Kela aloittaa vammaisten tulkkauspalvelun seuraavan hankinnan suunnittelun – uusi tilausjärjestelmä tuo palveluun joustavuutta
Kela alkaa suunnitella vammaisten tulkkauspalvelun seuraavaa hankintaa. Hankinnassa valitaan palveluntuottajat ja tulkit 1.1.2027 alkavalle sopimuskaudelle. Samalla käyttöön otetaan uusi tulkkauksen tilausjärjestelmä, joka tehostaa tilausten käsittelyä ja tuo asiakkaille lisää asiointimahdollisuuksia.
Katso tiedote viittomakielellä: https://youtu.be/paG3oyGkk2w
Tiivistelmä
- Kela alkaa valmistella vammaisten tulkkauspalvelun seuraavaa hankintaa. Hankinnassa kilpailutetaan tulkkausta tarjoavat yritykset.
- Uusi sopimuskausi alkaa vuoden 2027 alusta.
- Samalla käyttöön otetaan uusi järjestelmä, jossa asiakas voi itse tehdä tilauksia. Asiakas voi entiseen tapaan tilata tulkin myös ottamalla yhteyttä Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen.
- Palvelua kehitetään yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa.
*****
Vammaisten tulkkauspalvelun uusi sopimuskausi alkaa vuoden 2027 alussa. Kela valitsee siihen uudet palveluntuottajat ja tulkit.
Tulkkauspalvelut kilpailutetaan jo nyt siksi, että vuoden 2027 alussa otetaan käyttöön myös uusi tulkkauksen tilausjärjestelmä. Uuden järjestelmän käyttöönoton myötä myös itse tulkkauspalvelua kehitetään. Tämän vuoksi tulkkauspalvelu täytyy kilpailuttaa.
Uudessa järjestelmässä asiakkaat voivat itse tehdä tulkkaustilauksen
Kela valitsi toukokuussa 2025 vammaisten tulkkauspalvelun uuden välitysjärjestelmän toimittajaksi Twoday oy:n. Uusi järjestelmä lisää asiakkaiden asiointimahdollisuuksia. Asiakkaat voivat jatkossa muun muassa tehdä, muokata ja perua tulkkaustilauksiaan järjestelmään kirjautuneena ja he näkevät, milloin tulkkeja on vapaana. Myös tulkkausta tarjoavat yritykset saavat tiedon siitä, milloin tulkkaukselle on kysyntää.
Uusi tilausjärjestelmä on aiempaa selkeämpi ja helppokäyttöisempi, ja se mukautuu mobiililaitteisiin. Se on myös saavutettava, eli sitä voi käyttää erilaisilla apuvälineillä, kuten ruudunlukuohjelmilla.
Kela kouluttaa asiakkaita ja tulkkausta järjestävien yritysten työntekijöitä järjestelmän käyttöön. Asiakkaan ei ole pakko käyttää järjestelmää itse, vaan tulkin voi tilata jatkossakin ottamalla yhteyttä Vammaisten tulkkauspalvelukeskukseen.
Palvelua kehitetään yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa
Palvelun kehittämisen tueksi Kela tapaa asiakasjärjestöjä ja muita sidosryhmiä. Syksyllä 2025 järjestetään myös kirjallinen markkinavuoropuhelu hankinnasta kiinnostuneille. Ilmoitus palveluntuottajille suunnatun kirjallisen markkinavuoropuhelun käynnistymisestä julkaistaan Hilma-ilmoituskanavassa.
Kela tiedottaa hankinnan valmistelun etenemisestä kela.fi-sivuilla.
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Seija PeltomäkietuuspäällikköKela
Puh:020 635 8832etunimi.sukunimi@kela.fiKelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiTilaa Kelan uutiskirjeitä
Tilaa Kelan uutiskirjeitä ja saat ajankohtaiset uutiset Kelan tukiin ja palveluihin tulevista muutoksista sekä koulutuksista ja tapahtumista. Tilaa uutiskirjeitä!
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA:s serviceställe i Pargas ersätts med andra serviceformer5.6.2025 10:02:25 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Pargas är stängt 16.6–31.8 och från och med 1.9 ersätts servicestället med andra tjänster. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.
Kelan palvelupiste Paraisilla korvataan muilla palveluilla5.6.2025 10:02:25 EEST | Tiedote
Kelan Paraisten palvelupiste on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Kelan palvelupiste Huittisissa korvataan muilla palveluilla5.6.2025 10:01:23 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Huittisissa on suljettu ajalla 16.6.–31.8. ja 1.9. alkaen palvelupiste korvataan muilla palveluilla. Kela-asioita voi hoitaa jatkossa OmaKelassa, puhelimessa ja lähialueen Kelan palvelupisteissä.
Störningen i FPA:s webbtjänst är över5.6.2025 09:53:11 EEST | Pressmeddelande
Störningen i FPA:s webbtjänst på fpa.fi som skedde natten till torsdag är nu över. Störningen började på onsdag kväll kl. 23 och åtgärdades på torsdag morgon kl. 7. Under störningen var FPA:s webbplats ur bruk.
Kelan verkkopalvelun häiriö ohi5.6.2025 09:53:11 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan verkkopalvelussa kela.fissä torstain vastaisena yönä ollut häiriö on ohi. Häiriö alkoi klo 23 keskiviikkona illalla ja saatiin korjattua torstaina aamulla klo 7. Häiriön vuoksi Kelan verkkosivut olivat poissa käytöstä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme