Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Pohjanmaan hyvinvointialueella puutteita välittömässä yhteydensaannissa perusterveydenhuoltoon

Jaa

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle huomautuksen liittyen välittömän yhteydensaannin puutteisiin perusterveydenhuollossa. Päätös perustuu aluehallintoviraston läpikäymiin tilastoihin ja selvityksiin, jotka osoittavat, että perusterveydenhuollon yhteydensaanti alueella ei ole toteutunut terveydenhuoltolain edellyttämällä tavalla.

Rakennuksen seinässä on punainen risti.

Takaisinsoitoissa kohtuuttomia vasteaikoja

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston tiedoksi tulleiden Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) keräämien tilastojen mukaan Pohjanmaan hyvinvointialueen perusterveydenhuollon välittömässä yhteydensaannissa on ollut puutteita. Välitön yhteydensaanti hyvinvointialueen perusterveydenhuoltoon on toteutunut ajalla tammikuu 2024 – tammikuu 2025 vain noin 50 %:ssa soitoista.

Hyvinvointialueelta saatujen selvitysten mukaan sen perusterveydenhuoltoon jätetyistä takaisinsoittopyynnöistä keskimäärin 26 prosenttia jäi toteutumatta saman vuorokauden aikana alkuvuodesta 2025. Selvitysten mukaan keskimääräinen vasteaika takaisinsoitoissa on ollut keskimäärin 14 tuntia. Aluehallintoviraston arvion mukaan yli 14 tunnin keskimääräinen vasteaika on kohtuuttoman pitkä.

Terveydenhuoltolain mukaan hyvinvointialueen on järjestettävä toimintansa siten, että potilas voi saada arkipäivisin virka-aikana saman päivän aikana yhteyden terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön. Sosiaali- ja terveysministeriön perusterveydenhuollon kiireettömään hoitoon pääsyä koskevien säännösten soveltamisohjeen mukaan, vaikka potilaan yhteydenotto terveyskeskukseen tulisi juuri ennen virka-ajan päättymistä, tulee arvio tutkimusten ja hoidon tarpeesta sekä kiireellisyydestä saada vielä saman päivän aikana.

Ohjeen mukaan potilaan yhteys terveyskeskukseen voidaan järjestää läsnäkäyntinä, puhelimitse tai sähköisesti. Sähköisen yhteydenoton tapoja ovat esimerkiksi yhteydenotto terveyskeskuksen internetsivuilla viestin tai chatin kautta.

Hyvinvointialueen aluehallintovirastolle antaman selvityksen mukaan hyvinvointialue on ottanut käyttöönsä uuden potilastietojärjestelmän. Tämän ansiosta hoidon tarpeen arvioinnin henkilökuntaa voidaan käyttää laajemmin palvelemaan koko

hyvinvointialueen asukkaita. Hyvinvointialueella on käytössä myös muita yhteydenottotapoja, uusimpana huhtikuussa 2025 käyttöönotettu digitaalinen asiointialusta.

Yhteydensaannin valvontaa jatketaan

Aluehallintovirasto on antanut Pohjanmaan hyvinvointialueelle huomautuksen siitä, ettei potilaan oikeus saada arkipäivisin virka-aikana saman päivän aikana yhteys terveyskeskukseen tai muuhun perusterveydenhuollon toimintayksikköön ole toteutunut.

Lisäksi aluehallintovirasto on todennut, ettei Pohjanmaan hyvinvointialue ole varmistanut omavalvonnalla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviensä lainmukaista hoitamista.

Aluehallintovirasto jatkaa välittömän yhteydensaannin toteutumisen valvontaa hyvinvointialueella.

Pohjanmaan hyvinvointialueen tulee antaa aluehallintovirastolle 15.10.2025 mennessä selvitys siitä, mihin toimenpiteisiin se on ryhtynyt päätöksen johdosta. Selvityksessä tulee esittää tilastotietoa perusterveydenhuollon kiireettömän hoitoon pääsyn ja välittömän yhteydensaannin toteutumisesta hyvinvointialueella.

Terveydenhuoltolaki 51 §.
Valvontapäätös LSSAVI 6304/2025 (pdf, 711 Kt)

Lisätiedot:

Ylitarkastaja Toni Honkakorpi
Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat
p. 0295 018 517
etunimi.sukunimi@avi.fi

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto

Avainsanat

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.

Aluehallintoviraston verkkosivut

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Brister i möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården i Österbottens välfärdsområde19.5.2025 12:30:28 EEST | Pressmeddelande

Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland har gett Österbottens välfärdsområde en anmärkning gällande möjligheten att omedelbart få kontakt med primärvården. Beslutet baserar sig på statistik som regionförvaltningsverket har gått igenom och redogörelser som visar att möjligheten att få kontakt med primärvården i området inte har förverkligats på det sätt som hälso- och sjukvårdslagen förutsätter.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye