Peruskoulujen rehtorit tunnistavat moninaisuuden, mutta käytännön toteutus ontuu
Rehtoreilla on myönteinen asenne moninaisuutta kohtaan, mutta valmiudet sen johtamiseen kouluissa ovat puutteelliset.

Suomalainen yhteiskunta ja koulut ovat moninaistuneet nopeasti. TM, MBA Anita Jantusen väitöstutkimus nostaa esiin merkittävän eron rehtoreiden moninaisuusajattelun ja käytännön johtamistyön välillä.
– Rehtoreiden näkemykset moninaisuudesta ovat ideologisella tasolla mutta eivät vielä ole siirtyneet käytännön toimintaan. Useimmat rehtorit toimivat pragmaattisesti keskittyen käytännön järjestelyihin kuten liikuntatuntien, katsomusaineiden ja suomi toisena kielenä -opetuksen organisointiin, mutta syvällisempi ymmärrys moninaisuudesta puuttuu, Jantunen kertoo.
Anita Jantusen väitöstutkimus on ensimmäinen laaja tutkimus suomalaisten rehtoreiden näkemyksistä moninaisuuden johtamisesta. Tutkimus kattoi yli 800 rehtoria ympäri Suomea. Tutkimuksen kolmesta osatutkimuksesta yksi syventyi erityisesti pääkaupunkiseudun rehtoreiden kokemuksiin.
Rehtorit yhdistävät moninaisuuden näkyviin ominaisuuksiin
Tutkimuksen mukaan suomalaiset rehtorit yhdistävät moninaisuuden ensisijaisesti kielellisiin, kulttuurisiin ja katsomuksellisiin eroihin sekä maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Hienovaraisemmat moninaisuuden ulottuvuudet, kuten sukupuoli-identiteetti, sosioekonominen tausta tai neuropsykiatriset erityispiirteet, jäävät vähemmälle huomiolle.
– Moninaisuuden typistäminen vain näkyviin eroihin voi johtaa yksinkertaistavaan me ja he -ajatteluun, jossa moninaisuus nähdään jonakin suomalaiseen kontekstiin ulkopuolisena eikä sen sisäisenä ominaisuutena, Jantunen huomauttaa.
Huolestuttavaa on myös niin kutsutun värisokeuden laaja kannatus rehtoreiden keskuudessa. Moni rehtori kokee vaikeaksi tai sopimattomaksi puhua ihonväristä tai etnisistä eroista, mikä voi johtaa todellisten kokemusten ja haasteiden sivuuttamiseen. Moninaisuuden huomioimisen välttely voi johtaa myös esimerkiksi syrjivien rakenteiden ylläpitämiseen.
Koulujen tehtävä yhdenvertaisuuden edistäjänä korostuu
Tutkimus on erityisen ajankohtainen tilanteessa, jossa suomalainen yhteiskunta moninaistuu nopeasti ja koulujen tehtävä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäjinä korostuu. Esimerkkejä tällaisesta edistämistyöstä ovat monikielisyyden tukeminen opetuksessa, kulttuurien välisen vuoropuhelun vahvistaminen kouluyhteisöissä sekä yhteisöllisten toimintamallien kehittäminen perheiden ja koulun välillä.
Helsingin seudun ratkaisut ja haasteet tänään voivat auttaa kehittämään muun Suomen rakenteita ja käytäntöjä tulevaisuudessa.
– Suomalainen koulutusjärjestelmä on perinteisesti painottanut kansallista yhtenäisyyttä. Nyt nopeasti moninaistuvissa kouluissa tarvitaan uudenlaista johtajuutta, joka pystyy sekä tunnistamaan että arvostamaan moninaisuutta resurssina, Jantunen sanoo.
Tämä näkyy käytännössä esimerkiksi rakenteellisen joustavuuden lisäämisenä ja henkilöstön moninaistamisena. Rehtorit toivoivatkin kouluihin enemmän representaatiota ja moniäänisyyttä sekä tukea yhteistyöhön kotien ja koulun välillä.
Väitöstutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä rehtoreiden ja opettajien koulutuksessa sekä koulutuspolitiikan kehittämisessä. Käytännön sovelluksina voidaan mainita koulukohtaiset tasa-arvosuunnitelmat, kulttuurisesti vastuullisen pedagogiikan koulutukset henkilöstölle sekä systemaattinen yhteistyö eri taustaisten perheiden kanssa.
– Nykyinen suhtautuminen moninaisuuteen on positiivinen lähtökohta, mutta se ei riitä. Tarvitsemme siirtymää sietämisestä, suvaitsemisesta ja yksipuolisesta lähestymistavasta kohti dialogista, kaksisuuntaista ja yhteisöllistä lähestymistapaa, joka huomioi yhteiskunnassa, koulussa ja moninaisuuskeskustelussa tapahtuvat muutokset, Jantunen sanoo.
Väitöstilaisuus järjestetään 28. toukouuta 2025. Väitöstilaisuuden tiedot.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Anita Jantunen, anita.jantunen@helsinki.fi, puhelin +1 206 910 1452
Helsingin yliopiston mediapalvelu
Puh:02941 22622mediapalvelu@helsinki.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Se sijoittuu kansainvälisissä yliopistovertailuissa maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Uusi koneoppimista hyödyntävä teknologia nopeuttaa hoidon löytymistä syöpään20.5.2025 10:05:13 EEST | Tiedote
Helsingin yliopistosta lähtöisin oleva MultivisionDx-spinout on kehittänyt koneoppimista hyödyntävän diagnostiikkateknologian, jonka avulla syöpää sairastavalle potilaalle luodaan yksilöllinen ”sormenjälki”. Menetelmän avulla potilaan ennustetta ja hoidon vastetta voidaan arvioida tarkemmin.
Nuorten naisten käytösoppaat olivat ensimmäisiä askeleita kohti tasa-arvoista koulutusta19.5.2025 10:06:40 EEST | Tiedote
Nuorten naisten käytösoppaita alettiin julkaista 1700-luvulla. Ne olivat ensimmäinen tyttöjen itsensä luettavaksi suunnattu kirjallisuudenlaji.
Itiöt salamatkustajina – tutkimus valottaa lintujen roolia sienten levittäjinä16.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Tuoreessa väitöstutkimuksessa pohditaan lintujen ja sienten välisten vuorovaikutusten merkitystä ekosysteemeille. DNA-menetelmät paljastavat, että eri lintulajit kantavat mukanaan erilaista sienilajistoa ja levittävät niitä uusille kasvupaikoille. Yhteensä linnuista löydettiin yli 600 sienilajia.
Psykiatrian identiteettikriisit muovaavat mielenterveyden käsitystä ja hoitoa15.5.2025 09:48:06 EEST | Tiedote
Psykiatria ja mielenterveyden ongelmat koskettavat jollakin tavalla lähes kaikkia ihmisiä. Tuore tutkimus analysoi psykiatriassa toistuvia kriisejä ja niitä yhdistäviä tekijöitä. Tutkija povaa seuraavaa kriisiä diagnoosijärjestelmästä, joka ohjaa hoitoa ja tapaa ymmärtää mielenterveyden ongelmia.
Mediatilaisuus 4.6. Tutkimus tuo toivoa – tiedettä potilaan parhaaksi14.5.2025 15:05:40 EEST | Kutsu
Tervetuloa viettämään Toivon päivää 4.6. Meilahden kampukselle ja kuulemaan, kuinka suomalaista huippututkimusta viedään käytäntöön potilaiden parhaaksi. Neljä tutkijaa kertoo masennuksen, rintasyövän, sydänsairauksien ja lihavuuden uusista hoidoista. Ilmoittautuminen 28.5. mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme