S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.

- Kansainvälinen kilpailu on käyttötavarakaupassa raakaa. Uusi haastaja käyttötavarakaupassa ovat kiinalaiset halpaverkkokaupat. Yhdistämällä pohjoismaiset voimamme vankistamme asemaamme kisassa ja tuomme asiakkaille uutta houkuttelevaa tarjontaa etenkin edullisemman hintaluokan tuotteisiin, SOK Erikoiskaupan johtaja Mika Laakso toteaa.
Åhléns on ikoninen tavaratalo, joka on alansa yksi markkinajohtajista Ruotsissa.
- Yhteistyö heidän kanssaan mahdollistaa sen, että voimme tarjota Sokoksella nykyisten muodin, kodin ja kauneuden huippumerkkien lisäksi entistä laajemman valikoiman suomalaiseen makuun sopivia ja hinnoiltaan houkuttelevia muodin ja kodin tuotteita, joita ei ole aiemmin ollut saatavilla Suomesta, Laakso iloitsee.
Yhteistyö koskee omien merkkien kansainvälistä hankintaa. Nyt tehdyn sopimuksen perusteella S-ryhmä pääsee mukaan ostamaan Åhlénsin tunnettuja merkkejä, kuten Å, Karin Wester, Wera ja Mano Atelier. Yhteishankinta näkyy Sokoksen ja Prisman asiakkaille paitsi ajankohtaisina uutuuksina myös tuotteiden kilpailukykyisinä hintoina.
- Käyttötavararoita ja muotia ostettaessa on havaittavissa, että tuotteen hinta vaikuttaa entistä enemmän ostopäätökseen. Haluammekin tarjota asiakkaillemme uusia vaihtoehtoja brändituotteiden lisäksi myös alempien hintakategorioiden tuotteissa vastuullisuudesta tinkimättä. Åhlénsilla on Ruotsissa huippusuosittu oma merkki -valikoima, joka varmasti palvelee myös meidän asiakkaidemme tarpeita. Åhlénsin tuotteiden design ja muodin tuotteiden mitoitus osuu loistavasti pohjoismaalaiseen makuun, SOK käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen hehkuttaa.
Pohjoismaista yhteistyötä yhteisten arvojen pohjalta
Kumppanuus S-ryhmän kanssa on luontevaa jatkoa Åhlénsin pohjoismaiselle perinnölle ja sitoutumiselle kestävään, edulliseen laatuun.
- Olemme todella innoissamme aloittaessamme yhteistyön S-ryhmän kanssa ja tuodessamme Åhlénsin ainutlaatuisen oma merkki -valikoiman Suomeen, sanoo Åhlénsin omistaja ja toimitusjohtaja Ayad Al-Saffar.
- Vuosien varrella monet suomalaiset asiakkaat ovat vierailleet myymälöissämme Ruotsissa ja ihastuneet omiin tuotemerkkeihimme. On hienoa voida nyt tarjota niitä suomalaisten asiakkaidenmme kotimaassa, luotettujen brändien Sokoksen ja Prisman kautta.
- Tämä on enemmän kuin kaupallinen yhteistyö – se on pohjoismaisen yhtenäisyyden osoitus. Globaalien edullisten toimijoiden kasvavan kilpailun edessä meidän on toimittava yhdessä, rakentaen kestävää ja inspiroivaa vähittäiskauppatarjontaa, joka heijastaa alueemme arvoja, Al-Saffar jatkaa.
- Näemme suurta potentiaalia kehittää tätä yhteistyötä edelleen. Tämä on vasta jonkin suuremman alku – kaksi vahvaa pohjoismaista toimijaa, jotka yhdistävät voimansa yhteisen kunnianhimon ja asiakaslähtöisyyden pohjalta, Al-Saffar päättää.
Valikoima täydentyy vaiheittain tavarataloihin ja verkkoon
Ensimmäiset Åhléns-hankintayhteistyön tuotteet saapuvat Sokos-tavarataloihin ja verkkokauppaan alkukesästä. Valikoima täydentyy vaiheittain tulevan syksyn ja kevään 2026 aikana, jolloin Sokoksen muodin valikoimaan on luvassa naisten ja miesten pukeutumisen tuotteita, asusteita, jalkineita, aluspukeutumista ja naisten koruja. Kodin osasto täydentyy tekstiilien, kattauksen ja piensisustuksen tuotteilla.
Prisman myymälöihin ja verkkokauppaan uusia kodin tuotteita on luvassa lähiviikkoina. Uudet tuotteet tulevat näkymään vahvasti myös kesän ja tulevan syksyn kampanjoissa.
Yhteyshenkilöt
Mika LaaksoS-ryhmän erikoiskaupan ketjujohtaja
Puh:010 768 1020mika.laakso@sok.fiVirpi ViinikainenS-ryhmän käyttötavarakaupan johtaja
Puh:050 527 2881virpi.viinikainen@sok.fiJosefine BengtsbergPress Contact (Åhléns)
Puh:+46 70 775 86 55josefine.bengtsberg@ahlens.seSOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme