Työvoimapalveluiden uuden asiakastietojärjestelmän viimeinen suuri kokonaisuus on otettu käyttöön onnistuneesti
Juuri valmistuneen käyttöönoton myötä työvoimapalveluiden valtakunnallinen asiakastietojärjestelmä on uudistettu ja aiemmin käytössä olleesta tietojärjestelmästä on luovuttu.

Työvoimapalveluiden uuden valtakunnallisesti käytössä olevan asiakastietojärjestelmän Asiantuntijan Työmarkkinatorin neljäs uudistus saatiin valmiiksi maanantaina 26.5.2025. Uudistuksen myötä käytössä on uusi järjestelmäkokonaisuus, joka kattaa niin työvoimaviranomaisten käyttämän asiakastietojärjestelmän kuin asiakkaiden käyttämät asiointipalvelut. Samalla voitiin luopua kokonaan aiemmista järjestelmistä, jotka olivat olleet käytössä rinnakkain uusien kanssa.
– Uuden asiakastietojärjestelmän ensimmäinen käyttöönotto toteutettiin maaliskuussa 2023 ja nyt kaksi vuotta myöhemmin olemme saaneet valmiiksi vaiheittaisen siirtymän vanhasta järjestelmästä uuteen moderniin järjestelmäkokonaisuuteen, kertoo yksikön päällikkö Matias Vainio KEHA-keskuksesta.
Henkilö- ja yritysasiakkaat löytävät työvoimapalveluiden sähköiset asiointipalvelut Työmarkkinatorilta. Työmarkkinatori on julkinen palvelualusta ja osa KEHA-keskuksen kehittämää tietojärjestelmäkokonaisuutta. Kokonaisuuteen kuuluu myös yleinen avustusjärjestelmä (YA-järjestelmä), joka vastaanottaa asiakkaiden hakemuksia. Lisäksi työvoimaviranomaiset seuraavat järjestelmässä työvoimapalveluihin osoitettuja määrärahoja ja tekevät siellä eri tukimuotoihin liittyviä päätöksiä.
Työvoimapalveluiden uudistus alkoi YA-järjestelmässä vuonna 2021, ja toukokuussa 2022 toteutettiin ensimmäinen uudistus, joka koski starttirahaa aloittaville yrittäjille. Asiakastietojärjestelmää on kehitetty rinnakkaisissa hankkeissa, ja neljäs käyttöönotto merkitsee hankemuotoisen kehitystyön päätöstä. YA-järjestelmä tukee työvoimaviranomaisia maksamisrajapintojen AURA-tilinpäätöstietojen mukaisesti, ja lakisääteiset työvoimapalvelut avautuvat Tutki hallintoa -kokonaisuuteen yhtenäisen tietorakenteen ja seurannan avulla.
– Asiakastietojärjestelmäkokonaisuus tuottaa nyt työvoimapalveluiden seurantaan selkeitä tietotuotteita ja dataa lakisääteisten palveluiden kohdistumisesta ja tehokkuudesta, toteaa vastuualueen johtaja Pauliina Smolander.
Työvoimapalveluiden valtakunnallisten tietojärjestelmäpalveluiden kehitystyö jatkuu tästä eteenpäin osana KEHA-keskuksen tietojärjestelmäkehittämistä yhdessä työvoimaviranomaisten kanssa. Yhteiskehittämisessä on mukana 45 työllisyysaluetta ja Ahvenanmaan työmarkkina- ja opintopalveluviranomainen (AMS). Asiantuntijan Työmarkkinatorilla on yli 6 000 käyttäjää. Jatkossa KEHA-keskus kehittää asiakastietojärjestelmäkokonaisuutta, jolloin automaatioaste ja työvoimaviranomaisten järjestelmätuki kasvaa ja täydentyy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki Heikkiläjohtaja, KEHA-keskus
Puh:0295 020 100heikki.heikkila@ely-keskus.fiMatias Vainioyksikön päällikköTietojärjestelmien kehittämisen palvelut, KEHA-keskus
Puh:0295 020 223matias.vainio@ely-keskus.fiPauliina SmolanderVastuualueen johtajaKorvaukset ja valtionavut, KEHA-keskus
Puh:0295 026 152pauliina.smolander@ely-keskus.fiKuvat
Linkit
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta KEHA-keskus
Selvityspyyntöjen ja työvoimapoliittisten lausuntojen määrät vähenivät vuoden takaisesta9.9.2025 09:27:50 EEST | Tiedote
KEHA-keskuksen maalis-elokuussa 2025 toteuttaman selvityksen mukaan selvityspyyntöjen sekä työvoimapoliittisten lausuntojen määrät ovat vähentyneet alkuvuodesta 2025 huomattavasti verrattuna vuoden takaiseen. Erityisen paljon vähenivät työllistymissuunnitelmiin liittyvät selvityspyynnöt sekä työvoimapalveluihin liittyvät lausunnot.
Antalet lediga jobb ökade något jämfört med för ett år sedan26.8.2025 08:00:42 EEST | Pressmeddelande
Antalet arbetslösa arbetssökande ökade med 33 200 personer jämfört med juli förra året. Antalet nya lediga arbetsplatser som anmäldes var 27 200, vilket är 2 200 fler än i juli föregående år. Totalt fanns det 49 200 lediga jobb i juli, vilket är 1 000 fler än för ett år sedan.
Avoimien työpaikkojen määrä kasvoi hieman vuoden takaisesta26.8.2025 08:00:42 EEST | Tiedote
Työttömien työnhakijoiden määrä nousi 33 200 henkilöllä viime vuoden heinäkuusta. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin 27 200, eli 2 200 enemmän kuin edellisen vuoden heinäkuussa. Kaikkiaan heinäkuussa oli avoinna 49 200 työpaikkaa, mikä on 1 000 enemmän kuin vuosi sitten.
The number of job vacancies increased slightly compared to a year ago26.8.2025 08:00:42 EEST | Press release
The number of unemployed jobseekers increased by 33,200 from July last year. There were 27,200 newly announced vacancies, which is 2,200 more than in July of the previous year. Altogether, there were 49,200 unfilled vacancies in July, which is 1,000 more than a year ago.
Precisering av antalet lediga arbetsplatser5.8.2025 08:15:00 EEST | Pressmeddelande
UF-centret preciserar med detta tilläggsmeddelande hur arbetsplatsstatistiken förs i Finland och vilka faktorer som har påverkat statistiken som publicerades i juni 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme