Kela/FPA

FPA:s serviceställe i Pargas ersätts med andra serviceformer

Dela

FPA:s serviceställe i Pargas är stängt 16.6–31.8 och från och med 1.9 ersätts servicestället med andra tjänster. I fortsättningen kan FPA-ärenden skötas i MittFPA, per telefon och på FPA:s serviceställen i närområdet.

FPA:s serviceställe i Pargas har betjänat kunder på bokad tid, men antalet kundbesök har varit litet. Största delen av kunderna har skött sina FPA-ärenden på nätet, per telefon, per post eller på något annat FPA-serviceställe.

FPA fortsätter att betjäna kunder på serviceställena i närområdet och vid Pargas stads servicepunkt

Det serviceställe som ligger närmast Pargas finns i Åbo på Auragatan 8. Servicestället i köpcentret Skanssi i Åbo finns på adressen Skansgatan 10. Servicestället har öppet på bokad tid.

Pargas stads servicepunkt finns på Strandvägen 28. Vid servicepunkten kan kunderna hämta FPA:s ansökningsblanketter och få vägledning om FPA:s tjänster. Det går också att lämna in ansökningar och bilagor till FPA där. I anslutning till servicepunkten finns även möjlighet till distansservice, vilket innebär att kunden har kontakt med en kundservicespecialist hos FPA via videolänk.

Du kan kontrollera de aktuella öppettiderna på http://www.kela.fi/kom-pa-besok.

Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon

I FPA:s e-tjänst för privatpersoner, MittFPA, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. I MittFPA ser man också i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och vilka dagar olika förmåner betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.

I FPA:s telefontjänst ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. Telefontjänsten är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.

Kunden kan även ringa telefontjänsten som identifierad i MittFPA. Man identifierar sig genom att beställa en engångskod i MittFPA. Det går fortfarande bra att ringa telefontjänsten utan att identifiera sig, men att identifiera sig på förhand gör samtalet snabbare och tryggare.

I MittFPA kan kunden också lämna en begäran om att bli uppringd. Kunden kan be att bli uppringd innevarande eller nästa vardag. FPA:s kundservicespecialist ringer upp inom en halvtimme från den tid som kunden har valt.

Läs mer

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

FPA påminner läkare om riskerna med samtidig användning av flera läkemedel som påverkar centrala nervsystemet5.6.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande

Fler än tusen läkare får respons om läkemedelsordinationer från FPA eftersom deras patienter regelbundet har köpt flera olika receptbelagda läkemedel som huvudsakligen påverkar centrala nervsystemet. Syftet med årets respons är att stödja en säker läkemedelsbehandling genom att uppmärksamma riskerna med samtidig användning av flera läkemedel som påverkar centrala nervsystemet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye