatuja koskevan ehdotuksen taustalla on Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma 2022–2026. Lasten ja nuorten liikenneturvallisuuden parantaminen on yksi ohjelman tärkeimmistä tavoitteista.
Koulujen lähelle suunnitellut uudet nopeusrajoitukset vaikuttavat positiivisesti erityisesti lasten ja nuorten turvallisuuteen. Uusilla nopeusrajoituksilla vastataan myös asukkaiden esittämiin huoliin koulureittien turvallisuudesta.
Kaupungin tavoitteena on, että liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrä puolittuu 2020-luvun aikana. Nykyisin poliisin tietoon tulee Helsingissä vuosittain keskimäärin yli 20 tapaturmaa, jossa loukkaantunut on alle 18-vuotias kävelijä tai pyöräilijä.

Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Roni Utriainen, liikenneinsinööri
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Puh. 09 310 52261
roni.utriainen@hel.fi
Reetta Putkonen, liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Puh. 050 68633
reetta.putkonen@hel.fi
Kuvat
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme