Kun juhla lähestyy, tyytymätön katse kääntyy itseen – Kekäle haluaa muuttaa tapaa, jolla puhumme itsellemme

Jaa

Kekäleen teettämän mielikuvatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi ulkonäköään kriittisesti säännöllisesti – naiset selvästi useammin kuin miehet. Erityisesti juhlapukeutuminen tuo monelle paineita.

Huolestuttavat luvut ovat pysyneet lähes muuttumattomina kahtena peräkkäisenä vuotena – ilmiö ei ole ohimenevä, vaan syvällä arjessa.

Sovituskopilla tapahtuvat tärkeät asiakaskohtaamiset ja Lempivaatevalmentajan palvelu, joissa tarkoituksena on löytää asiakkaille vaatteita, jotka kerryttävät paljon käyttökertoja.
Sovituskopilla tapahtuvat tärkeät asiakaskohtaamiset ja Lempivaatevalmentajan palvelu, joissa tarkoituksena on löytää asiakkaille vaatteita, jotka kerryttävät paljon käyttökertoja.

Kevään ja kesän juhlakausi voi herättää ulkonäköpaineita ja riittämättömyyden tunnetta. Toimitusjohtaja Joonas Kekäle haluaa muistuttaa, että vaatteet eivät ole olemassa muuttaakseen meitä – vaan kohdatakseen meidät sellaisina kuin olemme. Peilin pitäisi olla väline arvokkuuden tunteelle, ei peili virheille. Kekäle haluaakin muuttaa sisäistä puhettamme, ei vartalojamme:

“Juhlakausi ei saisi olla testilaboratorio itsetunnolle. Juhlavaate ei ole olemassa sen vuoksi, että sinun pitäisi mahtua johonkin – vaan jotta se palvelisi suurta hetkeäsi,” Kekäle sanoo.

Osana vastuullisuustyötään Kekäle lanseerasi pari vuotta sitten Rakkauspuhe-kampanjan, joka syntyi halusta vaikuttaa siihen, miten puhumme itsestämme ja itsellemme – oli kyse juhlasta tai arjesta. Nyt julkaistun mielikuvatutkimuksen tulokset osoittavat, että tarve tälle on edelleen suuri: 65 % suomalaisista kokee arvioivansa itseään kriittisesti vähintään kuukausittain. Erityisen armottomia peilikuvaansa kohtaan ovat naiset – heistä jopa 71 % arvostelee kehoaan negatiivisesti.

Juhlapukeutumisen tulisikin olla juhlijalle itsetunnon vahvistaja, ei sen koetinkivi:

“Juhlaan pukeutuminen voi parhaimmillaan olla hetki, jolloin päätämme puhua itsellemme kauniisti,” Kekäle muistuttaa.

Kekäleen vastuullisuusraportissa todetaankin:
“Pukeutuminen voi olla myös tapa loistaa – ei vain ulospäin, vaan sisältäpäin.”

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kekäle. Pitämisen puolesta.

Kekäle on kotimainen vaatealan perheyritys, joka on palvellut vuodesta 1957 lähtien. 
Kekäleen tavoitteena on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa. Vastuullisuustyöstään se on saanut kansainvälisen ja arvostetun B Corp -vastuullisuussertifikaatin. 
Yrityksellä on tällä hetkellä 14 myymälää ja verkkokauppa, ja se työllistää yli 200 työntekijää. 
Liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34 miljoonaa euroa. www.kekale.fi

Kekäleen Triplan vaatemyymälän sisäänkäynti ja näkymä myymälään

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy

Vaateliike Kekäleen työnhakijamäärät hurjassa kasvussa – “yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin varrella vastuullisuudesta ja tekee arvovalintoja”27.2.2025 09:15:00 EET | Tiedote

Hakijamäärät Kekäleen vaatemyymälöiden myyjäksi ovat kasvaneet tänä vuonna. Yhä useampi hakija kysyy hakuprosessin aikana yrityksen vastuullisuudesta ja arvioi arvojen kohtaamista. Kekäle erottuu tavallisista vaatekaupoista edukseen B Corp -vastuullisuussertifioituna toimijana ja asiakaskohtaamisiin panostamisella.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye