Peruskoulujen rehtorit tunnistavat moninaisuuden, mutta käytännön toteutus ontuu
Rehtoreilla on myönteinen asenne moninaisuutta kohtaan, mutta valmiudet sen johtamiseen kouluissa ovat puutteelliset.

Suomalainen yhteiskunta ja koulut ovat moninaistuneet nopeasti. TM, MBA Anita Jantusen väitöstutkimus nostaa esiin merkittävän eron rehtoreiden moninaisuusajattelun ja käytännön johtamistyön välillä.
– Rehtoreiden näkemykset moninaisuudesta ovat ideologisella tasolla mutta eivät vielä ole siirtyneet käytännön toimintaan. Useimmat rehtorit toimivat pragmaattisesti keskittyen käytännön järjestelyihin kuten liikuntatuntien, katsomusaineiden ja suomi toisena kielenä -opetuksen organisointiin, mutta syvällisempi ymmärrys moninaisuudesta puuttuu, Jantunen kertoo.
Anita Jantusen väitöstutkimus on ensimmäinen laaja tutkimus suomalaisten rehtoreiden näkemyksistä moninaisuuden johtamisesta. Tutkimus kattoi yli 800 rehtoria ympäri Suomea. Tutkimuksen kolmesta osatutkimuksesta yksi syventyi erityisesti pääkaupunkiseudun rehtoreiden kokemuksiin.
Rehtorit yhdistävät moninaisuuden näkyviin ominaisuuksiin
Tutkimuksen mukaan suomalaiset rehtorit yhdistävät moninaisuuden ensisijaisesti kielellisiin, kulttuurisiin ja katsomuksellisiin eroihin sekä maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Hienovaraisemmat moninaisuuden ulottuvuudet, kuten sukupuoli-identiteetti, sosioekonominen tausta tai neuropsykiatriset erityispiirteet, jäävät vähemmälle huomiolle.
– Moninaisuuden typistäminen vain näkyviin eroihin voi johtaa yksinkertaistavaan me ja he -ajatteluun, jossa moninaisuus nähdään jonakin suomalaiseen kontekstiin ulkopuolisena eikä sen sisäisenä ominaisuutena, Jantunen huomauttaa.
Huolestuttavaa on myös niin kutsutun värisokeuden laaja kannatus rehtoreiden keskuudessa. Moni rehtori kokee vaikeaksi tai sopimattomaksi puhua ihonväristä tai etnisistä eroista, mikä voi johtaa todellisten kokemusten ja haasteiden sivuuttamiseen. Moninaisuuden huomioimisen välttely voi johtaa myös esimerkiksi syrjivien rakenteiden ylläpitämiseen.
Koulujen tehtävä yhdenvertaisuuden edistäjänä korostuu
Tutkimus on erityisen ajankohtainen tilanteessa, jossa suomalainen yhteiskunta moninaistuu nopeasti ja koulujen tehtävä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistäjinä korostuu. Esimerkkejä tällaisesta edistämistyöstä ovat monikielisyyden tukeminen opetuksessa, kulttuurien välisen vuoropuhelun vahvistaminen kouluyhteisöissä sekä yhteisöllisten toimintamallien kehittäminen perheiden ja koulun välillä.
Helsingin seudun ratkaisut ja haasteet tänään voivat auttaa kehittämään muun Suomen rakenteita ja käytäntöjä tulevaisuudessa.
– Suomalainen koulutusjärjestelmä on perinteisesti painottanut kansallista yhtenäisyyttä. Nyt nopeasti moninaistuvissa kouluissa tarvitaan uudenlaista johtajuutta, joka pystyy sekä tunnistamaan että arvostamaan moninaisuutta resurssina, Jantunen sanoo.
Tämä näkyy käytännössä esimerkiksi rakenteellisen joustavuuden lisäämisenä ja henkilöstön moninaistamisena. Rehtorit toivoivatkin kouluihin enemmän representaatiota ja moniäänisyyttä sekä tukea yhteistyöhön kotien ja koulun välillä.
Väitöstutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä rehtoreiden ja opettajien koulutuksessa sekä koulutuspolitiikan kehittämisessä. Käytännön sovelluksina voidaan mainita koulukohtaiset tasa-arvosuunnitelmat, kulttuurisesti vastuullisen pedagogiikan koulutukset henkilöstölle sekä systemaattinen yhteistyö eri taustaisten perheiden kanssa.
– Nykyinen suhtautuminen moninaisuuteen on positiivinen lähtökohta, mutta se ei riitä. Tarvitsemme siirtymää sietämisestä, suvaitsemisesta ja yksipuolisesta lähestymistavasta kohti dialogista, kaksisuuntaista ja yhteisöllistä lähestymistapaa, joka huomioi yhteiskunnassa, koulussa ja moninaisuuskeskustelussa tapahtuvat muutokset, Jantunen sanoo.
Väitöstilaisuus järjestetään 28. toukouuta 2025. Väitöstilaisuuden tiedot.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Anita Jantunen, anita.jantunen@helsinki.fi, puhelin +1 206 910 1452
Helsingin yliopiston mediapalvelu
Puh:02941 22622mediapalvelu@helsinki.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Se sijoittuu kansainvälisissä yliopistovertailuissa maailman sadan parhaan yliopiston joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Noin joka seitsemäs hakija pääsi sisään Helsingin yliopistoon3.7.2025 09:42:00 EEST | Tiedote
Yhteishaussa Helsingin yliopistoon valittiin 4 703 uutta opiskelijaa. Helsingin yliopisto oli Suomen suosituin yliopisto ensisijaisten hakijoiden määrän sekä hakijoiden kokonaismäärän perusteella.
Kaasuvuoto aloittaa haavan korjauksen kasveissa2.7.2025 18:01:00 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston tutkijat ovat löytäneet mekanismin, jonka avulla kasvit korjaavat suojaavan uloimman kerroksensa, korkkisolukon. Tällä löydöllä voi olla merkittäviä vaikutuksia maatalouteen ja elintarvikkeiden säilyvyyteen. Etyleenin ja hapen diffuusio haavan läpi käynnistää kasvin luonnollisen paranemisprosessin.
Kaksoisvalohoito vähentää ikenien verenvuotoa ja tulehdusta hammasimplanttien ympärillä1.7.2025 09:59:32 EEST | Tiedote
Kaksoisvalohoito (Lumoral) tarjoaa kotikäyttöön turvallisen ja tehokkaan vaihtoehdon implanttien ympäristön tulehduksen hallintaan ilman antibiootteja.
Tutut maatalousympäristön linnut vähenevät, eteläiset yleislajit runsastuvat30.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Moni tuttu lintulaji harvinaistuu entisestään. Varpusia ja kuoveja on nyt vähemmän kuin koskaan aiemmin. Toisaalta monien eteläisten lajien voittokulku jatkuu. Mustarastaita ja peukaloisia esiintyy ennätysmäisen runsaasti.
Panimoteollisuuden sivuvirroista terveellisiä elintarvikkeita27.6.2025 13:02:54 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston tutkijat ovat keksineet innovatiivisen ja kestävän tavan hyödyntää mäskiä ja muita panimoteollisuuden sivutuotteita muokkaamalla niistä hyödyllisiä elintarvikkeita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme