Osuuskauppa Keskimaa muistuttaa – huonon käytöksen sietäminen ei ole osa asiakaspalvelijoiden tehtävänkuvaa!
Keskimaan 2.6.2025 alkavalla Kohtaa meidät kivasti -kampanjalla muistutetaan jälleen, että häirintä ei kuulu Keskimaan toimipaikkoihin.

Asiakaspalvelijat kohtaavat työssään hankalia ja jopa uhkaavia asiakastilanteita, jotka luovat turvattomuuden tunnetta ja heikentävät työssä jaksamista.
− Suurin osa Keskimaalla asioivista asiakkaista kohtelee henkilöstöämme kunnioittavasti, monet jopa erityisen lämpimästi, kiittäen ja kannustaen asiakaspalvelun ammattilaisia heidän työssään. Epäasiallinen käytös on kuitenkin valitettavan yleistä. Jokaiselle työntekijälle pitää taata terveellinen ja turvallinen työpaikka ja jokaisella on oikeus kunnioittavaan kohteluun. Sinua ja minua palvelee ihminen, kohdataan asiallisesti asiakkaanakin, Keskimaan henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg painottaa.
Asiakaskohtaamiset kehittymässä oikeaan suuntaan – epäasiallinen käytös yhä arkea
Keskimaan työntekijöille on suoritettu kahtena peräkkäisenä vuotena kysely, jossa he pääsevät kertomaan kokemistaan epäasiallisista asiakaskohtaamisista ja niiden yleisyydestä. Vuoden 2025 Kohtaa meidät kivasti -kyselyyn vastasi 313 työntekijää (2024: 249). Tämän vuoden tulokset osoittavat, että epäasiallinen käytös asiakkaiden taholta on vähentynyt edellisvuodesta, mutta on edelleen erittäin yleistä.
− Vuonna 2024 jopa 85,5 % vastaajista kertoi kokeneensa epäasiallista käytöstä asiakkaan toimesta edeltävän 12 kuukauden aikana. Vuonna 2025 vastaava luku oli 71,9 %. Tämä merkitsee merkittävää 13,6 prosenttiyksikön laskua, mikä on rohkaiseva suuntaus. Silti yli kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta työntekijästä kohtaa edelleen epäasiallista käytöstä asiakastyössä, Keskimaan työhyvinvointi- ja työsuojelupäällikkö Katja Kemppainen avaa.
Kysely kertoo karua kieltä: asiakaspalvelijat kohtaavat erilaista häirintää, vihaisesta käytöksestä ja huutamisesta henkilökohtaisesti loukkaaviin kommentteihin, väkivallan uhkaan ja seksuaaliseen häirintään. Kyselyn perusteella erityisesti väheksyvä ja pilkkaava puhe sekä seksuaalinen häirintä korostuvat yleisyydessään.
”Saisiko tähän jonkun, joka oikeasti tietäisi asiasta, vaikka jonkun miehen."
”Kävelet yllättävän nopeasti noin isoksi ihmiseksi.”
”No nythän täällä on nuorta lihaa saatavilla, kerrankin näkee kunnon muotoja.”
“Sinä olet täällä töissä, älä sano minulle vastaan.”
− Toimipaikoissamme tehdään töitä asiakkaita varten ja asiakas on koko osuuskaupan olemassaolon perusta. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asiakaspalvelutyötä tekevien pitäisi sietää mitä tahansa. Jokainen sinut ja minut työssään kohtaava ihminen on jonkun lapsi, vanhempi, sisarus, ystävä, ihminen, joka ansaitsee ystävällisen ja asiallisen kohtaamisen sekä turvallisen työympäristön. Meille on tärkeää puolustaa tätä oikeutta selkeästi, ja siksi nostamme tätä aihetta keskusteluun. Mietitään, mitä sanotaan, miten käyttäydytään, ja ollaan ihmisiksi toisillemme, vetoaa Thusberg.
Myönteistä kehitystä tuen saatavuudessa
Epäasiallinen käytös vaikuttaa edelleen merkittävästi työntekijöiden työssä viihtymiseen. Vuonna 2025 peräti 83 % vastaajista koki, että epäasiallinen kohtelu heikentää viihtyvyyttä työssä. Luku kertoo ilmiön jatkuvasta vaikutuksesta arkeen.
− Positiivista kehitystä on kuitenkin nähtävissä tuen saatavuudessa: 78 % vastaajista koki saavansa tukea tilanteisiin, mikä on 16 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuonna 2024. Tämä on merkittävä parannus ja osoitus siitä, että tukirakenteita on onnistuttu vahvistamaan, Kemppainen avaa.
Myös toimintaohjeiden tuntemus on parantunut. Vuonna 2025 77 % vastaajista tiesi, miten toimia epäasiallisen kohtelun jälkeen (2024: 72 %).
− Olemme nostaneet keskusteluun enemmän sitä mikä on asiakkaan suunnalta hyväksyttävää käytöstä ja mikä ei. Tämän lisäksi olemme terävöittäneet ilmoituskäytänteitä ja antaneet ohjeistuksia, joiden avulla työntekijämme voivat lähteä vastaamaan asiakkaalle kiperässä tilanteessa. Huonosti käyttäytyvän asiakkaan palvelun voi lopettaa kesken ja pyytää häntä poistumaan. Esihenkilön tai vartijan paikalle kutsuminen on myös paikallaan, Kemppainen painottaa.
Viimeisen vuoden aikana Keskimaalla on panostettu lisää turvallisuuskoulutuksiin, joita on käynyt vuoden aikana läpi noin 500 keskimaalaista.
”Eräs asiakas piti poistaa epäasiallisen käytöksen vuoksi ja hän jatkoi huutelua ja uhkaili esim. alkavansa vilautella ja tekevänsä seksuaalista väkivaltaa.”
”Epäasiallinen käytös tuntuu pahalta ja ahdistavalta, vaikka tässä työssä on siihen jo tottunut. Se ehkä onkin pahinta, että häirintään tottuu ja pitää sitä jokapäiväisenä. Niinhän sen ei pitäisi olla.”
Kursivoidut tekstit ovat helmikuussa tehdystä kyselystä poimittuja lainauksia keskimaalaisten kokemuksista ja ajatuksista häirinnästä.
Lisätietoja kampanjasta ja henkilöstön kokemuksia epäasiallisesta käytöksestä:
Kohtaa kivasti - Osuuskauppa Keskimaa
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osuuskauppa Keskimaa, henkilöstöjohtaja Kaisamaria Thusberg, kaisamaria.thusberg@sok.fi, 010 767 3015
Osuuskauppa Keskimaa, työhyvinvointi- ja työsuojelupäällikkö Katja Kemppainen, katja.h.kemppainen@sok.fi, 010 767 3075
Kuvat


Linkit
Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä noin 760 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 143 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme yli 2000 keskisuomalaista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Osuuskauppa Keskimaa
Keskimaa järjestää elokuussa yhteistyössä JJK:n kanssa lastentapahtuman Lounaispuistossa24.6.2025 10:30:37 EEST | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaa järjestää yhteistyössä JJK Jyväskylä ry:n kanssa ilmaisen lastentapahtuman Jyväskylän Lounaispuistossa lauantaina 23. elokuuta klo 12–15. Lapsille ja perheille suunnattu tapahtuma on osa Keskimaan 110-juhlavuotta. JJK järjestää samoissa puitteissa Lounaspuistoissa lauantai-iltana myös Harjurokki-tapahtuman.
ABC Joutsan uudistettu latausasema avataan juhannusliikenteeseen – Keski-Suomen toivotuin suurteholatausasema avataan ABC Hirvaskankaalle heinäkuussa18.6.2025 13:55:00 EEST | Tiedote
ABC Joutsan latausaseman tehon megawattiluokkaan nostava uudistus on valmistunut juhannusliikenteeseen. Osana uudistusta Joutsan latausasemalla otetaan käyttöön energiavarasto eli akusto, joka mahdollistaa sähkön varastoinnin huippukuormien tasaukseen. Samaan aikaan ABC Hirvaskankaalla valmistaudutaan Keski-Suomen suurimman suurteholatausaseman avaukseen heinäkuun alussa. Hirvaskankaan suurlatausasema rakentuu kahdessa vaiheessa, joista ensimmäinen vaihe avataan kesäliikenteeseen heinäkuun aikana.
Keskimaa aloittaa yhteistyön Asianajotoimisto Kontturin kanssa – tarjoaa asiakasomistajille lakipalveluita17.6.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Osuuskauppa Keskimaa on solminut yhteistyösopimuksen Itä-Suomen suurimman asianajotoimiston Kontturi & Co Oy:n kanssa, joka tuo edulliset lakipalvelut ja kuukausittaiset maksuttomat neuvontapäivät Keskimaan asiakasomistajille. Kontturi avaa toimipaikan Jyväskylässä Kauppakeskus Sokkarille syys-lokakuun vaihteessa 2025.
Mestarin Herkun uudistus vahvistaa keskustan vetovoiman kasvua12.6.2025 10:32:34 EEST | Tiedote
Jyväskylän Kauppakeskus Sokkarilla sijaitsevan Mestarin Herkun keväällä alkanut uudistusprojekti on saatu päätökseen. Uudistuksen ensisijaisena tavoitteena oli parantaa asioinnin sujuvuutta ja raikastaa myymälämiljöötä ajanmukaiseksi. Myymälän ilmettä ja asiakaskiertoa on tehostettu muokkaamalla käytävälinjoja sekä lisäämällä uusia opasteita. Lisäksi uutena palveluna käyttöön on otettu ruoan verkkokaupan pikatoimitukset. Mestarin Herkun uudistus vahvistaa osaltaan Jyväskylän keskustan vetovoimaa keskusta-alueen palveluiden kehittämisen myötä.
Sale Kyyjärvi uudistuu – energiatehokkuutta ja parempaa asiakaskokemusta9.6.2025 11:45:00 EEST | Tiedote
Kyyjärvellä Kauppakeskus Paletissa sijaitsevassa Salessa alkaa mittava uudistus syksyllä 2025. Uudistuksen tavoitteena on parantaa myymälän asiakaskokemusta, toimivuutta ja energiatehokkuutta. Remontti toteutetaan kahdessa vaiheessa, jotta myymälä voidaan pitää auki koko remontin ajan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme