EU-direktiivi uhkaa nostaa vaatimuksia harrasteajoneuvojen käsittelyssä - "Asetus muuttaisi pelin henkeä voimakkaasti"
Ajoneuvojen kiertotalousasetuksen muutoksen aiheuttamat mahdolliset vaatimusten nousemiset ja toiminnan sääntely vaikuttaisivat suoraan harrasteajoneuvojen käsittelyyn erikoistuneisiin toimijoihin.

"Voidaan arvioida, että valmistelussa olevan ajoneuvojen kiertotalousasetuksen negatiivinen vaikutus henkilötyövuosien osalta on korjaamopuolella merkittävä", Finnish Hot Rod Association FHRA Ry:n johtokunnan jäsen Arto Sulopuisto kuvailee.
Keskeinen huoli on, että suuri osa käytöstä poistettavista ajoneuvoista kulkeutuisi toimijoille, jotka pääosin hyödyntäisivät ne jätteenä. Tällöin purkuosien tehokas kierrättäminen kokee kolauksen.
"Osien kierrätysaste on tällä hetkellä hyvin korkea ajoneuvorakentajien ja harrastekerhojen osalta", mäntsäläläinen kuvailee.
Ajoneuvoharrastukselle tyypillistä on se, että eri elämänvaiheissa henkilökohtaiselle mielenkiinnolle, korjaamiselle ja entisöinnille, löytyy aikaa rajallisesti. Siksi ajoneuvoja säilötään talleissa pitkään.
"Asetus rikkoisi omistamisen oikeutta. Henkilökohtaisesti esimerkiksi työpaikallani on ajoneuvoja, jotka ovat odottaneet 10 tai 20 vuotta sopivaa aikaa niiden käsittelylle."
Sulopuisto kertoo, että tilannetta on kartoitettu ympäristössä toimivien tahojen kautta, ja vastaavia tapauksia on kymmeniä.
"Ajoneuvot jäävät sivuun siihen asti, kun harrastajat löytävät aikaa niille. Kiertotalousasetus muuttaisi pelin henkeä voimakkaasti", hän päättää.
Yhdistykset vetävät yhtä köyttä
FHRA ry osallistui 28.4.2025 pidettyyn sidosryhmäpalaveriin, jossa käsiteltiin Euroopan unionin ehdotusta ajoneuvojen kiertotalousasetuksen vaikutuksia.
Palaverin tavoitteena oli tarkastella asetusehdotuksen vaikutuksia Suomelle ja valmistella yhteistä kansallista vastinetta EU:lle.
Osallistujat:
- SAHK (Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry)
- AKK-Motorsport ry
- Autoliitto
- SML (Suomen Moottoriliitto ry)
- SMOTO (Suomen Motoristit ry)
- FHRA ry (Finnish Hot Rod Association)
- VMPK ry (Veteraanimoottoripyöräklubi ry)
Keskustelun pääkohdat:
- Direktiivin vaikutukset harraste- ja moottoriurheiluajoneuvoihin
- Varaosien saatavuus ja uudelleenkäytön mahdollisuudet
- Historiallisten ja harrasteajoneuvojen erityisasema
- Kansallisen poikkeusmahdollisuuden tarve
- Suomen erityisolosuhteet (esim. ilmasto, ajoneuvokanta)
FHRA ry:n osalta on pyrkimys vaikuttaa asetuksen sisältöön ennen sen lopullista hyväksymistä kesäkuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari Remahl, puheenjohtaja, Finnish Hot Rod Association FHRA ry, ari.remahl@fhra.fi
Arto Sulopuisto, johtokunnan jäsen, Finnish Hot Rod Association FHRA ry, arto.sulopuisto@fhra.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
FHRA on koko olemassaolonsa ajan ajanut harrasteajoneuvojen asiaa, jonka lisäksi se on suomalaisen kiihdytysurheilun pioneeri. Mutkattomuus ja viihtyvyys tuottavat isompia kokemuksia. FHRA:n suurin vuosittainen tapahtuma on Original American Car Show, joka on järjestetty Helsingissä vuodesta 1980 lähtien. ACS-näyttelyn lisäksi FHRA järjestää mm. Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailut, lailliset katukiihdytyspäivät lentokenttäradoilla ja cruising-kulttuuriin liittyviä tapahtumia. FHRA on vaikuttamassa myös harrasteajoneuvojen rakentelusäännöksiin ja teknisiin määräyksiin, sekä yhdistys on Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) valtuuttama museoajoneuvotarkastaja. Finnish Hot Rod Association FHRA Ry perustettiin vuonna 1972. | fhra.fi | americancarshow.fi | kiihdytysurheilu.fi |
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FHRA
Tarvikemotti Summer Nationals & Vintage Drags jatkaa kiihdytysajokautta Kalajoella 2.-3.8.23.7.2025 07:22:00 EEST | Tiedote
Kiihdytysajon SM-sarjan kolmas osakilpailu ajetaan elokuun alussa Kalajoella. Osakilpailuun on ilmoittautunut noin 100 kilpailijaa.
Toimitusjohtaja Anssi Pinolan surunvalittelut kiihdytysajoissa tapahtuneen onnettomuuden johdosta3.7.2025 13:47:24 EEST | Tiedote
Viime sunnuntaina koko Drag Racing -yhteisö pysähtyi. Kohtasimme pahimman mahdollisen tilanteen, kun kilpakumppanimme ja ystävämme menehtyi onnettomuuden seurauksena Kauhavan kilpailussa. Vaikka me kaikki moottoriurheilun harrastajat tiedostammekin riskien olemassaolon, on kuolemaan johtava onnettomuus tuntunut kovin kaukaiselta lajissamme. Mielikuva on tietenkin väärä. Kun nopeudet ja voimat ovat niin suuret kuin ne kiihdytysurheilussa ovat, voi tapahtua mitä tahansa. Tutkintaryhmät työskentelevät parhaillaan tiiviisti jotta onnettomuuteen johtaneet syyt tulevat huolellisesti selvitetyiksi. Kun työ on aikanaan saatu päätökseen, julkaisemme tulokset ja lajin kattojärjestönä reagoimme niihin asioiden vaatimalla tavalla jotta vastaavanlaiset tilanteet voitaisi välttää jatkossa. Vaikka tutkinta onkin vielä kesken, voidaan sen tähänastisista tuloksista päätellä ettei mitään sellaista syytä ole noussut esille joka aiheuttaisi seuraavien kiihdytysajon SM-osakilpailujen perumisen. FHRA ja tut
Onnettomuus Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailussa - "Ensimmäinen kuolemantapaus lajin 50-vuotisessa historiassa Suomessa"30.6.2025 13:04:22 EEST | Tiedote
Kauhavan LSK Business Parkissa 29.6. olleissa kiihdytysajoissa tapahtui onnettomuus, jossa menehtyi kokenut miespuolinen moottoripyöräkilpailija.
Onnettomuus FHRA:n kiihdytysajoissa Kauhavalla29.6.2025 17:08:50 EEST | Tiedote
Kauhavan LSK Business Parkissa 29.6. olleissa kiihdytysajoissa tapahtui onnettomuus, jossa menehtyi yksi kilpailija.
Kiia Huutoniemen, 19, elämä muuttui Miss Americana -voiton jälkeen - "Jännitys kuuluu asiaan"24.6.2025 07:42:00 EEST | Tiedote
Kiihdytysajossa nopeampi, tai tarkkuusajossa tarkempi, vie voiton. Tämä yllätti Kiia Huutoniemen, 19, historian ensimmäisen Miss Americana -voittajan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme