Yhä useampi velkaantuu asumismaksujen vuoksi ja saa häätöhaasteen
Yhä useampi asumismaksujen viivästymisten vuoksi perintään joutunut saa häätöhaasteen, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore katsaus asumisen maksuvaikeuksista johtuvasta kuluttajien velkaantumisesta. Erityisesti nuorten aikuisten velkaantuminen asumismaksujen vuoksi on moninkertaistunut vuoden 2021 jälkeen. Asumismaksuista myös muistutetaan aiempaa enemmän, mikä voi puolestaan ennaltaehkäistä velkaongelmien syvenemistä ja häätöjen määriä. Asumiseen liittyvien velkaongelmien kasvu näkyy Takuusäätiön velkaneuvonnassa.

Asumiseen liittyvät velkaongelmat ovat kasvaneet viime vuosina räjähdysmäisesti. Tämä näkyy maksumuistutusten, perintätapauksien ja häätöhaasteiden määrien sekä asumiseen liittyvän neuvonnan tarpeen kasvuna. Luotonhallintayhtiö Intrumin tuore analyysi asumismaksuihin liittyvästä velkaantumisesta kertoo, että perinnästä häätöprosessiin etenevien tapausten määrä on moninkertaistunut. Vuonna 2024 jo yli 10 prosenttia asumismaksuihin liittyvistä perintätapauksista eteni häätöprosessiin, kun vuonna 2022 määrä oli vain hieman yli kaksi prosenttia. Kuluvan vuoden aikana osuudet ovat olleet samalla tasolla kuin vuonna 2024, mutta vuoden loppua kohden osuus voi vielä kasvaa. Asumiseen liittyvien maksuvaikeuksien ratkomiseen tarvitaan tukea ja apua, mikä näkyy enenevässä määrin Takuusäätiön velkaneuvonnan yhteydenotoissa ja pienlainahakemuksissa.
Nuorten aikuisten asumismaksuista johtuvat velkaongelmat moninkertaistuivat
Huolestuttavin tilanne on nuorilla aikuisilla, joilla perintätapauksien ja velkaantuneiden määrät ovat moninkertaistuneet viime vuosina. Suhteellisesti eniten kasvua oli 18-24-vuotiaiden ikäryhmässä, jossa asumismaksujen perintätapauksien määrät kasvoivat 173 prosenttia ja velkaantuneiden määrät 193 prosenttia vuonna 2024 verrattuna vuoteen 2021. Kuluvana vuonna asumismaksujen vuoksi velkaantuneita on tässä ikäryhmässä jo nyt lähes yhtä paljon kuin vuonna 2023 koko vuoden aikana. Myös 25-29-vuotiaiden ikäryhmässä määrät kasvoivat enemmän muihin ikäryhmiin verrattuna. Vanhemmissa ikäryhmissä perintätapausten määrät ovat yleisesti suurempia, mutta niiden suhteellinen kasvu on ollut paljon maltillisempaa. Yli 30-vuotiaiden osalta perintätapauksien määrien kasvu taittui vuonna 2024 samoin kuin velkaantuneiden määrien kasvu yli 50-vuotiaiden ikäryhmissä. Perintätapauksien ja velkaantuneiden määrien suhde kertoo, kuinka paljon maksuvaikeuksia kasaantuu yksittäisille ihmisille.
Nuorten velkaongelmat voivat kertoa paitsi maksuvaikeuksista myös asumiseen liittyvän talousosaamisen ja tiedon puutteesta.
– Usein nuorten myöhässä maksaminen johtuu ainoastaan unohduksista. Nuoret eivät välttämättä tiedosta, millaisia seurauksia asumiskulujen myöhässä maksamisella voi olla ja kuinka nopeasti häätöön ja maksuhäiriömerkintään johtava prosessi lopulta etenee, sanoo Intrumin perintäpalvelujen osastopäällikkö Reetta Lehessaari.
Nuorten osalta on ymmärrettävää, että vuokrarästien taustalla voi olla opettelu itsenäiseen elämään, sillä monet nuoret muuttavat ensimmäistä kertaa omilleen juuri vuokra-asuntoon. Esimerkiksi opiskelija-asunnoissa moni asukas vasta opettelee hoitamaan raha-asioitaan.
– Erityisesti opiskelija-asunnoissa asuvat saattavat hoitaa raha-asioitaan ensimmäistä kertaa täysin itsenäisesti ja vasta harjoittelevat oman talouden hallintaa ja sitä, miten maksut tulisi hoitaa. Heti alusta alkaen olisi kuitenkin tärkeää oppia hoitamaan maksut täsmällisesti. Tässä voi auttaa se, että vuokranantajalla on johdonmukainen maksuprosessi ja tehokas maksuvalvonta, joista kerrotaan selkeästi asukkaalle, Lehessaari jatkaa.

Neuvonta, maksuvalvonta ja muistutukset auttavat ennaltaehkäisemään velkaongelmia ja häätöjä
Oman talouden hallinnan sekä asumiseen liittyvien asioiden hoitamisen osalta osaamista olisi kuitenkin tarpeen vahvistaa kaikissa ikäryhmissä. Asumismaksujen vuoksi velkaantuminen on vakava yhteiskunnallinen ongelma, sillä se voi johtaa velkakierteeseen, josta irti pääseminen on erittäin vaikeaa. Monelle tulee yllätyksenä, miten suuresti vuokrarästeistä aiheutunut häätö tai maksuhäiriömerkintä vaikeuttaa uuden asunnon saamista.
– Takuusäätiöltä kysytään jatkuvasti enemmän neuvoja nimenomaan asumiseen liittyvien maksuvaikeuksien ratkomiseen. Tilapäisten talousvaikeuksien tueksi tarjoamiemme pienlainojen hakemuksissa korostuvat vuokrarästien maksamiseen haettavat lainat. Ongelmana on, että myös laina on jossain vaiheessa maksettava pois ja samaan aikaan olisi pystyttävä hoitamaan tulevienkin vuokrien maksut. Vuokrarästien vuoksi häädön tai maksuhäiriömerkinnän saaneen on todella vaikea löytää uutta asuntoa etenkään kohtuullisen edullisesti. Vaihtoehtoina ovat asunnottomuus tai aiempaa kalliimpi asunto, mikä puolestaan syventää velkaongelmaa entisestään, sanoo Takuusäätiön Minna Backman.
Intrumin analyysin mukaan myös asumismaksujen muistutusten määrät ovat kasvaneet vuoteen 2021 verrattuna. Muistutusten määrien kasvu voi kertoa kuluttajien maksuvaikeuksien lisääntymisestä, mutta myös siitä, että vuokra- ja asumispalvelujen tarjoajat hyödyntävät muistutuspalvelua aiempaa enemmän. Maksumuistutukset ennaltaehkäisevät velkaongelmien syvenemistä ja häätöjä.
– Vuokranantajilla ja asumispalvelujen tarjoajilla on selvästi aiempaa enemmän tarvetta laskunvälityksen, maksuvalvonnan ja perinnän palveluille. Se näkyy Intrumilla asumispalveluja tarjoavien toimeksiantajien määrän kasvuna. Olemme saaneet asiakkailtamme palautetta siitä, että maksuprosessin ja valvonnan tehostamisella on saatu vähennettyä maksuviivästyksiä ja jopa häätöjen määriä, Lehessaari kertoo.
Tietoa Asumisen maksuvaikeudet ja kuluttajien velkaantuminen -analyysista
Intrumin tietokannasta otetussa analyysissa tarkastellaan kuluttajien maksutietoja asuntojen vuokrauksen, asuntojen ja asuinkiinteistöjen hallinnan sekä muiden kiinteistöjen vuokrauksen ja hallinnan toimialoilla. Aineisto on kerätty toukokuussa 2025 tietokannasta, joka sisältää tietoa lähes 1,1 miljoonasta suomalaisesta kuluttajasta.
Lataa asumisen maksuvaikeuksista ja kuluttajien velkaantumisesta kertova analyysi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna HäkkiläViestintäpäällikköIntrum Oy
Puh:+358505771619jonna.hakkila@intrum.comKuvat


Tietoja julkaisijasta
Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 9 500 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 70 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2024 liikevaihto oli 18 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy
Tutkimus: Suomalaiset valmiita käyttämään enemmän rahaa vapaa-aikaan – kaikilla ei ole varaa2.12.2025 07:56:00 EET | Tiedote
Kuluttajat selviytyvät aiempaa paremmin välttämättömistä kuluista ja ovat aiempaa valmiimpia käyttämään rahaa luksukseen, elämyksiin ja lomiin, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin vuosittain julkaisema Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuskyselyyn osallistuneista aiempaa useampi arvioi voivansa käyttää rahaa sosiaalisen elämän viettämiseen sekä tuotteisiin ja palveluihin, jotka eivät ole välttämättömyyksiä. Suuntaus lisää toivoa Suomen talouden virkistymisestä ja lupaa hyvää yritysten juhlasesongin myynnille. Taloudellisen hyvinvoinnin vahvistuminen ei kuitenkaan tunnu kaikkien kuluttajien taloudessa ja hyvästä kehityksestä huolimatta monella pienituloisella tilanne voi olla aiempaa heikompi.
Tutkimus: Suomalaisten luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta eriarvoisuus syvenee27.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kuluttajien luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta taloudellinen eriarvoisuus kasvaa, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Kuluttajista 70 prosenttia maksaa nyt laskunsa ajallaan, mikä on suurin osuus vuoden 2019 jälkeen. Kolikon kääntöpuolena maksun myöhästyminen on aiempaa suuremmalla osalla toistuvaa ja syynä on yhä useammalla rahan puute. Vuotta aiemmin maksun viivästyminen oli yleisemmin satunnainen unohdus.
Yritysten ja kuluttajien maksukyky kohentui – maksumuistutuksia silti aiempaa enemmän20.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Intrumin tuoreen Insight-katsauksen mukaan yritysten ja kuluttajien maksukyky on perintäonnistumien perusteella parantunut alkuvuoteen verrattuna. Kuluttajaperinnän onnistumat kohenivat maltillisemmin kuin yritysperinnän, mutta suunta on hyvä ja antaa viitteitä kuluttajien maksukyvyn kohenemisesta, vaikka taloustilanne jatkuukin epävarmana. Intrumin laskunvälityksen tiedoista ilmenee, että maksumuistutusten määrät kääntyivät nousuun alkuvuoteen verrattuna, mutta muistutetuista laskuista aiempaa harvempi siirtyi perintään.
Kuluttajien ja yritysten maksukyky heikkeni – käänne parempaan voi olla luvassa1.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Yritysten ja kuluttajien maksukyky heikkeni alkuvuoden aikana, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus. Erityisesti yritysten maksukyky heikkeni roimasti, mistä kertoo myös maksuviiveellisten yritysten suhteellisen osuuden kasvu vuoden alussa sekä toisella vuosineljänneksellä. Yhtiön laskunvälityspalveluista saatujen tietojen mukaan yhä useampi lasku siirtyi perintään vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Maksuista jouduttiin kuitenkin muistuttamaan hieman aiempaa vähemmän, mikä voi ennakoida positiivista virettä loppuvuoteen.
Tutkimus: Yritykset suhtautuvat aiempaa tiukemmin myöhässä maksamiseen13.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Yritykset kiristävät maksuehtojaan eivätkä ole halukkaita neuvottelemaan pidemmistä maksuajoista, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin julkaisema Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti. Maksuviiveet ovat pidentyneet hieman sekä kuluttajakaupassa että yritysten välisessä kaupassa. Hyvä uutinen on, että yrityksillä vaikuttaa olevan aiempaa vähemmän maksuvaikeuksia ja myöhästyneiden maksujen selvittelyyn käytetty aika on vähentynyt hieman vuoteen 2024 verrattuna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme