Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Kyselyn mukaan lähes puolet (46 %) vastaajista on sitä mieltä, että 50-100 euroa on maksimisumma, jonka valmistujaislahjaan voi käyttää. Noin joka neljäs (23 %) puolestaan piti maksimina 100-200 euron summaa.
Minimipanostuksesta puhuttaessa suurin osa (40 %) vastaajista pitää 30-50 euron summaa sopivana. Sen jälkeen vastauksissa on hajontaa: hieman yli joka viides (22 %) koki sekä 10-30 euroa että 50-100 euroa riittävänä.
”Lahjaa etsittäessä summaa tärkeämpi on miettiä, onko lahja saajalleen mieluisa ja että lahjanantaja ylipäätänsä haluaa muistaa toista. Meillä jokaisella on oma budjettimme, ja ajatus on tärkein. Sinänsä tulos vastaa hyvin esimerkiksi Prismasta yleisimmin ostettujen lahjojen hintahaarukkaa”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen muistuttaa.
Tutkimuksessa sopivimmaksi valmistujaislahjaksi nousivat lahjakortit (70 %), raha (66 %) ja korut (44 %). Vastaajat saivat valita useita vaihtoehtoja.
”Nämä ovat kaikki hyvin klassisia valmistujaislahjoja. Prismassa olemme kuitenkin huomanneet, että viime vuosina suosituiksi lahjoiksi ovat nousseet muun muassa aterin- ja astiasarjat sekä muumituotteet. Myyntidatasta voidaan ylipäätänsä päätellä, että lahjaksi ostetaan yhä enemmän oikeasti käytössä tarpeellisia asioita. Uskomme trendin jatkuvan myös tänä vuonna”, Viitanen kertoo.
Tällaisia ovat unohtumattomimmat lahjat
Kyselytutkimuksessa vastaajat saivat myös kertoa unohtumattomimpia lahjojaan. Vastauksissa nousi selvästi esiin, että vaikka lahjakortit ja raha ovat helppoja lahjoja, mieleen jäävät ihan toiset asiat.
Alla muutamia esimerkkejä:
”Aalto-maljakko harvinaisella värillä, tämän päivän arvo on paljon suurempi kuin ostettaessa.”
”Astiasto. Se oli toivottu ja iso helpotus omaan kotiin muutettaessa.”
”Arabian uunivuoka. Se on käytössä vieläkin 20 vuoden jälkeen.”
”Sananlaskukirja, elämän viisauksia.”
”Helmet isoäidiltä rakkain ja kaunein lahja.”
”Hopealusikat, joita käytin ensimmäistä kertaa 10 vuoden päästä valmistumisesta. Myöhemmin olen kerännyt samaa sarjaa lisää perhejuhlissani käytettäväksi.”
”Kalastustarvikkeet, koska kalastus on minun lempiharrastukseni. Kesällä voi nauttia hiljaisuudesta ja olla rauhallisena järvellä.”
”Rannekello. Se on edelleen käytössä ja muistuttaa valmistumisesta.”
”Kalevala-korun kaulakoru äidiltä ja siskolta. Se oli tarkkaan harkittu ja siksi erityisen tärkeä.”
Lähde: SOK tutkimus 2025, 5/2025, N=1365
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Matti Viitanen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
Matti.Viitanen@sok.fi
puh. 0107680704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat













SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme