Kreate Group Oyj

Kirjalansalmen vinoköysisillan köydet asennettu – uljas siluetti piirtyy horisonttiin

Jaa

Paraisilla sijaitsevan Kirjalansalmen uuden vinoköysisillan rakentamisessa on saavutettu merkittävä virstanpylväs: sillan näyttävät ja rakenteellisesti keskeiset vinoköydet on saatu asennettua onnistuneesti paikoilleen. Sillan 76 vinoköyden asennus kesti kaikkineen 10 viikkoa. Osana haastavaa asennusta sillan liikkeitä mitattiin herkeämättä. Vastaavia vinoköysisiltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes 30 vuoteen. 

Uusi Kirjalansalmen vinoköysisilta kohoaa Paraisten maisemissa entistä näyttävämpänä, kun Kreate sai maanantaina 26.5. viimeisenkin köysiparin asennettua paikoilleen.
Uusi Kirjalansalmen vinoköysisilta kohoaa Paraisten maisemissa entistä näyttävämpänä, kun Kreate sai maanantaina 26.5. viimeisenkin köysiparin asennettua paikoilleen. Kreate Oy

Kreaten sillanrakentajilla on ollut historiallinen kevät, kun he ovat päässeet tekemään vinoköysiasennuksia peräti kahdessa vaativassa kohteessa. Maaliskuun lopussa käynnistyneeseen Kirjalansalmen sillan köysiasennuksiin saatiin ammattilaisvahvistusta Suomen pisimmän sillan työmaalta, Kruunuvuorensillalta Helsingistä, kun siellä saatiin helmikuussa käynnistyneet köysiasennukset maaliin huhtikuussa.

– Meillä on ollut hyvä porukka ja selvä työnjako. Edistimme asennusta köysipari kerrallaan siten, että kun nostimme ja jännitimme edellistä punosta, valmistelimme jo seuraavaa, kertoo Kirjalansalmen sillan rakentamista johtava lohkopäällikkö Juha Valjakka Kreatelta.

Samanaikaisesti siltakannella oli tekemässä työtä kaksi asennusryhmää, joissa jokaisella oli oma tehtävä.

– Osa asennusryhmästä oli kannella, osa kannen alapuolella sekä osa ylhäällä pylonissa sen sisällä ja ulkopuolella. Suunnittelija seurasi sillan liikkeitä asennusten aikana ja kommunikoimme ryhmien kesken radiopuhelimilla. Lisäksi meillä oli kaksikko, joka paistoi köysiputkia valmiiksi sillan kannelle, Valjakka jatkaa.

Köysiputket koottiin paistopisteessä ja nostettiin nosturilla pyloniin

Sillan kannella nökötti kontti, jonka läpi kulki köysiasennusten aikana noin kuusi kilometriä HDPE-muovista valmistettua köysiputkea. Kontissa työskenteli kaksikko, joka kokosi noin 11 metrin mittaisista osista parhaimmillaan 147-metrisiä yhtenäisiä suojaputkia.

– Putkien paistaminen yhtenäiseksi oli millintarkkaa hommaa, sillä sisälämpötilan piti olla kontissa kohdillaan ja muoviputken sulattamista ja yhdistämistä mitattiin sekunnin tarkkuudella.

Putken pätkät tulivat toisesta kontin reiästä sisään ja käsittelyn jälkeen toisesta ulos suoraan sillan kannella sijaitseville rullakoille, joiden avulla putki saatiin pidettyä naarmuuntumattomana. Kannella putkiin asennettiin vielä keskittämisrengas, ensimmäinen punos sekä alaosaan metallinen vandalismisuoja.

Kannella kokoonpantu vinoköysiputki nostettiin toisesta päästä nosturilla pylonin yläpäähän siellä odottavalle työryhmälle.

–  Pylonin työryhmä otti köyden kiinni ja kiinnitti sen köysikotelon ulkopintaan. Köysiputkeen valmiiksi asennettu ensimmäinen punos vedettiin pylonin sisällä kiilalevyssä olevan reiän läpi ja lukittiin ankkuriin. Sen jälkeen punoksen alapää tuotiin kansitason kiilalevyn läpi, jännitettiin tunkilla ja kiilattiin paikalleen, Valjakka selventää köysiputken asennusta.

Jännittäminen oli tarkkaa hommaa

Köysiputkien sisään syötettiin kuumasinkittyjä rasvapunoksia, jotka muodostuivat muoviin koteloidusta sydänlangasta ja sitä kiertävistä kuudesta teräslangasta. Isoista keloista köysiputken sisään rullattiin näitä rasvapunoksia paksuuden mukaan 20–58.

– Kun saimme asennettua punoksen ylä- ja alapäästä kiinni, jännitimme jokaisen rasvapunoksen yksitellen. Ensimmäisellä kierroksella jännitimme punokset 70–80 prosenttiin ja myöhemmin loppuun.

Jännittämisvaiheessa seurattiin sillan muodonmuutoksia, kuten voimaa, venymää ja päällysrakennetta koko ajan sekä otettiin huomioon asennuslämpötilan aiheuttamat mahdolliset muutokset sekä myöhemmässä vaiheessa lisättävät sillan pintarakenteet.

– Sillan päällystäminen lisää sen kokonaiskuormitusta ja siltakansi laskee sen painosta, joten paljon on huomioitu jo etukäteen suunnittelussa ja laskelmissa. Yksittäisillä vinoköysillä on mahdollista vielä säätää tarvittaessa kannen muotoa, Valjakka sanoo.

Ulkomailta vahvistusta suomalaiseen siltaosaamiseen

Helsinkiin vuonna 2011 valmistunut Crusellinsilta on viimeisin Suomessa rakennettu vinoköysisilta. Yhtä mittavia vesistön ylittävä vinoköysisiltoja kuin Kirjalansalmen silta ja Kruunuvuorensilta ei ole rakennettu vuoden 1997 jälkeen, jolloin valmistui sekä Kärkisten silta Jyväskylään että Raippaluodon silta Mustasaareen Vaasan lähelle.

– Lähes kolmenkymmenen vuoden aikana vastaava osaaminen on ehtinyt hiipua Suomessa. Siksi mekin kävimme ulkomailla asti tutustumassa vinoköysien asennukseen. Työvaihe konkretisoitui ihan eri tavoin paikan päällä kuin videolta katsottuna, Valjakka muistelee.

Kreaten henkilöstö johti ja suoritti asennustyötä, minkä lisäksi kokeneelta köysivalmistajalta VSL:ltä tuli vinoköysien asennukseen erikoistuneita ammattilaisia työnjohdon tueksi.

 – Kaikki meni suunnitellusti maaliin ja loppua kohden työtahti kiihtyi. Nyt kun olemme saaneet vinoköysiasennukset maaliin, rakennamme pylonit valmiiksi. Kokoamme niiden yläosan betonielementeistä, jotka odottelevat täällä työmaalla jo asennusta, Valjakka kertoo.

Jäljellä on myös melu- ja siltakaiteiden sekä väliaikaisen sääsuojan asentaminen. Sääsuojan uumenissa Kreate toteuttaa sillan erityksen ja suojabetonoinnin, minkä jälkeen silta voidaan päällystää ja tehdä loput viimeistelytyöt. Kirjalansalmen silta on tarkoitus avata liikenteelle joulukuussa 2025.

Köysiasennuksen vaiheet pähkinänkuoressa:

  1. Suojaputkirakenteiden valmistelu: Köyden asentaminen aloitettiin suojaputkirakenteiden valmistelulla paistopisteellä. Suojaputket, joiden pituus vaihtelee 50 metristä 150 metriin, asennettiin valmiiksi kannelle.
  2. Master Strand -asennus: Suojaputken sisään asennettiin ensimmäinen punos eli Master Strand, jolla köysiputki vedettiin pyloniin ylös. Alapää tuotiin kaivinkoneavustuksella liittopalkkiin.
  3. Punosten asennus: Master Strand kiristettiin, minkä jälkeen köysiputken sisään asennettiin punokset. Punosten määrä vaihtelee 20 ja 58 välillä, ja jokainen jännitettiin vuorotellen suojaputken sisään.
  4. Jälkikiristys ja lift off: Kaikkien tarvittavien punosten asennuksen jälkeen suoritettiin jälkikiristys ja lift off, jolla varmennettiin ja tarkistettiin kaikkien voimat ja venymät.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Uusi Kirjalansalmen vinoköysisilta kohoaa Paraisten maisemissa entistä näyttävämpänä, kun Kreate sai maanantaina 26.5. viimeisenkin köysiparin asennettua paikoilleen.
Uusi Kirjalansalmen vinoköysisilta kohoaa Paraisten maisemissa entistä näyttävämpänä, kun Kreate sai maanantaina 26.5. viimeisenkin köysiparin asennettua paikoilleen.
Kreate Oy
Lataa
Antti Rantatalo ja Jarmo Routasaari Kreatelta varmistivat millintarkalla työllä, että köysiputket ovat täydellisiä asennukseen.
Antti Rantatalo ja Jarmo Routasaari Kreatelta varmistivat millintarkalla työllä, että köysiputket ovat täydellisiä asennukseen.
Kreate Oy
Lataa
Yksi rasvapunos koostuu sydänlangasta ja sitä kiertävästä kuudesta teräslangasta. Rasvapunosten väleissä on vahaa.
Yksi rasvapunos koostuu sydänlangasta ja sitä kiertävästä kuudesta teräslangasta. Rasvapunosten väleissä on vahaa.
Kreate Oy
Lataa
Nosturin lisäksi köysiputken asennusta ohjattiin alapäästä koneavusteisesti.
Nosturin lisäksi köysiputken asennusta ohjattiin alapäästä koneavusteisesti.
Kreate Oy
Lataa
Muovitetut rasvapunokset tulivat työmaalle valtavissa keloissa.
Muovitetut rasvapunokset tulivat työmaalle valtavissa keloissa.
Kreate Oy
Lataa
Köysiputkien ulkopinnassa on kierteitä, jotka ohjaavat veden pois ankkurilta ja estävät jään muodostumisen putkien pintaan. Lisäksi kierteillä on aerodynaaminen vaikutus, sillä köydet eivät saa värähdellä haitallisesti.
Köysiputkien ulkopinnassa on kierteitä, jotka ohjaavat veden pois ankkurilta ja estävät jään muodostumisen putkien pintaan. Lisäksi kierteillä on aerodynaaminen vaikutus, sillä köydet eivät saa värähdellä haitallisesti.
Kreate Oy
Lataa
Toukokuun alussa Kirjalansalmen siltatyömaalla oli päästy asentamaan jo isoja köysiä.
Toukokuun alussa Kirjalansalmen siltatyömaalla oli päästy asentamaan jo isoja köysiä.
Kreate Oy
Lataa
Vinoköysiasennusten jälkeen Kirjalansalmen sillalla rakennetaan pylonit valmiiksi. Niiden yläosat kootaan betonielementeistä, jotka odottavat jo työmaalla asennusta.
Vinoköysiasennusten jälkeen Kirjalansalmen sillalla rakennetaan pylonit valmiiksi. Niiden yläosat kootaan betonielementeistä, jotka odottavat jo työmaalla asennusta.
Kreate Oy
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Kirjalansalmen siltahanke

Kirjalansalmen siltaurakka on osa mittavaa Mt 180 Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen siltojen uusiminen -hanketta, johon sisältyy myös jo valmiiksi rakennettu Hessundinsalmen silta. Hanke on yksi Suomen teknisesti vaativimmista siltaprojekteista ja se toteutetaan allianssimallilla Väyläviraston ja Kreaten yhteistyönä. Uudet sillat parantavat liikenneturvallisuutta ja mahdollistavat nykyistä suurempien erikoiskuljetusten pääsyn saaristoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj

Kreate rakentaa lähes 11 miljoonan urakassa Ritaportin alueen kadut ja vesihuollon Oulussa30.6.2025 11:02:04 EEST | Tiedote

Kreate on allekirjoittanut lähes 11 miljoonan euron sopimuksen Ritaportin alueen katujen ja vesihuollon rakentamisesta. Valtatien 4 varteen suunniteltu alue tulee toimimaan useita Oulun kaupunginosia palvelevana kaupallisten ja muiden palveluiden keskittymänä. Kreaten väylä- ja siltayksiköt aloittavat rakentamisen Oulun kaupungin, Oulun Veden ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen tilaamassa urakassa heinäkuun alussa.

Kreate vahvistaa asemiaan tunnelien sisustajana Ruotsissa: uusi 144 miljoonan kruunun sopimus allekirjoitettu25.6.2025 09:22:57 EEST | Tiedote

Kreate Sverige ja Trafikverket ovat solmineet sopimuksen mittavaan Tukholman ohitustie -hankkeeseen kuuluvan Lovön tunnelien sisustusurakasta. Välittömästi alkavan urakan arvo on noin 144 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 13 miljoonaa euroa, ja se on kirjattu Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan. Arvoltaan se kiilaa Kreate Sverigen historian suurimmaksi sopimukseksi.

Suomen tiettävästi pisimmät paalut lyötiin Koiviston sillalla ennätykselliseen 92 metrin syvyyteen17.6.2025 12:32:17 EEST | Tiedote

Valtatiellä 11 Kokemäenjoen ylittävällä Koiviston sillalla on tehty paalutushistoriaa: Kreaten urakoima silta perustetaan poikkeuksellisen pitkillä teräsputkipaaluilla, joista syvimmät on lyöty 92 metrin syvyyteen – kyseessä on mahdollisesti pisin koskaan Suomessa lyöty paalupituus. Pituutta riittää myös sillan pääpalkeilla, joista pisimmät ovat jopa 47-metrisiä. Kaikki pääpalkit nostettiin viikonlopun kestäneessä operaatiossa onnistuneesti paikoilleen.

Kreate uusii Polsun sillan Säkylässä – tilauskantaan 5,3 miljoonaa euroa12.6.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Puupaalujen päälle rakennettu Polsun silta Säkylässä on päässyt huonoon kuntoon ja osassa paaluja on todettu lahovaurioita. Siksi muun muassa raskaan kaluston liikkumista sillalla on rajoitettu. Nyt Kreate on allekirjoittanut sopimuksen uuden sillan rakentamisesta ja vanhan purkamisesta Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa. Noin 5,3 miljoonan urakkahinta kirjataan Kreaten toisen vuosineljänneksen tilauskantaan.

Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä6.6.2025 08:51:49 EEST | Tiedote

Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye