Nya rutiner ska förebygga rusning till jouren
I vintras uttryckte personalen på jouren vid centralsjukhuset oro över att jouren är överbelastad. Under vintern och våren har man tagit tag i orsakerna till rusningarna och tillsammans tagit fram verksamhetsmodeller som ska förebygga rusningar i framtiden.
Belastningen på jouren påverkas av hur hela servicekedjan fungerar – allt från det att kunden söker vård på jouren till att hen flyttas till fortsatt vård och slutligen skrivs ut och får åka hem. En orsak till att jouren varit överbelastad har varit bristen på platser för fortsatt vård i situationer där jouren är färdig med sin vård av patienten.
Välfärdsområdet hade också tidigare enhetliga verksamhetsmodeller för patientförflyttningar, men i och med att antalet platser minskats på vårdavdelningarna uppstod det ett behov av att uppdatera modellerna.
– När man minskar antalet platser är det mycket viktigt att de olika tjänsterna fungerar tillsammans. Alla enheter ska följa samma praxis och informationsutbytet måste fungera. Då kan vi tillsammans bidra till att jämna ut rusningstopparna, säger chefsöverskötare Marjo Orava.
Personal från olika yrkesgrupper och tjänster har deltagit i utvecklingsarbetet.
Detta har utvecklats
- En ny operativ lägesbild
Välfärdsområdet har länge följt upp verksamheten systematiskt via en aktuell lägesbild. Nu har man förnyat hur lägesbilden sammanställs och hur den gås igenom.
- Plan för hantering av patient- och kundströmmen
Syftet med planen är att kunna hantera de värsta rusningstopparna. Patient- och kundströmmarna ska dock främst hanteras med hjälp av en bra operativ lägesbild och verksamhetsmodeller för rusningssituationer i vardagen.
Välfärdsområdet har också påbörjat ett omfattande utvecklingsarbete för att förbättra servicekedjan som omfattar dygnet runt-service för äldre.
- Riskbedömning för ändringarna i servicenätet
En sammanställning av riskerna i anknytning till ändringarna i servicenätet presenterades för styrelsen den 14 april. Denna riskbedömning utgör också bakgrundsmaterial för det fortsatta utvecklingsarbetet.
- Utveckling av utskrivningsprocessen
Olika möjligheter i utskrivningen av patienter utvecklas i samarbete med olika serviceenheter. Målet är att upprätthålla patienternas funktionsförmåga och snabbt garantera service som ges hem då det behövs.
- Uppdatering av modellen Jag vill få till en förändring
I modellen beskrivs hur missnöje på enheten och i organisationen ska föras fram, behandlas och klaras upp. Verksamhetsmodellen har uppdaterats tillsammans med arbetarskyddet och huvudförtroendepersonerna.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Marjo Oravachefsöverskötare
Tel:0404840518marjo.orava@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Chattjänster gör det lättare att uträtta ärenden21.10.2025 14:20:28 EEST | Pressmeddelande
Enkelt och snabbt. Så beskriver Österbottens välfärdsområdes kunder användningen av chattarna. Trots detta är det många som ännu inte testat att kontakta välfärdsområdet via chattarna.
Chat-palvelut sujuvoittavat asiointia21.10.2025 14:19:55 EEST | Tiedote
Helppoa ja nopeaa. Näin Pohjanmaan hyvinvointialueen asiakkaat kuvailevat chattien käyttöä. Silti moni ei vielä ole kokeillut yhteydenottoa chatin kautta.
I Österbottens välfärdsområde har mängden respons ökat och kundnöjdheten blivit bättre16.10.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
Mängden respons som inkommer till Österbottens välfärdsområde ökade rejält i september 2025, samtidigt som den inkomna responsen var allt positivare. Mellan den 1 januari 2025 och den 30 juni 2025 fick välfärdsområdet ta emot sammanlagt 5 028 responser, och NPS-indexet var 63, medan välfärdsområdet enbart i september fick ta emot 2 126 responser, och NPS-indexet hade stigit till ett storartat 73.
Palautteen määrä ja asiakastyytyväisyys kasvussa Pohjanmaan hyvinvointialueella16.10.2025 08:59:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen palautteiden määrä on kasvanut syyskuussa 2025 reilusti, ja saatu palaute on entistäkin positiivisempaa. Kun ajalla 1.1.-30.6.2025 palautteita tuli yhteensä 5028 ja NPS oli 63, niin pelkästään syyskuussa palautteita tuli 2126 ja NPS oli huikeat 73.
Österbottens välfärdsområde söker nya lokaler för tjänster i Vasa15.10.2025 14:47:23 EEST | Pressmeddelande
Hyresavtalen mellan välfärdsområdet och kommunerna löper ut vid årsskiftet. Nya lokaler söks för flera tjänster. Välfärdsområdet utreder möjligheten att köpa en del av fastigheterna så att verksamheten ska kunna fortsätta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum