Mitä onnettomuustilastot kertovat 15–17-vuotiaiden nuorten liikenneturvallisuustilanteesta Kaakkois-Suomessa?
Nuorten ikäryhmä (15–24-vuotiaat) muodostaa kaikkinensa peräti 30 prosenttia Kaakkois-Suomen alueella tilastoiduista tieliikenneonnettomuuksista (Tilastokeskus). Ikäryhmä edustaa kuitenkin vain 10 prosenttia alueen väestöstä. Toisin sanoen nuoret ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa.

2020-luvulla liikenteessä on kuollut kolme ja vakavasti loukkaantunut viisitoista 15–17-vuotiasta
Kaakkois-Suomen alueella, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, tieliikenteessä menehtyy vuosittain (2020–2024) keskimäärin 13 ihmistä. Vakavia loukkaantumisia kirjataan keskimäärin 43 vuosittain (2019–2023). 15–17-vuotiaiden osuus kuolemantapauksista on keskimäärin 5 % ja vakavista loukkaantumisista 7 %. Puhutaan siis keskimäärin yhdestä kuoleman tapauksesta joka toinen vuosi sekä kolmesta vakavasta loukkaantumisesta vuosittain.
Lievempiä onnettomuuksia nuorille tapahtuu satakunta vuosittain – viralliset tilastot eivät kerro koko totuutta
Lievempien loukkaantumisten osalta tilastoinnin peittävyys on huomattavasti epätarkempi. Poliisin tietoihin perustuvaan Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoon on kirjattu Kaakkois-Suomen alueelta viime vuosina (2020–2024) yhteensä 1 134 lievempää loukkaantumista (vakavat loukkaantumiset poistettu), ja näissä tapauksissa 15–17-vuotiaiden uhrien osuus on 15 % (34 vuosittain).
Käytännössä onnettomuuksia tapahtuu kuitenkin paljon enemmän, ne eivät vain tule poliisin tilastoihin. Esimerkiksi Liikennevakuutuskeskuksen tilastoihin on kirjattu Kaakkois-Suomen alueella viime vuosina 488 (noin 97/vuosi) henkilövahinkoon johtanutta alle 18-vuotiaan mopoilijan aiheuttamaa onnettomuutta.
Ikäryhmittäin tarkasteltuna 15–16-vuotiaat suurimpana riskiryhmänä
Nuorten ikäryhmä (15–24-vuotiaat) muodostaa kaikkinensa peräti 30 prosenttia Kaakkois-Suomen alueella tilastoiduista tieliikenneonnettomuuksista (Tilastokeskus). Ikäryhmä edustaa kuitenkin vain 10 prosenttia alueen väestöstä. Toisin sanoen nuoret ovat selvästi yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Ylivoimaisesti korkein onnettomuusriski on ikäryhmissä 15- ja 16-vuotiaat, mutta myös 17–18-vuotiaiden riski on kaksinkertainen alueen väestön keskiarvoon nähden.
Mopo-onnettomuuksien uhreista 76 prosenttia on 15–16-vuotiaita – 17-vuotiaista uhreista 62 henkilöautolla liikkuneita
Liikenneturvallisuustyön taustalle on tärkeää tiedostaa, että nuorten liikenneonnettomuuksien uhriprofiili vaihtelee paljon iän mukaan. Mopoilijoiden osuus onnettomuuksien uhreista on 15-vuotiaissa (N=76 uhria) 64 prosenttia ja 16-vuotiaissa (N=65 uhria) 58 prosenttia. Kaikista Kaakkois-Suomen alueen mopoilijoiden henkilövahingoista 15–16-vuotiaat muodostavat 76 %. Näissä ikäryhmissä onnettomuuksia tapahtuu verrattain paljon myös muilla moottoriajoneuvoilla, kuten mönkijöillä ja traktoreilla, sekä polkupyörällä.
17-vuotiaista onnettomuuksien uhreista (N=39 uhria) mopoilijoiden osuus on 21 %, moottoripyöräilijöiden osuus 10 % ja henkilöautolla liikkuneiden peräti 62 % (kuljettajia ja matkustajia yhtä paljon). 17-vuotiaiden henkilöautonkuljettajien onnettomuusmäärät ovat kasvaneet tasaisesti sen jälkeen, kun lakimuutos helpotti 17-vuotiaiden mahdollisuutta saada henkilöauton ajokortti poikkeusluvalla. 17-vuotiaiden ajokortillisten määrä onkin kasvanut huimasti.
15–17-vuotiaiden liikennerikokset kasvussa
Nuorten liikennerikosten kasvu etenkin 15–17-vuotiaiden keskuudessa herättää paljon huolta kunnissa ja viranomaisissa. Kaakkois-Suomessa tämän ikäryhmän edustajia on liikennerikoksista epäiltyjen joukossa 500–600 vuosittain. Yli 10 prosenttia näistä tapauksista on epäiltyjä törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta tai rattijuopumuksesta. Näissä rikosnimikkeissä myös määrät tasaisesti kasvavat.
Liikennerikosten kasvussa on kyse laajemmasta ilmiöstä, sillä myös muu nuorisorikollisuus on ollut kasvusuunnassa viime vuosina. Yksiselitteistä syytä nuorten oirehtimiseen ja sen purkautumiseen mm. rikolliseen toimintaan ja erilaiseen muuhun häiriökäyttäytymiseen ei varmastikaan ole. Sosiaalisten ja terveydellisten haasteiden ohella erilaiset muut ilmiöt, kuten kokoontumisajojen yleistyminen tai some-haasteet heijastuvat toimintaan liikenteessä ja edelleen liikennerikostilastoihin. Myös ajokorttilain muutoksilla on varmasti ollut oma vaikutuksensa nuorten liikenneturvallisuustaitoihin ja -asenteisiin. Lainsäädäntömuutos vähensi opetuksen määrää, kevensi opetuslupaopetuksen sääntelyä ja ohjasi teoriaopetuksen pitkälti verkko-opetukseksi.
Jokainen kuolema tai vakava loukkaantuminen on turha ja vältettävissä
Maailman laajuisesti hyväksytty Nollavisio liikenneturvallisuustyössä tarkoittaa sitä, että kukaan ei kuole tai loukkaannu vakavasti liikenteessä. Tätä kohden pyrimme Euroopan laajuisesti, valtakunnallisesti kuin myös alueiden ja kuntien tasolla – ja kaikissa ikäryhmissä. Kunnianhimoisena tavoitteena on, että nollavisio saavutetaan vuoteen 2050 mennessä – toivottavasti paljon aikaisemmin.
Yhteyshenkilöt
Liikenneturvallisuusvastaava Janne Saarikoski, p. 0295 029 000 (vaihde), janne.saarikoski@ely-keskus.fi
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa. ELY-keskus hoitaa elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen, liikenteeseen ja infrastruktuuriin sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Kaakkois-Suomen ELY-keskus kehittää ja tukee taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia. ELY-keskus toimii tiiviissä yhteistyöverkostossa alueen, kansalaisten, yritysten, yhteisöjen ja muiden toimijoiden hyväksi tavoitteenaan elinvoimainen, kestävä ja saavutettava Kaakkois-Suomi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kaakkois-Suomen ELY-keskus
Liikenne Husulan tunnelissa Haminassa ohjataan kiertotielle huoltotöiden vuoksi 2.6.2025 klo 9.00–5.6. 2025 klo 18.00 väliseksi ajaksi27.5.2025 08:46:40 EEST | Tiedote
Valtatiellä 7/E18 Haminan ohikulkutiellä sijaitseva Husulan tunneli suljetaan 2.6.2025 kello 9.00 – 5.6.2025 kello 18.00 väliseksi ajaksi. Vaikutus on molempiin suuntiin.
Kaakkois-Suomessa käynnistynyt mittava turvetuotantoalueiden ennallistamiseen ja vesistökunnostuksiin keskittyvä hanke26.5.2025 09:17:32 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen ELY-keskus on saanut myönteisen rahoituspäätöksen EU:n Oikeudenmukaisen siirtymän rahastolta (Just Transition Fund, JTF). Noin 920 000 euron suuruisen rahoituksen turvin käynnistettiin toukokuussa Kaakkois-Suomen vesienhoito- ja ennallistamishanke, KAVE. Hanke kestää 30.9.2027 saakka.
Tukialansalmen silta Savitaipaleella on suljettuna liikenteeltä 29.5. – 18.7.2025 välisenä aikana23.5.2025 14:00:51 EEST | Tiedote
Kaakkois-Suomen ELY-keskus uusii sillan kannen, ja ajoneuvoliikenne katkeaa sillan kohdalla seitsemäksi viikoksi. Ajoneuvoliikenteelle on kiertotie Korholantien (Mt 14775) ja Kurhilantien (Mt 14776) kautta. Kevyelle liikenteelle (jalankulku ja polkupyörät) on järjestetty väliaikainen reitti työmaan ohi.
Kaakon maaseutu vireäksi kehittämishankkeilla – nyt etsitään uusia ideoita22.5.2025 08:48:23 EEST | Tiedote
Maaseutualueen eli kaupunkikeskustojen ulkopuolisen alueen kehittämiseen on haettavissa tänä kesänä runsaasti EU:n maaseuturahoitusta. Hankkeilla voidaan kehittää elinkeinoja tai toteuttaa yleishyödyllisiä toimia pääsääntöisesti 40–100 % tuella. Hakijoita voivat olla muun muassa yhdistykset, organisaatiot, kunnat, seurakunnat ja säätiöt. Hankkeita haetaan ELY-keskuksesta ja Leader-ryhmistä.
Työttömien määrä Kaakkois-Suomessa kasvoi vuodentakaisesta 14 prosenttia22.5.2025 08:29:49 EEST | Tiedote
Työttömien määrä kasvoi vuodentakaisesta Kaakkois-Suomessa suhteellisesti yhtä paljon kuin koko maassa. Lomautettujen määrä laski alueella 10 prosenttia vuodentakaisesta ja 17 prosenttia maaliskuusta. Nuoriso- ja pitkäaikaistyöttömiä on edelleen huomattavasti enemmän kuin vuotta aiemmin. Uusien avoimien työpaikkojen määrä väheni kaikissa Kaakkois-Suomen seutukunnissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme