Yleisradio Oy

Yle kehittää julkisen palvelun algoritmia, jolla halutaan varmistaa palveluiden merkityksellisyys ja läpinäkyvyys

Jaa

Julkisen palvelun algoritmi on kokonaisvaltainen lähestymistapa siihen, miten sisältöjä esitellään ja tarjoillaan Ylen digitaalisissa palveluissa tulevaisuudessa.

Henkilö selaa Yle Areenaa älypuhelimella, näyttö kuvassa.
Ylen julkisen palvelun algoritmi pohjautuu Ylen arvoihin. Anne Hämäläinen /Yle

“Yle haluaa tarjota käyttäjille henkilökohtaisesti merkityksellistä sisältöä tavalla, joka on monipuolinen ja joskus myös yllättävä. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi palveluiden etusivuja, hakutuloksia tai Yle Areenan suosituksia”, sanoo Ylen Strategia ja palvelut -yksikön johtaja Marit af Björkesten.

Algoritmit ovat olennainen osa digitaalista mediaympäristöä ja vaikuttavat merkittävästi siihen mitä maailmasta näemme ja ymmärrämme. Ylen julkisen palvelun algoritmi pohjautuu Ylen arvoihin ja pyrkii toteuttamaan Ylen yhteiskunnallista tehtävää.

“Olemme tottuneet algoritmeihin, joiden tavoite on kasvattaa käyttäjien sitoutumista ja palvelussa käyttämään aikaa. Ylen algoritmin tärkein tavoite on tarjota suomalaisille merkityksellistä ja monipuolista sisältöä”, af Björkesten sanoo.

Samalla Yle kehittää algoritmin toiminnan läpinäkyvyyttä, jotta palveluiden käyttäjille syntyy entistä paremmat vaikutusmahdollisuudet omien tietojensa käyttöön ja personoinnin tasoon. 

Konsepti rakentuu kolmen peruspilarin varaan

  • Vastuullinen datan käyttö ja eettisyys: Yle varmistaa, että datan keruussa käyttäjien yksityisyyttä kunnioitetaan ja että kerättävä data palvelee julkisen palvelun tehtävää. Käyttäjälle kerrotaan selkeästi, miten hänen tietojaan hyödynnetään, ja tietojen täydentäminen on aina vapaaehtoista.

  • Monipuolisuus: Algoritmin tehtävä ei ole vain tarjota lisää samaa, vaan myös avata uusia ovia. Se pyrkii tarjoamaan käyttäjälle sekä häntä kiinnostavia sisältöjä että uusia näkökulmia ja odottamattomia löytöjä Ylen laajasta valikoimasta -  oli kyseessä sitten uutinen, kulttuuriohjelma tai arkisto-ohjelma. 

  • Käyttäjän autonomia ja läpinäkyvyys: Käyttäjillä on monipuoliset työkalut vaikuttaa siihen, miten algoritmi toimii heidän kohdallaan. He näkevät selkeästi, miksi tietyt sisällöt heille suositellaan ja miten heidän toimintansa vaikuttaa näihin suosituksiin.

Lue myös:Marit af Björkesten: Julkisen palvelun algoritmi toteuttaa Ylen yhteiskunnallista tehtävää

Lue tiedote Ylen verkkosivuilla

Yhteyshenkilöt

Yle on suomalaisten oma, vuonna 1926 perustettu julkisen palvelun mediayhtiö. Ainutlaatuiseen tehtäväämme kuuluu välittää luotettavaa tietoa, sivistää ja viihdyttää, vahvistaa demokratiaa ja kulttuuria sekä edistää sananvapautta, tasa-arvoa ja yhteenkuuluvuutta. Palvelemme suomalaisia televisiossa, radiossa ja verkossa vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.

Tilaa Ajankohtaista Ylestä -uutiskirje. Jos et jatkossa halua vastaanottaa Ylen viestinnän lähettämiä tiedotteita, lähetä viesti osoitteeseen yleisradio@yle.fi. Tutustu Ylen viestinnän lähettämien tiedotteiden tietosuojaselosteeseen.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Yleisradio Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye