Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.

DNA:n petostentorjuntapäällikkö Ilkka Tuominen muistuttaa aivan aluksi, että vaikka monia nykyaikaisia tekniikoita voidaan hyödyntää huijaamiseen, ovat niiden käyttötarkoitukset useimmiten asiallisia ja hyväntahtoisia. Esimerkiksi TV-ohjelman yhteydessä esitetyn tai lehteen painetun QR-koodin takana harvoin on huijaussivusto. Teknisiä ratkaisuja kannattaa siis rohkeasti käyttää, sillä ne on kehitetty ihmisten elämää helpottamaan. Terve skeptisyys kannattaa kuitenkin pitää mukana.
"Kyberrikollisten innovaatiot luottokortti- ja pankkitietojen keräämiseksi eivät tunne rajoja. On tärkeää, että pysymme ajan tasalla uusista huijausmuodoista ja suojaamme itsemme tehokkaasti. Moni osaa jo esimerkiksi varoa huijausviestejä, mutta se ei ikävä kyllä riitä. Vaikka perinteiset huijauskeinot ovat edelleen yleisiä, uudet teknologiat tuovat mukanaan uusia riskejä. QR-koodit ja NFC-hyökkäykset ovat esimerkkejä siitä, miten toimintaa helpottavat asiat voivat muuttua rikollisten käsissä vaarallisiksi”, kertoo Tuominen.
Seuraavien esimerkkien kaltaisiin huijauksiin voi törmätä kotimaassa tai esimerkiksi matkaillessa. Kun asiat on esitetty vieraalla kielellä, saattaa tekstin asiasisältö olla vähän hämärä ja klikkailu lukemisen jälkeen varomatonta.
1. Selaimen ponnahdusilmoitushuijaukset ja maksetut huijausmainokset
Sivustot voivat pyytää lupaa näyttää ilmoituksia, ja jos käyttäjä hyväksyy, selain alkaa näyttää huijausviestejä, jotka näyttävät virallisilta. Viesti voi esimerkiksi kertoa, että "tietokoneesi on saastunut – klikkaa tästä”.
Tietoa etsiessäsi saattaa ensimmäisinä listatut linkit sisältää huijarin ostaman mainoksen. Huijausmainosten linkit johtavat täysin aidonnäköiselle sivulle ja varastavat tietosi. Kannattaa aina tarkastella selaimen osoiteriviltä, että se näyttää mahdollisimman oikealta tarkasteltavaan sisältöön nähden.
2. Väärennetyt mobiilisovellukset
Sovelluskaupoissa saattaa olla huolellisesti kopioituja versioita suosituista sovelluksista. Väärät sovellukset saattavat esimerkiksi kerätä tietoja tai ohjata tekemäsi maksut väärille tileille. Vielä suuremman riskin aiheuttavat sovellukset, joita ei ole ladattu sovelluskaupasta laisinkaan. Vielä toistaiseksi Android-käyttöjärjestelmän vapaasti valittavat sovelluskaupat ovat iOS-käyttöjärjestelmän sovelluskauppaan verrattuna suurempi riski haittasovelluksille.
3. Älykellojen ja puettavien laitteiden kautta tapahtuvat tietovuodot
Jos kädessäsi olevaan älykelloon on onnistuttu asentamaan haittaohjelma, saattaa myös se tallentaa ääntä tai lähettää tietoa ilman, että käyttäjä havaitsee asiaa. Koska älykellossakin on usein NFC-yhteys, saattaa siihen olla tietyissä tilanteissa puhelinta helpompi ujuttaa haittaohjelmia käyttäjän huomaamatta. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi julkinen kulkuväline ruuhkan aikaan.
Kannattaa tarkastella myös oman puhelimen sovellusten asetuksia. Tarpeettomia sovelluksia ei kannata puhelimessa tallettaa ja sovellusten ylimääräiset oikeudet kannattaa estää pysyvästi tai tilapäisesti, kun tietää, että seuraavaan käyttökertaan on pitkä aika.
4. Video- tai äänipuheluiden puheluiden sisällön muuttaminen reaaliajassa
Kehittynyt tekoäly mahdollistaa videokuvan ja äänen manipuloinnin (deepfake) reaaliajassa. Esimerkiksi Teams- tai Zoom-kokouksessa voi esiintyä henkilö, joka näyttää ja kuulostaa tutulta kollegalta, mutta onkin huijari, joka yrittää saada aikaan maksun tai tietovuodon. Puhelu voi tulla myös viestintäsovelluksen äänipuheluna tuntemattomasta numerosta ja soittaja yrittää esittää lähisukulaista. Näissä tapauksissa yritetään saada maksu tai udella lisää tietoja seuraavaa puhelua varten. Tällaisiin tapauksiin on maailmalla jo törmätty.
5. QR-koodihuijaukset (Quishing)
QR-koodit helpottavat puhelimen päivittäistä käyttöä, mutta ne voivat ohjata käyttäjän haitalliselle verkkosivulle, joka näyttää aidolta mutta varastaa kirjautumistiedot tai asentaa haittaohjelman. Esimerkiksi julkisissa tiloissa olevat QR-koodit, esimerkiksi ravintolamenussa tai pysäköintimaksuun ohjaavissa opasteissa, voidaan helposti vaihtaa väärennettyihin. Mainoksen päälle liimattua QR-kooditarraa kannattaa aina pitää haitallisena, kuten myös yksittäistä irrallista tarraa.
6. NFC-hyökkäykset
Near Field Communication -tekniikka mahdollistaa maksamisen ja tiedonsiirron lähietäisyydeltä. Rikollinen voi käyttää ohjelmoitua NFC-tarraa, joka ohjaa uhrin puhelimen haitalliselle sivulle tai laukaisee automaattisen halutun toiminnon, kuten yhteystiedon tallennuksen tai sovelluksen avaamisen. Puhelimen NFC-ominaisuus voikin olla syytä asettaa puhelimessa helppoon pikavalintaan ja pitää poissa päältä silloin, kun sitä ei käytä. Vastaavalla tavalla kuin QR-koodeissakin mainoksen päälle liimattua NFC-tunnistetarraa kannattaa aina pitää haitallisena samoin kuin yksittäistä irrallista tarraa. QR-kooditarra voi sisältää myös NFC-ominaisuuden.
7. Haittaohjelmien asennukset USB-portin kautta (Juice Jacking)
Julkisia latauspisteitä esimerkiksi lentokentillä tai ostoskeskuksissa voidaan rikollisten toimesta muokata niin, että ne asentavat haittaohjelmia tai varastavat tietoja laitteen latauksen aikana. Erityisesti vanhemmat käyttöjärjestelmäversiot ovat alttiita tälle. Turvallisinta on unohtaa julkiset USB-johtojen päät ja käyttää aina omaa laturia tai varavirtalähdettä.
Lisätietoja medialle:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme