Kela ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit – jo 1,3 miljoonaa asiakasta on luopunut Kelan lähettämästä paperipostista
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi).
Kela alkaa lähettää ilmoituksia Suomi.fi-viesteihin. Asiakas saa jatkossa tiedon uudesta Kelan päätöksestä tai kirjeestä Suomi.fi-palvelun kautta, jos hän on ottanut käyttöönsä Suomi.fi-viestit ja luopunut paperipostista OmaKelassa. Paperipostista luopuminen säästää yhteiskunnan varoja.
Kela alkaa kesäkuussa lähettää asiakkailleen ilmoituksia Suomi.fi-palvelun kautta ja siirtyy siten käyttämään samaa ilmoitustapaa kuin muut viranomaiset. Asiakas saa 5.6.2025 alkaen ilmoitukset saapuneista Kelan päätöksistä ja kirjeistä Suomi.fi-viestillä, jos hän on ottanut Suomi.fi-viestit käyttöön ja luopunut paperipostista OmaKelassa.
Kelan lähettämät päätökset ja kirjeet löytyvät OmaKelasta. Asiakas saa asiakirjat myös postitse, jos hän ei ole luopunut paperipostista OmaKelassa.
– Moni asiakas on valinnut paperittoman vaihtoehdon, koska OmaKelasta päätös on nopeammin luettavissa kuin kirjepostina lähetettynä. Kelan asiakkaista lähes 1,3 miljoonaa on jo luopunut paperipostista, kertoo ryhmäpäällikkö Anu Lantonen Kelan etuusasiakirjatuotannosta.
Suurimman osan Kelan päätöksistä ja asiakirjoista voi saada paperittomasti. Vuonna 2024 Kela lähetti noin 10 miljoonaa kirjettä paperipostina ja 4 miljoonaa kirjettä ainoastaan sähköisesti. Säästöjä tulostus- ja postituskuluissa kertyi yli 4 miljoonaa euroa. Vuonna 2025 tavoite on kasvattaa sähköisten kirjeiden osuus yli 6 miljoonaan. Tavoitteen täyttyminen säästäisi 6 miljoonaa euroa.
Asiakkaat hoitavat Kela-asiansa yhä useammin verkossa. OmaKelassa asioitiin viime vuonna yli 43 miljoonaa kertaa, ja 83 % hakemuksista tehtiin verkossa.
Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön samalla kun tunnistautuu OmaKelaan
OmaKelaan kirjautuva asiakas saa ehdotuksen Suomi.fi-viestien käyttöönotosta, jos hän ei ole aikaisemmin ottanut viestejä käyttöönsä. Suomi.fi-viestit voi ottaa käyttöön helposti kirjautumisen yhteydessä antamalla sähköpostiosoitteen ja vahvistamalla sen. Suomi.fi-viestit on Digi- ja väestötietoviraston palvelu, ja sen käyttäminen on turvallista.
Kun asiakas ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, hän saa suurimman osan viranomaisten lähettämistä kirjeistä sähköisesti paperipostin sijaan. Jos haluaa vastaanottaa myös Kelan päätökset ja kirjeet vain sähköisesti, täytyy lisäksi luopua paperipostista OmaKelassa.
Suomi.fi-viestien käyttöönottoehdotus on osa Digi ensin -hanketta, jonka tavoitteena on saada mahdollisimman moni vastaanottamaan viranomaisten lähettämät päätökset ja muut asiakirjatsähköisesti paperipostin sijaan. Sähköisesti asiakirjat kulkevat nopeasti oikealle vastaanottajalle. Samalla paperipostin käsittelystä aiheutuvat kustannukset ja haitalliset ympäristövaikutukset pienevät.
Lisätietoja
Mikä on Suomi.fi-viestit (suomi.fi)
Luovu paperipostista OmaKelassa
Yhteyshenkilöt
Anu LantonenryhmäpäällikköKela
etuusasiakirjatuotanto
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA:s serviceställe i Pargas ersätts med andra serviceformer5.6.2025 10:02:25 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Pargas är stängt 16.6–31.8 och från och med 1.9 ersätts servicestället med andra tjänster. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Kelan palvelupiste Paraisilla korvataan muilla palveluilla5.6.2025 10:02:25 EEST | Tiedote
Kelan Paraisten palvelupiste on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Huittisissa korvataan muilla palveluilla5.6.2025 10:01:23 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Huittisissa on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Störningen i FPA:s webbtjänst är över5.6.2025 09:53:11 EEST | Pressmeddelande
Störningen i FPA:s webbtjänst på fpa.fi som skedde natten till torsdag är nu över. Störningen började på onsdag kväll kl. 23 och åtgärdades på torsdag morgon kl. 7. Under störningen var FPA:s webbplats ur bruk.
Kelan verkkopalvelun häiriö ohi5.6.2025 09:53:11 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan verkkopalvelussa kela.fissä torstain vastaisena yönä ollut häiriö on ohi. Häiriö alkoi klo 23 keskiviikkona illalla ja saatiin korjattua torstaina aamulla klo 7. Häiriön vuoksi Kelan verkkosivut olivat poissa käytöstä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme