FHRA

EU-direktiivi uhkaa nostaa vaatimuksia harrasteajoneuvojen käsittelyssä - "Asetus muuttaisi pelin henkeä voimakkaasti"

Jaa

Ajoneuvojen kiertotalousasetuksen muutoksen aiheuttamat mahdolliset vaatimusten nousemiset ja toiminnan sääntely vaikuttaisivat suoraan harrasteajoneuvojen käsittelyyn erikoistuneisiin toimijoihin.

Lähikuva vanhan auton hopeanvärisestä ja punaisesta takavalosta. Taustalla vaalea rakennus ja sininen taivas.
Helsinki-Malmin cruisingkulttuuritapahtumat keräävät kesäisin satoja harrasteajoneuvoja paikalle. Jussi Pietarinen Kuva vapaasti käytettävissä kuvaaja mainiten uutisoitaessa tiedotteen sisältämästä aiheesta.

"Voidaan arvioida, että valmistelussa olevan ajoneuvojen kiertotalousasetuksen negatiivinen vaikutus henkilötyövuosien osalta on korjaamopuolella merkittävä", Finnish Hot Rod Association FHRA Ry:n johtokunnan jäsen Arto Sulopuisto kuvailee.

Keskeinen huoli on, että suuri osa käytöstä poistettavista ajoneuvoista kulkeutuisi toimijoille, jotka pääosin hyödyntäisivät ne jätteenä. Tällöin purkuosien tehokas kierrättäminen kokee kolauksen.

"Osien kierrätysaste on tällä hetkellä hyvin korkea ajoneuvorakentajien ja harrastekerhojen osalta", mäntsäläläinen kuvailee.

Ajoneuvoharrastukselle tyypillistä on se, että eri elämänvaiheissa henkilökohtaiselle mielenkiinnolle, korjaamiselle ja entisöinnille, löytyy aikaa rajallisesti. Siksi ajoneuvoja säilötään talleissa pitkään.

"Asetus rikkoisi omistamisen oikeutta. Henkilökohtaisesti esimerkiksi työpaikallani on ajoneuvoja, jotka ovat odottaneet 10 tai 20 vuotta sopivaa aikaa niiden käsittelylle."

Sulopuisto kertoo, että tilannetta on kartoitettu ympäristössä toimivien tahojen kautta, ja vastaavia tapauksia on kymmeniä. 

"Ajoneuvot jäävät sivuun siihen asti, kun harrastajat löytävät aikaa niille. Kiertotalousasetus muuttaisi pelin henkeä voimakkaasti", hän päättää.

Yhdistykset vetävät yhtä köyttä

FHRA ry osallistui 28.4.2025 pidettyyn sidosryhmäpalaveriin, jossa käsiteltiin Euroopan unionin ehdotusta ajoneuvojen kiertotalousasetuksen vaikutuksia.

Palaverin tavoitteena oli tarkastella asetusehdotuksen vaikutuksia Suomelle ja valmistella yhteistä kansallista vastinetta EU:lle.

Osallistujat:

  • SAHK (Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry)
  • AKK-Motorsport ry
  • Autoliitto
  • SML (Suomen Moottoriliitto ry)
  • SMOTO (Suomen Motoristit ry)
  • FHRA ry (Finnish Hot Rod Association)
  • VMPK ry (Veteraanimoottoripyöräklubi ry)
     

Keskustelun pääkohdat:

  • Direktiivin vaikutukset harraste- ja moottoriurheiluajoneuvoihin
  • Varaosien saatavuus ja uudelleenkäytön mahdollisuudet
  • Historiallisten ja harrasteajoneuvojen erityisasema
  • Kansallisen poikkeusmahdollisuuden tarve
  • Suomen erityisolosuhteet (esim. ilmasto, ajoneuvokanta)
     

FHRA ry:n osalta on pyrkimys vaikuttaa asetuksen sisältöön ennen sen lopullista hyväksymistä kesäkuussa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ari Remahl, puheenjohtaja, Finnish Hot Rod Association FHRA ry, ari.remahl@fhra.fi
Arto Sulopuisto, johtokunnan jäsen, Finnish Hot Rod Association FHRA ry, arto.sulopuisto@fhra.fi

Kuvat

Lähikuva vanhan auton hopeanvärisestä ja punaisesta takavalosta. Taustalla vaalea rakennus ja sininen taivas.
Helsinki-Malmin cruisingkulttuuritapahtumat keräävät kesäisin satoja harrasteajoneuvoja paikalle.
Jussi Pietarinen Kuva vapaasti käytettävissä kuvaaja mainiten uutisoitaessa tiedotteen sisältämästä aiheesta.
Lataa
Henkilö jolla on sininen paita, lasit ja lyhyet hiukset. Taustalla näkyy kirjainyhdistelmiä ja logo.
Arto Sulopuisto
Jussi Pietarinen Kuva vapaasti käytettävissä kuvaaja mainiten uutisoitaessa tiedotteen sisältämästä aiheesta.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

FHRA on koko olemassaolonsa ajan ajanut harrasteajoneuvojen asiaa, jonka lisäksi se on suomalaisen kiihdytysurheilun pioneeri. Mutkattomuus ja viihtyvyys tuottavat isompia kokemuksia. FHRA:n suurin vuosittainen tapahtuma on Original American Car Show, joka on järjestetty Helsingissä vuodesta 1980 lähtien. ACS-näyttelyn lisäksi FHRA järjestää mm. Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailut, lailliset katukiihdytyspäivät lentokenttäradoilla ja cruising-kulttuuriin liittyviä tapahtumia. FHRA on vaikuttamassa myös harrasteajoneuvojen rakentelusäännöksiin ja teknisiin määräyksiin, sekä yhdistys on Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) valtuuttama museoajoneuvotarkastaja. Finnish Hot Rod Association FHRA Ry perustettiin vuonna 1972. | fhra.fi | americancarshow.fi | kiihdytysurheilu.fi |

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FHRA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye