Suomen Palloliitto

Huuhkajat ja Helmarit taisteluun nettikiusaamista vastaan – taustalla tuoreen selvityksen surulliset tulokset

Jaa

Suomen miesten ja naisten jalkapallomaajoukkueet ovat mukana Pallo on sulla -kampanjassa, joka pyrkii lisäämään tietoisuutta nettikiusaamisesta ja muistuttaa vastuusta, joka erityisesti aikuisilla on kiusaamisen kitkemisessä. Palloliiton, Mannerheimin Lastensuojeluliiton ja Elisan yhdessä käynnistämä kampanja perustuu tuoreeseen selvitykseen, jonka mukaan liki 80 % nuorista on nähnyt toisen nuoren kiusaamista netissä.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton tekemä ja tietoliikenneyritys Elisan mahdollistama nettikiusaamiskysely toteutettiin vuodenvaihteessa 2025 ja siihen vastasi noin 6000 13-18-vuotiasta suomalaisnuorta. Selvityksen mukaan liki 80 % lapsista ja nuorista on nähnyt muihin nuoriin kohdistuvaa kiusaamista netissä. 25 % on nähnyt netissä vakavaa väkivaltaa sisältäviä kiusaamisvideoita, joissa toista nuorta esimerkiksi pahoinpidellään.

– Vain pieni osa nuorista kertoo puuttuvansa kiusaamiseen, pääasiallisesti koska kiusaajalle ei tule teoistaan juuri mitään seurauksia. Moni nuori uskoo silti, että heillä itsellään on mahdollisuus vaikuttaa nettikiusaamisen vähentämiseen. Meillä aikuisilla on kuitenkin suurin vastuu tilanteen parantamisesta. On äärimmäisen tärkeää vahvistaa nuorten luottamusta siitä, että me aikuiset emme jätä heitä yksin ratkaisemaan kiusaamistilanteita, Paula Aalto Mannerheimin Lastensuojeluliitosta sanoo.

Palloliitolla on liki 130 000 junnuharrastajaa, joista iso osa viettää myös aikaa netissä ja somessa.

– Kiusaaminen on niin iso ongelma, että kaikkien yhteiskunnan toimijoiden on osallistuttava sen ratkaisemiseen. Tulemme kommunikoimaan aiheesta laajasti vanhemmille sekä myös valmentajille, jakaen tietoa siitä, miten nuoria voi kannustaa kertomaan kiusaamisesta ja myös tarjoamaan heille tietoa auttavista tahoista. Joukkueita myös rohkaistaan miettimään yhdessä hyviä tapoja kannustaa kavereita, Palloliiton seurapalvelujohtaja Timo Huttunen kertoo.

Elisa on tehnyt pitkään yhteistyötä sekä Palloliiton että MLL:n kanssa nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kampanja on osa yrityksen vuonna 2024 käynnistämää lasten ja nuorten digihyvinvoinnin hanketta.

– Kampanja on hieno osoitus siitä, miten voimme yhdessä merkittävien kumppaneidemme kanssa yhdistää voimamme ja tuoda tärkeälle aiheelle näkyvyyttä. Haluamme edistää fiksuja tapoja käyttää älylaitteita ja siihen kuuluu olennaisena osana kunnioittava käyttäytyminen muita kohtaan, lasten ja nuorten digihyvinvoinnin hankkeesta vastaava Laura Hyle Elisalta sanoo.

Pallo on sulla -kampanja näkyy kesän aikana sekä Huuhkajien peleissä, tapahtumatoreilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kampanjan lanseeraus tapahtui 3.6. Huuhkajien lehdistötilaisuudessa, johon pelaajat saapuivat kampanjaa tukevat paidat päällään. Lisätietoja nettikiusaamisesta ja kampanjakokonaisuudesta elisa.fi/palloonsulla

Lisätietoja:

Palloliitto: Timo Huttunen, seurapalvelujohtaja p. +358 408 235 270, timo.huttunen@palloliitto.fi

MLL: Paula Aalto, Kehittämispäällikkö, lasten ja nuorten osallisuus p. +358 (0)50 309 6229, paula.aalto@mll.fi

Elisa: Mediadesk, p. 050 305 1605, mediadesk@elisa.fi

Kuvat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Palloliitto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye