Uudenmaan ELY-keskus

NTM-centralen i Nyland belägger i år cirka 30 kilometer gång- och cykelvägar

Dela

Programmet för främjande av gång och cykling syns i NTM-centralen i Nylands beslut att även i år belägga gång- och cykelvägar. Beläggningsobjekten väljs utifrån beläggningens skick och användningen.

Arbetare i orange kläder belägger en gång- och cykelväg med asfalt i Lovisa, 2023.
Beläggning av gång- och cykelväg i Lovisa år 2023. Terhi Ranki

NTM-centralen i Nyland belägger i år sammanlagt cirka 30 kilometer gång- och cykelvägar inom sitt ansvarsområde för trafik i Nyland samt Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland. I fjol var motsvarande siffra över 70 kilometer, men även årets satsning är betydande jämfört med tidigare år.

”Fortfarande för fem år sedan belades en betydligt mindre andel”, berättar Niklas Nevalainen, projektchef för NTM-centralens underhåll. Enligt honom påverkas ökningen både av betoningen på hållbar rörlighet i NTM-centralens strategi och av de mål, som rapporteras till Trafikledsverket, och i vilka lederna för lätt trafik ingår.

En%20orange%20asfaltl%E4ggningsmaskin%20arbetar%20p%E5%20en%20g%E5ng-%20och%20cykelv%E4g%20i%20ett%20natursk%F6nt%20omr%E5de%20med%20skog%20i%20bakgrunden.
Beläggning av gång- och cykelväg i Lovisa år 2023. Terhi Ranki

Beläggningsbesluten grundar sig på skicket och användningen

Beläggningen av gång- och cykelvägarna väljs framför allt utifrån i vilket skick beläggningen är. Dessutom beaktas om leden används till exempel av pendlare eller skolelever.

”Skicket, användningsgraden och trafikledens betydelse påverkar prioriteringen”, säger Nevalainen.

I år beläggs vägar i Padasjoki (6,8 km), Lammi (5 km), Högfors (9,7 km), Sjundeå (7,3 km) och Svartå (1 km). Objekten konkurrensutsattes på våren och man har nyligen fått de första anbuden.

”Vi strävar efter att utföra beläggningsarbetet under skolornas sommarlov i juli så att gång- och cykelvägarna är klara före början av augusti”, lovar Nevalainen.

Finansieringen och kostnadseffektiviteten i fokus

Även om världsmarknadspriset på olja har sjunkit, har kostnaderna för beläggningarna generellt stigit efter 2023. Finansieringssituationen avgör hur omfattande arbeten som kan göras.

”Det är förmånligare att belägga gång- och cykelvägar än landsvägar. Ju längre den enhetliga delen som beläggs är, desto kostnadseffektivare blir det, eftersom det redan kostar att föra materielen till platsen”, betonar Nevalainen.

Nevalainen påminner slutligen om att största delen av gång- och cykelvägarna finns inom kommunernas och städernas områden, och att den del av landsvägsnätet som NTM-centralen sköter är liten. Dessutom görs punktreparationer som en del av underhållsentreprenaderna för landsvägarna utan separat konkurrensutsättning.

Nyckelord

Kontakter

NTM-centralen, Tuomas Vasama, chef för underhållsenheten, tfn 0295 021 361
NTM-centralen, Niklas Nevalainen, projektchef för underhåll, tfn 0295 021 234
e-post: fornamn.efternamn(at)ely-keskus.fi

Akut respons om vägnätets skick: Vägtrafikantlinjen tfn 0200 2100
NTM-centralens kundtjänst för trafik tfn 0295 020 600, liikenteen.asiakaspalvelu(at)ely-keskus.fi

Bilder

Arbetare i orange kläder belägger en gång- och cykelväg med asfalt i Lovisa, 2023.
Beläggning av gång- och cykelväg i Lovisa år 2023.
Terhi Ranki
Ladda ned bild
En orange asfaltläggningsmaskin arbetar på en gång- och cykelväg i ett naturskönt område med skog i bakgrunden.
Beläggning av gång- och cykelväg i Lovisa år 2023.
Terhi Ranki
Ladda ned bild

Länkar

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Logo.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Broreparationerna påverkar trafiken i Vanda vid anslutningen mellan Ring III och Lahtisleden i sommar28.5.2025 13:43:00 EEST | Pressmeddelande

NTM-centralen låter reparera fem broar vid anslutningen mellan Ring III och Lahtisleden. Mindre reparationer görs på broarna i Käärmeportti som går över bron på Ring III. På Sienipuisto och Porttisuo viadukter vid anslutningsfilen utförs mer omfattande reparationsarbeten. Årets reparationsarbeten gäller slutförandet av reparationer på objekt som inte slutfördes i fjol.

Siltojen korjaustyöt vaikuttavat liikenteeseen tulevana kesänä Vantaalla Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä28.5.2025 13:43:00 EEST | Tiedote

ELY-keskus korjauttaa Kehä III:n ja Lahdenväylän liittymässä viisi siltaa. Kehä III sillan ylittävät Käärmeportin silloille tehdään pienempiä korjauksia. Liittymiskaistalla olevilla Sienipuiston ja Porttisuon risteyssilloilla tehdään laajempia korjaustöitä. Tämän vuoden korjaustyöt koskevat viime vuonna keskeneräiseksi jääneiden kohteiden korjaamista loppuun asti.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye