S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

- Kansainvälinen kilpailu on käyttötavarakaupassa raakaa. Uusi haastaja käyttötavarakaupassa ovat kiinalaiset halpaverkkokaupat. Yhdistämällä pohjoismaiset voimamme vankistamme asemaamme kisassa ja tuomme asiakkaille uutta houkuttelevaa tarjontaa etenkin edullisemman hintaluokan tuotteisiin, SOK Erikoiskaupan johtaja Mika Laakso toteaa.
Åhléns on ikoninen tavaratalo, joka on alansa yksi markkinajohtajista Ruotsissa.
- Yhteistyö heidän kanssaan mahdollistaa sen, että voimme tarjota Sokoksella nykyisten muodin, kodin ja kauneuden huippumerkkien lisäksi entistä laajemman valikoiman suomalaiseen makuun sopivia ja hinnoiltaan houkuttelevia muodin ja kodin tuotteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavilla Suomesta, Laakso iloitsee.
Yhteistyö koskee omien merkkien kansainvälistä hankintaa. Nyt tehdyn sopimuksen perusteella S-ryhmä pääsee mukaan ostamaan Åhlénsin tunnettuja merkkejä, kuten Å, Karin Wester, Wera ja Mano Atelier. Yhteishankinta näkyy Sokoksen ja Prisman asiakkaille paitsi ajankohtaisina uutuuksina myös tuotteiden kilpailukykyisinä hintoina.
- Käyttötavararoita ja muotia ostettaessa on havaittavissa, että tuotteen hinta vaikuttaa entistä enemmän ostopäätökseen. Haluammekin tarjota asiakkaillemme uusia vaihtoehtoja brändituotteiden lisäksi myös alempien hintakategorioiden tuotteissa vastuullisuudesta tinkimättä. Åhlénsilla on Ruotsissa huippusuosittu oma merkki -valikoima, joka varmasti palvelee myös meidän asiakkaidemme tarpeita. Åhlénsin tuotteiden design ja muodin tuotteiden mitoitus osuu loistavasti pohjoismaalaiseen makuun, SOK käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen hehkuttaa.
Pohjoismaista yhteistyötä yhteisten arvojen pohjalta
Kumppanuus S-ryhmän kanssa on luontevaa jatkoa Åhlénsin pohjoismaiselle perinnölle ja sitoutumiselle kestävään, edulliseen laatuun.
- Olemme todella innoissamme aloittaessamme yhteistyön S-ryhmän kanssa ja tuodessamme Åhlénsin ainutlaatuisen oma merkki -valikoiman Suomeen, sanoo Åhlénsin omistaja ja toimitusjohtaja Ayad Al-Saffar.
- Vuosien varrella monet suomalaiset asiakkaat ovat vierailleet myymälöissämme Ruotsissa ja ihastuneet omiin tuotemerkkeihimme. On hienoa voida nyt tarjota niitä suomalaisten asiakkaidenmme kotimaassa, luotettujen brändien Sokoksen ja Prisman kautta.
- Tämä on enemmän kuin kaupallinen yhteistyö – se on pohjoismaisen yhtenäisyyden osoitus. Globaalien edullisten toimijoiden kasvavan kilpailun edessä meidän on toimittava yhdessä, rakentaen kestävää ja inspiroivaa vähittäiskauppatarjontaa, joka heijastaa alueemme arvoja, Al-Saffar jatkaa.
- Näemme suurta potentiaalia kehittää tätä yhteistyötä edelleen. Tämä on vasta jonkin suuremman alku – kaksi vahvaa pohjoismaista toimijaa, jotka yhdistävät voimansa yhteisen kunnianhimon ja asiakaslähtöisyyden pohjalta, Al-Saffar päättää.
Valikoima täydentyy vaiheittain tavarataloihin ja verkkoon
Ensimmäiset Åhléns-hankintayhteistyön tuotteet saapuvat Sokos-tavarataloihin ja verkkokauppaan alkukesästä. Valikoima täydentyy vaiheittain tulevan syksyn ja kevään 2026 aikana, jolloin Sokoksen muodin valikoimaan on luvassa naisten ja miesten pukeutumisen tuotteita, asusteita, jalkineita, aluspukeutumista ja naisten koruja. Kodin osasto täydentyy tekstiilien, kattauksen ja piensisustuksen tuotteilla.
Prisman myymälöihin ja verkkokauppaan uusia kodin tuotteita on luvassa lähiviikkoina. Uudet tuotteet tulevat näkymään vahvasti myös kesän ja tulevan syksyn kampanjoissa.
Yhteyshenkilöt
Mika LaaksoS-ryhmän erikoiskaupan ketjujohtaja
Puh:010 768 1020mika.laakso@sok.fiVirpi ViinikainenS-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja
Puh:050 527 2881virpi.viinikainen@sok.fiJosefine BengtsbergPress Contact (Åhléns)
Puh:+46 70 775 86 55josefine.bengtsberg@ahlens.seSOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme