Sote-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimus: yksityisen sektorin maine vahvempi kuin julkisen
T-Median toteuttama sote-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimus paljastaa, että yksityisen sektorin maine on lähes kaikilla osa-alueilla vahvempi kuin julkisen. Tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 43 organisaation mainetta suomalaisten keskuudessa.

Sote-alan toimijoiden mainetta tutkittiin maalis–huhtikuussa 2025, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 6 648 suomalaista.
Yksityisen sektorin maineen keskiarvo 3,23 on kohtalainen, kun taas julkisen sektorin keskiarvo 2,70 on heikolla tasolla. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista asteikkoa 1–5.
”Julkisten ja yksityisen puolen maineissa on lisäksi suuria sisällöllisiä eroja. Yksityinen sektori nähdään kohtuullisena työpaikkana, ja samalla tasolla on myös sen arvosana johtamisen suhteen. Julkisella puolella tulokset näillä osa-alueilla jäävät selkeästi heikon puolelle, etenkin johdon osalta”, sanoo T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.
”Tutkimustuloksista käy ilmi myös, että yksityistä sektoria pidetään selkeästi pätevämpänä talouden ja innovaatioiden eli toimintansa kekseliään toteuttamisen osalta. Hallinto ja vastuullisuus taas ovat molemmissa heikolla tasolla. Nämä kaksi osa-aluetta kulkevatkin käsi kädessä, sillä hyvä hallinto on osa vastuullista toimintaa.”

Alan kokonaismaine lähtenyt nousuun – hyvämaineisin toimija löytyy järjestösektorilta
Tutkimuksessa vastaajia pyydettiin myös arvioimaan koko sosiaali- ja terveysalan mainetta yleisesti.
Toimialakohtaisen mittauksen pohjalta muodostuvassa sote-alan kokonaismaineessa on tapahtunut pitkän laskun jälkeen merkittävä käänne positiiviseen suuntaan. Alan kokonaismaine saa nyt arvosanan 2,86, kun luku oli vuoden 2024 sote-alan Luottamus&Maine-tutkimuksessa 2,73.
”Kokonaismaine vaikuttaisi nousevan yksityisen sektorin vetämänä. Tästä hyvänä esimerkkinä on se, että tutkimuksessa eniten mainelukuaan nostanut organisaatio oli Esperi”, toteaa Ruokolahti.

Mitatut sote-alan organisaatiot edustavat yksityistä sektoria, julkista sektoria ja järjestökenttää. Hyvämaineisimmaksi toimijaksi tämän vuoden tutkimuksessa nousi MIELI ry. Kansalaisjärjestö tekee työtä mielenterveyden edistämiseksi ja ongelmien ehkäisemiseksi.
”MIELI ry:n maine on rakentunut 128 vuoden historiamme aikana, mutta juuri tässä ajassa mielenterveystiedolle ja -tuelle on aivan erityistä tarvetta. MIELI ry tarjoaa ratkaisuja mielenterveyden vahvistamiseksi nuorten, työikäisten ja ikäihmisten arjessa ja tukee sekä auttaa jäsenyhdistyksineen vaikeassa elämäntilanteessa olevia yli 150 000 kertaa vuodessa. Ajattelen, että tulos kertoo osaltaan myös suomalaisten luottamuksesta sote-alan järjestöihin ja niiden merkitykseen yhteiskunnassa”, sanoo MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi.
Näin tutkimme
Sote-alan Luottamus&Maine 2025 -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää valittujen sote-alan organisaatioiden mainetta kansalaisten keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella 14.3.–14.4.2025.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 6 648 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti (pois lukien Ahvenanmaa). Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.
Lisätietoja:
Riku Ruokolahti, kehitysjohtaja, +358 400 512 200, riku.ruokolahti@t-media.fi
Kai-Verneri Kaksonen, suhdepäällikkö, +358 50 545 5421, kai.kaksonen@t-media.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riku RuokolahtiKehitysjohtajaT-Media Oy
Puh:+358 400 512 200riku.ruokolahti@t-media.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu ovat maineikkaimmat yliopistot 202522.5.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
[Korjaus tiedotteeseen: Arto Maanisen kommentin lisäys] T-Median toteuttamassa yliopistojen Luottamus&Maine 2025 -tutkimuksessa maineikkaimman yliopiston kärjen jakavat LUT ja Maanpuolustuskorkeakoulu. Oulun yliopisto teki suurimman mainenousun. Tutkimuksessa selvitettiin kaikkien suomalaisyliopistojen maine kansalaisten keskuudessa.
Ammattikorkeakoulutuksen maine on hyvällä tasolla – Oamk ja Polamk ovat maineikkaimmat6.5.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Media tutki kaikkien suomalaisten ammattikorkeakoulujen mainetta helmi-maaliskuussa 2025. Parhaimmat mainearviot saivat Oulun ammattikorkeakoulu Oamk sekä Poliisiammattikorkeakoulu Polamk, joskin maine-erot korkeakoulujen arvioiden välillä ovat huomattavan pienet.
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme