Tryggare väg till skolan – staden föreslår att hastigheten begränsas i närheten av 60 skolor
Helsingfors stad tänker skärpa hastighetsbestämmelserna nära skolorna för att förbättra trafiksäkerheten. Ändringen är tänkt att gälla för övergångsställen som används mest frekvent av skoleleverna.

Helsingfors stadsmiljösektor föreslår en revidering av hastighetsbegränsningarna i närheten av cirka 60 låg- och högstadieskolor. Hastighetsbegränsningen föreslås sänkas med 10 km/h i närheten av skolorna på sådana gator där den nu är 40 eller 50 km/h.
Stadsmiljönämnden behandlar förslaget vid sitt möte på tisdagen den 20 maj.
Enligt förslaget skulle det göras ändringar i hastighetsbegränsningarna på cirka 50 gator för att förbättra trafiksäkerheten. Hastighetsbegränsningen ska sänkas i skolans närhet på en kort sträcka av gatan. Annars förblir hastighetsbegränsningen på gatan som den är idag.
Förändringarna har en mycket liten effekt på färdtiderna för biltrafiken.
”Hastigheten på en typisk gata vid en skola sänks från 40 till 30 km/h och ändringen gäller på en sträcka av några hundra meter. På så sätt skärper man förarens uppmärksamhet på rätt ställe. Man ämnar även använda ett trafikmärke som varnar för barn i samband med hastighetsbegränsningen”, berättar Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplaneringen.
Staden förenhetligar hastighetsbegränsningarna på skolgatorna
Helsingfors stad tillämpar redan nu lägre hastighetsbegränsningar än vanligt på gatorna nära vissa skolor. De nya ändringarna gör begränsningarna mer enhetliga vid skolorna i hela staden.
De lägre hastigheterna förväntas förebygga olyckor och ge barnen en bättre känsla av trygghet. På så sätt stödjer man också deras möjligheter att röra sig självständigt.
Ändringarna i hastighetsbegränsningar planeras för de gator nära skolor som har viktiga övergångsställen på barnens skolväg. Sådana gator är till exempel Skådespelarvägen i Haga, Mechelingatan i Tölö och Skomakarbölevägen i Skomakarböle.
Om stadsmiljönämnden godkänner förslaget kan hastighetsbegränsningarna genomföras redan i sommar. Övriga ändringar är tänkta att göras senare, eftersom det för vissa gator även planeras andra arrangemang att förbättra säkerheten.
Man vill halvera antalet skadade i trafiken
Helsingfors stads utvecklingsprogram för trafiksäkerhet 2022–2026 finns i bakgrunden till förslaget gällande gatorna nära skolorna. Ett av de viktigaste målen för programmet är att förbättra trafiksäkerheten för barn och ungdomar.
De nya hastighetsbegränsningarna som planeras kring skolorna har en positiv effekt på säkerheten för framför allt barn och ungdomar. De är också ett svar på invånarnas oro över säkerheten på skolvägarna.
Staden strävar efter att halvera antalet skadade och döda i trafiken under 2020-talet. I dag får polisen i Helsingfors årligen vetskap om fler än 20 olycksfall där den skadade är en fotgängare eller cyklist under 18 år.

Nyckelord
Kontakter
Roni Utriainen, trafikingenjör
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
Tfn 09 310 522 61
roni.utriainen@hel.fi
Reetta Putkonen, chef för trafik- och gatuplaneringen
Helsingfors stad, stadsmiljösektorn
Tfn 050 68633
reetta.putkonen@hel.fi
Bilder


Länkar
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum