Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.

Kyselyn mukaan lähes puolet (46 %) vastaajista on sitä mieltä, että 50-100 euroa on maksimisumma, jonka valmistujaislahjaan voi käyttää. Noin joka neljäs (23 %) puolestaan piti maksimina 100-200 euron summaa.
Minimipanostuksesta puhuttaessa suurin osa (40 %) vastaajista pitää 30-50 euron summaa sopivana. Sen jälkeen vastauksissa on hajontaa: hieman yli joka viides (22 %) koki sekä 10-30 euroa että 50-100 euroa riittävänä.
”Lahjaa etsittäessä summaa tärkeämpi on miettiä, onko lahja saajalleen mieluisa ja että lahjanantaja ylipäätänsä haluaa muistaa toista. Meillä jokaisella on oma budjettimme, ja ajatus on tärkein. Sinänsä tulos vastaa hyvin esimerkiksi Prismasta yleisimmin ostettujen lahjojen hintahaarukkaa”, Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen muistuttaa.
Tutkimuksessa sopivimmaksi valmistujaislahjaksi nousivat lahjakortit (70 %), raha (66 %) ja korut (44 %). Vastaajat saivat valita useita vaihtoehtoja.
”Nämä ovat kaikki hyvin klassisia valmistujaislahjoja. Prismassa olemme kuitenkin huomanneet, että viime vuosina suosituiksi lahjoiksi ovat nousseet muun muassa aterin- ja astiasarjat sekä muumituotteet. Myyntidatasta voidaan ylipäätänsä päätellä, että lahjaksi ostetaan yhä enemmän oikeasti käytössä tarpeellisia asioita. Uskomme trendin jatkuvan myös tänä vuonna”, Viitanen kertoo.
Tällaisia ovat unohtumattomimmat lahjat
Kyselytutkimuksessa vastaajat saivat myös kertoa unohtumattomimpia lahjojaan. Vastauksissa nousi selvästi esiin, että vaikka lahjakortit ja raha ovat helppoja lahjoja, mieleen jäävät ihan toiset asiat.
Alla muutamia esimerkkejä:
”Aalto-maljakko harvinaisella värillä, tämän päivän arvo on paljon suurempi kuin ostettaessa.”
”Astiasto. Se oli toivottu ja iso helpotus omaan kotiin muutettaessa.”
”Arabian uunivuoka. Se on käytössä vieläkin 20 vuoden jälkeen.”
”Sananlaskukirja, elämän viisauksia.”
”Helmet isoäidiltä rakkain ja kaunein lahja.”
”Hopealusikat, joita käytin ensimmäistä kertaa 10 vuoden päästä valmistumisesta. Myöhemmin olen kerännyt samaa sarjaa lisää perhejuhlissani käytettäväksi.”
”Kalastustarvikkeet, koska kalastus on minun lempiharrastukseni. Kesällä voi nauttia hiljaisuudesta ja olla rauhallisena järvellä.”
”Rannekello. Se on edelleen käytössä ja muistuttaa valmistumisesta.”
”Kalevala-korun kaulakoru äidiltä ja siskolta. Se oli tarkkaan harkittu ja siksi erityisen tärkeä.”
Lähde: SOK tutkimus 2025, 5/2025, N=1365
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Matti Viitanen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
Matti.Viitanen@sok.fi
puh. 0107680704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Kuvat













SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme