Crowdsorsa

Mobiilipeli innosti Kotipizza Groupin työntekijöitä yli 1000 ilmastotekoon

Jaa

Crowdsorsan työyhteisöille kehittämä Päästöpeli sai Kotipizza Groupin henkilöstön tekemään yli tuhat konkreettista ilmastotekoa vain muutamassa viikossa. Pelin avulla saavutettiin yli yhdeksän tonnin hiilidioksidivähenemä – samaan vaikutukseen päästään istuttamalla 360 puuta.

Päästöpelissä kannustetaan muun muassa työmatkailuun julkisilla kulkuvälineillä.
Päästöpelissä kannustetaan muun muassa työmatkailuun julkisilla kulkuvälineillä.

Crowdsorsan kehittämän Päästöpelin pilotti osoitti, kuinka ilmastoteot voidaan tuoda työyhteisöjen arkeen innostavasti ja mitattavasti. Kotipizza Groupin kanssa toteutettu testijakso tuotti yli 1000 ilmastotekoa ja yli yhdeksän tonnin CO₂-säästön.

Uuden mobiilipelin tavoitteena oli kannustaa Helsingin toimiston henkilöstöä ympäristöystävällisiin tekoihin – kuten kasvisruokailuun, kierrätykseen, työmatkapyöräilyyn ja vihreään sähköön siirtymiseen. Suoritukset todennettiin geomerkittyjen valokuvien avulla, ja osallistujat saivat jokaisesta teosta rahapalkkion. Omalta puhelimelta seurattavalla tulostaululla käytiin leikkimielistä kilpailua.

Esimerkkejä pelissä tehdyistä ilmastoteoista:

  • kasvisruokavalinnat

  • kierrätys ja tavaran korjaaminen

  • työmatkapyöräily

  • siirtyminen vihreään sähköön

Pelin aikana osallistujat kokivat tekevänsä selvästi ilmastoystävällisempiä valintoja kuin tavallisesti.

– Päästöpeli on ideana aivan loistava! Vaikka pyrin normaalisti ottamaan huomioon arjessa päästöt ja kierrättämisen, niin pelin aikana esimerkiksi kasvisruokailuni ja käytetyn tavaran myymiseni kasvoi selvästi, kertoo pelin voittanut Jhukka.

Kotipizza Groupin vastuullisuuspäällikkö Sara Anttila iloitsee pelin innostavasta vaikutuksesta työyhteisöön.

– Konsepti yhdisti muun muassa oppimisen ja yhdessä leikkimielisesti kisaamisen, mikä puhutteli meitä heti. Myös pelin kannustavuus, kuten esimerkiksi pyöräilyn tukeminen työmatkoilla, oli hieno lisä, joka tukee samalla myös henkilöstön hyvinvointia, Anttila sanoo.

Osallistujia motivoi erityisesti:

  • kilpailu ja pelin seuraaminen tulostaulun kautta

  • konkreettisten päästösäästöjen näkeminen

  • yhteisöllisyys ja kollegoiden kanssa jaetut oivallukset

Crowdsorsan toimitusjohtaja Toni Paju pitää tuloksia erittäin rohkaisevina.

– Pilotti osoitti, että peli toimii loistavasti pienten ja keskisuurten yritysten tiimien keskuudessa. Sen avulla on mahdollista tehdä ilmastoteot näkyviksi hauskalla ja sosiaalisella tavalla sekä vaikuttaa samalla vakavan ongelman ratkaisemiseen, Paju toteaa.

Crowdsorsa jatkaa parhaillaan Päästöpelin kehittämistä ja valmistelee uusia tiimikilpailuja, joissa yhdistyvät ilmastovaikutukset, yhteisöllisyys ja työhyvinvointi.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Osallistujat ottivat kuvia esimerkiksi syömistään kasvisruoista.
Osallistujat ottivat kuvia esimerkiksi syömistään kasvisruoista.
Lataa
Päästöpelin kannustamiin korjaustoimiin saattoivat välillisesti osallistua myös muut perheenjäsenet.
Päästöpelin kannustamiin korjaustoimiin saattoivat välillisesti osallistua myös muut perheenjäsenet.
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Crowdsorsa

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye