Yleisradio Oy

Yle utvecklar sin public service-algoritm – ska säkerställa att tjänsterna är relevanta och transparenta

Dela

Public service-algoritmen är ett helhetsbegrepp för hur innehåll presenteras och tillgängliggörs i Yles digitala tjänster i framtiden.

Person som håller en smartphone och använder en applikation.
Yles public service-algoritm baserar sig på Yles värderingar. Anne Hämäläinen / Yle

"Yle vill erbjuda användarna personligt, relevant innehåll på ett mångsidigt och ibland överraskande sätt. Det här syns till exempel på förstasidorna i tjänsterna, i sökresultaten och rekommendationerna på Yle Arenan", säger Marit af Björkesten, direktör för Yles enhet Strategi och tjänster.

Algoritmer är en väsentlig del av den digitala mediemiljön och påverkar avsevärt den bild vi  får av världen. Yles public service-algoritm baserar sig på Yles värderingar och strävar efter att förverkliga Yles samhälleliga uppdrag.

"Vi har vant oss vid algoritmer vars mål är att öka användarnas engagemang eller den tid som tillbringas i tjänsten. Det viktigaste målet med Yles algoritm är att erbjuda finländarna relevant och mångsidigt innehåll", säger af Björkesten.

Samtidigt utvecklar Yle algoritmens transparens för att användare ska få en ännu bättre möjlighet att påverka hur de egna uppgifterna används och nivån på personanpassningen.

Konceptet bygger på tre grundpelare

  • Ansvarsfull dataanvändning och etik: Yle säkerställer att användarnas integritet respekteras vid datainsamling och att den insamlade datan tjänar public service-uppdraget. Användaren informeras tydligt om hur uppgifterna används, och kompletteringen av uppgifterna sker på frivillig basis.

  • Mångsidighet: Algoritmens uppgift är inte bara att erbjuda mer av samma slag, utan  också att öppna nya dörrar. Den strävar efter att erbjuda användaren både innehåll som intresserar, nya perspektiv och oväntade upptäckter i Yles breda utbud vare sig det gäller nyheter, kulturprogram eller arkivinnehåll. 

  • Användarens autonomi och transparens: Användarna har mångsidiga verktyg för att påverka hur algoritmen fungerar. De ser tydligt varför ett visst innehåll rekommenderas och hur aktiviteten påverkar rekommendationerna.

Läs också: Marit af Björkesten: Public service-algoritmen stärker Yles samhällsuppdrag

Pressmeddelandet på Yles webbplats

Kontakter

Yle är finländarnas eget public service-bolag, grundat år 1926. Vår unika uppgift är att förmedla tillförlitlig information, upplysa och underhålla, stärka demokratin och kulturen samt främja yttrandefrihet, jämlikhet och sammanhållning. Vi betjänar finländarna på tv, radio och webben varje dag, dygnet runt.

Prenumerera på nyhetbrevet Aktuellt om Yle. Om du inte längre vill få pressmeddelanden från Yles kommunikation, skicka ett meddelande till yleisradio@yle.fi. Här är Yles dataskyddsbeskrivning för pressmeddelanden från Yles kommunikation.

Andra språk

Följ Yleisradio Oy

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Yleisradio Oy

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye