Kun juhla lähestyy, tyytymätön katse kääntyy itseen – Kekäle haluaa muuttaa tapaa, jolla puhumme itsellemme
Kekäleen teettämän mielikuvatutkimuksen mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta arvioi ulkonäköään kriittisesti säännöllisesti – naiset selvästi useammin kuin miehet. Erityisesti juhlapukeutuminen tuo monelle paineita.
Huolestuttavat luvut ovat pysyneet lähes muuttumattomina kahtena peräkkäisenä vuotena – ilmiö ei ole ohimenevä, vaan syvällä arjessa.

Kevään ja kesän juhlakausi voi herättää ulkonäköpaineita ja riittämättömyyden tunnetta. Toimitusjohtaja Joonas Kekäle haluaa muistuttaa, että vaatteet eivät ole olemassa muuttaakseen meitä – vaan kohdatakseen meidät sellaisina kuin olemme. Peilin pitäisi olla väline arvokkuuden tunteelle, ei peili virheille. Kekäle haluaakin muuttaa sisäistä puhettamme, ei vartalojamme:
“Juhlakausi ei saisi olla testilaboratorio itsetunnolle. Juhlavaate ei ole olemassa sen vuoksi, että sinun pitäisi mahtua johonkin – vaan jotta se palvelisi suurta hetkeäsi,” Kekäle sanoo.
Osana vastuullisuustyötään Kekäle lanseerasi pari vuotta sitten Rakkauspuhe-kampanjan, joka syntyi halusta vaikuttaa siihen, miten puhumme itsestämme ja itsellemme – oli kyse juhlasta tai arjesta. Nyt julkaistun mielikuvatutkimuksen tulokset osoittavat, että tarve tälle on edelleen suuri: 65 % suomalaisista kokee arvioivansa itseään kriittisesti vähintään kuukausittain. Erityisen armottomia peilikuvaansa kohtaan ovat naiset – heistä jopa 71 % arvostelee kehoaan negatiivisesti.
Juhlapukeutumisen tulisikin olla juhlijalle itsetunnon vahvistaja, ei sen koetinkivi:
“Juhlaan pukeutuminen voi parhaimmillaan olla hetki, jolloin päätämme puhua itsellemme kauniisti,” Kekäle muistuttaa.
Kekäleen vastuullisuusraportissa todetaankin:
“Pukeutuminen voi olla myös tapa loistaa – ei vain ulospäin, vaan sisältäpäin.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joonas KekäleToimitusjohtajaKekäle Oy
Puh:0500964350joonas.kekale@kekale.fiKekäle. Pitämisen puolesta.
Kekäle on kotimainen vaatealan perheyritys, joka on palvellut vuodesta 1957 lähtien.
Kekäleen tavoitteena on olla suomalaisen vaatekaupan suunnannäyttäjä muutoksessa kohti kestävää vaatealaa. Vastuullisuustyöstään se on saanut kansainvälisen ja arvostetun B Corp -vastuullisuussertifikaatin.
Yrityksellä on tällä hetkellä 14 myymälää ja verkkokauppa, ja se työllistää yli 200 työntekijää.
Liikevaihto oli vuonna 2024 noin 34 miljoonaa euroa. www.kekale.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kekäle Oy
Helmareiden EM-kisat alkavat – vaatekauppa Kekäle julkaisee kannatuslippiksen tärkeällä sanomalla30.6.2025 10:31:22 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle tekee tänä vuonna yhteistyötä Suomen naisten jalkapallomaajoukkueen Helmareiden kanssa. Kekäle lahjoitti joukkueelle edustusasut heinäkuun alussa alkaviin EM-kisoihin ja tuo myyntiin kannustuslippiksen kesän ajaksi.
Kesän pidetyimmät vaatteet – nyt valitaan mukavuutta, näyttävyyttä ja pitkäikäisyyttä24.6.2025 12:26:08 EEST | Tiedote
Tämän kesän muoti ei ole kertakäyttöinen ilmiö. Se on ajattelua, jossa yhdistyvät näyttävyys, mukavuus ja pitkäikäisyys. Kekäle paljastaa TOP5 myydyimmät vaatteet. Lista paljastaa yhä tietoisemmat kuluttajat: ostopäätöstä ohjaa halu viihtyä, liikkua vaivatta ja näyttää hyvältä, mutta ennen kaikkea pukeutua pitkäksi aikaa, ei vain yhtä iltaa varten.
Kekäle julkaisi VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten joukossa Suomessa4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle on julkaissut EU:n uuden VSME-standardin mukaisen kestävyysraportin ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa. Vapaaehtoinen raportointikehys (Voluntary Sustainability Reporting Standard for non-listed SMEs) on suunnattu pk-yrityksille ja se on suunniteltu tukemaan läpinäkyvää ja systemaattista vastuullisuustyötä.
Kotimaisen vaatekaupan trenditutkimus: 64 % suhtautuu varauksella pikamuotiin ja sen tarjoajiin27.3.2025 09:36:21 EET | Tiedote
Ultrapikamuodin haittojen saama mediahuomio on todennäköisesti lisännyt varautuneisuutta Sheinin ja Temun kaltaisiin toimijoihin.
Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa myymälän Zaran tilalle Turun ydinkeskustaan – panostaa myymäläkohtaamisiin, vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa12.3.2025 13:00:00 EET | Tiedote
Kotimainen vaatekauppa Kekäle avaa uuden myymälän Turun Hansakortteliin syksyllä 2025. Tiloissa on toiminut tähän asti espanjalainen pikamuotijätti Zara. Vaikka vaatteiden verkkokauppa kasvaa, kivijalkamyymälät ovat avainasemassa vaatealalla vastavirtaan kulkevan Kekäleen asiakaskokemuksessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme