EU-direktiivi uhkaa nostaa vaatimuksia harrasteajoneuvojen käsittelyssä - "Asetus muuttaisi pelin henkeä voimakkaasti"
Ajoneuvojen kiertotalousasetuksen muutoksen aiheuttamat mahdolliset vaatimusten nousemiset ja toiminnan sääntely vaikuttaisivat suoraan harrasteajoneuvojen käsittelyyn erikoistuneisiin toimijoihin.

"Voidaan arvioida, että valmistelussa olevan ajoneuvojen kiertotalousasetuksen negatiivinen vaikutus henkilötyövuosien osalta on korjaamopuolella merkittävä", Finnish Hot Rod Association FHRA Ry:n johtokunnan jäsen Arto Sulopuisto kuvailee.
Keskeinen huoli on, että suuri osa käytöstä poistettavista ajoneuvoista kulkeutuisi toimijoille, jotka pääosin hyödyntäisivät ne jätteenä. Tällöin purkuosien tehokas kierrättäminen kokee kolauksen.
"Osien kierrätysaste on tällä hetkellä hyvin korkea ajoneuvorakentajien ja harrastekerhojen osalta", mäntsäläläinen kuvailee.
Ajoneuvoharrastukselle tyypillistä on se, että eri elämänvaiheissa henkilökohtaiselle mielenkiinnolle, korjaamiselle ja entisöinnille, löytyy aikaa rajallisesti. Siksi ajoneuvoja säilötään talleissa pitkään.
"Asetus rikkoisi omistamisen oikeutta. Henkilökohtaisesti esimerkiksi työpaikallani on ajoneuvoja, jotka ovat odottaneet 10 tai 20 vuotta sopivaa aikaa niiden käsittelylle."
Sulopuisto kertoo, että tilannetta on kartoitettu ympäristössä toimivien tahojen kautta, ja vastaavia tapauksia on kymmeniä.
"Ajoneuvot jäävät sivuun siihen asti, kun harrastajat löytävät aikaa niille. Kiertotalousasetus muuttaisi pelin henkeä voimakkaasti", hän päättää.
Yhdistykset vetävät yhtä köyttä
FHRA ry osallistui 28.4.2025 pidettyyn sidosryhmäpalaveriin, jossa käsiteltiin Euroopan unionin ehdotusta ajoneuvojen kiertotalousasetuksen vaikutuksia.
Palaverin tavoitteena oli tarkastella asetusehdotuksen vaikutuksia Suomelle ja valmistella yhteistä kansallista vastinetta EU:lle.
Osallistujat:
- SAHK (Suomen Ajoneuvohistoriallinen Keskusliitto ry)
- AKK-Motorsport ry
- Autoliitto
- SML (Suomen Moottoriliitto ry)
- SMOTO (Suomen Motoristit ry)
- FHRA ry (Finnish Hot Rod Association)
- VMPK ry (Veteraanimoottoripyöräklubi ry)
Keskustelun pääkohdat:
- Direktiivin vaikutukset harraste- ja moottoriurheiluajoneuvoihin
- Varaosien saatavuus ja uudelleenkäytön mahdollisuudet
- Historiallisten ja harrasteajoneuvojen erityisasema
- Kansallisen poikkeusmahdollisuuden tarve
- Suomen erityisolosuhteet (esim. ilmasto, ajoneuvokanta)
FHRA ry:n osalta on pyrkimys vaikuttaa asetuksen sisältöön ennen sen lopullista hyväksymistä kesäkuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari Remahl, puheenjohtaja, Finnish Hot Rod Association FHRA ry, ari.remahl@fhra.fi
Arto Sulopuisto, johtokunnan jäsen, Finnish Hot Rod Association FHRA ry, arto.sulopuisto@fhra.fi
Kuvat


Linkit
Tietoja julkaisijasta
FHRA on koko olemassaolonsa ajan ajanut harrasteajoneuvojen asiaa, jonka lisäksi se on suomalaisen kiihdytysurheilun pioneeri. Mutkattomuus ja viihtyvyys tuottavat isompia kokemuksia. FHRA:n suurin vuosittainen tapahtuma on Original American Car Show, joka on järjestetty Helsingissä vuodesta 1980 lähtien. ACS-näyttelyn lisäksi FHRA järjestää mm. Kiihdytysajon SM-sarjan osakilpailut, lailliset katukiihdytyspäivät lentokenttäradoilla ja cruising-kulttuuriin liittyviä tapahtumia. FHRA on vaikuttamassa myös harrasteajoneuvojen rakentelusäännöksiin ja teknisiin määräyksiin, sekä yhdistys on Liikenne- ja viestintäviraston (Traficom) valtuuttama museoajoneuvotarkastaja. Finnish Hot Rod Association FHRA Ry perustettiin vuonna 1972. | fhra.fi | americancarshow.fi | kiihdytysurheilu.fi |
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FHRA
Vesivehmaan jokaisen kiihdytysajoissa voi kokeilla omia rajojaan valvotuissa olosuhteissa - “Kynnys kiihdytysurheilun harrastamiseen on pieni“3.6.2025 10:03:44 EEST | Tiedote
FHRA:n järjestämiin Street Drags -katupäiviin voi tulla ajamaan joko 1/8- tai 1/4-mailin matkaa. Vaatimuksena on, että katupäiviin osallistuvien ajoneuvojen täytyy olla rekisteröityjä katukäyttöön.
Suomen kovimpien No Prep -autojen oma kausi käynnistyy Porissa 31.5. - "Monta tasaväkistä autoa löytyy lähtöviivalta"30.5.2025 09:35:16 EEST | Tiedote
Porin lentokentällä ajettavaan sarjan avausosakilpailuun hallitsevana FHRA No Prep Challenge -mestarina lähtee Jontte Lehtisalo, 57, Dodge Challengerillaan.
PL-Power Spring Nationals avasi kiihdytysajokauden Pieksämäellä - "Selkeitä parannuskohteita poikkeustilanteiden varalle"27.5.2025 11:51:37 EEST | Tiedote
24.-25.5. Motoparkissa ajettuun avausosakilpailuun ilmoittautui yli 100 kilpailijaa. Kiihdytysajon SM-osakilpailuviikonloppu koostuu kahdesta vaiheesta.
F1-kommentaattori Ossi Oikarisen, 55, räjähtävä kesäharrastus on kiihdytysajo22.5.2025 06:35:00 EEST | Tiedote
Pitkän uran formula ykkösissä tehneelle Ossi Oikariselle, 55, kiihdytysautoilu sopii erittäin hyvin.
Polaris Finland Oy syventää pitkäaikaista yhteistyökumppanuuttaan Kiihdytysajon SM-sarjassa21.5.2025 09:10:55 EEST | Tiedote
Yhteistyön jatkuessa Polaris-mönkijät ja Ranger-ajoneuvot ovat Kiihdytysajon SM-sarjan rataryhmän käytössä vuonna 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme