Kruunusillat-raitiotien ajojohtimet jännitteelliset 28.5.2025 alkaen
Pikaraitiotien ajojohtimiin kytketään jännite – raitiotien läheisyydessä työskentelemiseen haettava lupa.
Kruunusillat-raitiotien linjalla on mahdollista nähdä pikaratikka jo syyskuusta 2025 alkaen, kun linjan tekninen koeliikenne aloitetaan linjan itäpäästä Laajasalosta. Osana koeliikenteen alkamista raitiotien ajojohtimiin kytketään jännite jo 28.5. osana oikosulkukokeita, joita tehdään Laajasalossa Koirasaarentien varrella.
Kokeiden aikana testataan sähkönsyötön toiminnallisuutta sekä varmennetaan toiminta mahdollisissa vikatilanteissa. Testauksesta saattaa aiheutua melua ympäristöön. Ympäristölle tai ihmisille kokeista ei aiheudu vaaraa.
Ajolangat ovat lähtökohtaisesti kaikkialla 5,5 metrin korkeudessa. Radan lähettyvillä liikkuminen on kaupunkilaisille turvallista, mutta lankojen läheisyydessä liikkuessa korkealla kalustolla tai korkean kuljetuksen kanssa, tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Langat voivat irrota ja sinkoutua kovalla voimalla niihin osuessa. Itse rata-alueella ei tule kulkea eikä sähköpylväisiin saa kiipeillä.
Raitiotien ajolankojen läheisyydessä työskentelemiseen on haettava 22.5.2025 alkaen lupa Kruunusillat-allianssilta tällä lomakkeella. Raitiotien läheisyydeksi määritellään alue, joka sijaitsee enintään 4 metrin etäisyydellä raitiotiestä. Mikäli työ tapahtuu 2 metrin etäisyydellä tai lähempänä ratajohdon jännitteisiä osia kuten ajojohtimia, sähköradan kiinnitysorsia tai johtimen ripustimia, on lupaprosessissa tarkistettava, vaatiiko työ jännitekatkon. Kruunusillat-allianssiin on oltava yhteydessä myös silloin, kun ajojohtimien alta kuljetetaan yli 4,5 metriä korkeita erikoiskuljetuksia.
Kruunusillat-raitiotien tekninen koeliikenne aloitetaan syyskuun alussa Yliskylän päätepysäkin ja Kruunuvuorensillan välisellä osuudella. Koeajot kestävät alueella syyskuun ajan, minkä jälkeen loppuvuoden aikana koeajetaan myös Merihaansilta, Finkensilta, Nihti, Hakaniemi ja Korkeasaari. Koeajojen aikana tiellä liikkuvien turvallisuus varmistetaan liikenteenohjaajien ja opaskylttien avulla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tomi JärvinenKruunusillat-raitiotien käyttöönottopäällikkö
Puh:040 836 9625tomi.jarvinen@nrcgroup.fiLinkit
Kruunusillat-raitiotie yhdistää Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Tavoitteena on aloittaa raitiotien matkustajaliikenne Laajasalon ja Hakaniemen välillä vuonna 2027.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Kruunuvuorensillasta, noin 1200 metriä, tulee Suomen pisin silta. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla. Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, Kaupunkiliikenne Oy, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Finland Oy ja Sitowise Oy.
Kruunusillat-kokonaisurakan urakoitsijat ovat YIT Suomi Oy ja Kreate Oy. www.kruunusillat.fi -
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme