AKT:n sopimuskierros maalissa
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT:n työehtosopimuskierros on saatu päätökseen. AKT hyväksyi hallituksessaan viimeisen työehtosopimuksensa 2. kesäkuuta. Kaikki sopimukset syntyivät neuvotteluteitse.
Kaikkiaan AKT teki työehtosopimukset 17 eri alalle. Suurimmat sopimusalat ovat autoliikenteen kuorma-autoalan ja linja-autoalan työehtosopimukset. AKT sopii myös esimerkiksi matkustamohenkilökunnan eli lentoemäntien ja stuerttien työehdoista, samoin ahtaajien ja huolinnan sopimuksista. Kaikkiaan AKT:n eri sopimusten piirissä työskentelee noin 50 000 suomalaista kuljetusalan työntekijää erilaisissa tehtävissä.
Tällä kierroksella lähes kaikki AKT:n palkankorotukset neuvoteltiin ja sovittiin kaikille työntekijöille yleiskorotuksina. Työntekijöiden kannalta tämä merkitsee, että yleisen linjan mukaan sovitut korotukset, eli kolmessa vuodessa 7,8 prosentin korotukset, koskevat yleissitovien sopimusten ansiosta kaikkia alan työntekijöitä. Sopimuksissa on tosin irtisanomismahdollisuus puolin ja toisin kahden vuoden jälkeen.
Erittäin tyytyväisiä AKT:n jäsenistön keskuudessa ollaan siihen, ettei hallituksen lainsäädäntöön ajamia heikennyksiä tullut nyt neuvoteltuihin työehtosopimuksiin. Nykyisiä työehtoja puolustettiin menestyksekkäästi.
Miinuspuolelle on kuitenkin laskettava se, että hallituksen lainsäädäntöön muuttama vientimalli vaikuttaa vahvasti työehtojen kehittämistä jarruttavasti. Vientimalli jäykisti työehtosopimusneuvotteluja siten, ettei tekstikysymyksiä ja työelämän laadullisia ratkaisuja päästy juurikaan kehittämään. Esimerkiksi AKT:n kuljetusaloilla tärkeisiin lepo- ja ajoaikakysymyksiin ei saatu muutoksia. Työelämän laadullinen kehittyminen törmäsi vientimalliin, eikä työn tuottavuuteen myöskään saatu parannusta.
Suomen seuraavan hallituksen on purettava lainsäädäntöperustainen vientimalli, joka halvaannuttaa työelämän kehittämisen. Työelämän kehittämisessä on oltava myös EU:n tavoittelemaa niin sanottua sosiaalista vuoropuhelua, joka tarkoittaa sitä, että työnantajat ja työntekijät kehittävät työelämää yhdessä sopimalla, ei vain lainsäädäntömuutosten avulla, linjaa AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko.
SAK:n liitot tekivät koko neuvottelukierroksen ajan tiivistä yhteistyötä, joka ansaitsee kiitoksen.
Tavoitteiden asettaminen, tietojen vaihto ja mahdolliset järjestölliset toimet toimivat tällä kierroksella erinomaisen hyvin, joten tästä on hyvä jatkaa kohti tulevia koitoksia, Kokko toteaa.
Isot kiitokset ansaitsevat myös kaikki AKT:n jäsenet, jotka ovat olleet mukana niin määrittelemässä neuvottelutavoitteita, mukana eri ammattialojen jaostoissa ja itse työehtosopimusneuvottelupöydissä. Kierros alkoi valmisteluilla viime vuoden elokuussa. Itse neuvotteluja käytiin noin puoli vuotta 3. joulukuuta – 2. kesäkuuta.
Neuvottelukierroksen uutisoinnit löydät akt.fi/neuvottelut
Yhteyshenkilöt
Ismo KokkopuheenjohtajaAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 40 732 5375ismo.kokko@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
AKT: Pula rekkaparkeista stressaa kuljettajia6.10.2025 11:22:06 EEST | Tiedote
- Meille, jotka reissussa ollaan ja autoissa asutaan, taukopaikkatilanne varsinkin pääkaupunkiseudulla on huono, yhdistelmäajoneuvonkuljettaja Janne Karhiaho kertoo. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto edustaa ammattiliittona raskaan liikenteen kuljettajia. Raskaan liikenteen taukopaikoista esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on pulaa. Erityisesti yön yli ajaville kuljettajille rekkaparkeilla ja huoltoasemilla on iso merkitys. Koko Suomessa ympäri vuorokauden avoinna olevien huoltoasemien verkosto harvenee. Yövuoroa ajavat kuljettajat joutuvat ajamaan pitkiä matkoja ilman vessakäyntejä ja mahdollisuutta peseytymiseen. HCT-yhdistelmillä ei yksinkertaisesti mahdu jokaiselle huoltoasemalle. Tämä tarkoittaa myös haastetta sille, että on mahdollista noudattaa ajo- ja lepoaikoja, pysyä aikataulussa ja löytää tarvittava parkki- tai yöpaikka. - Erityisen paha tilanne on autossaan yöpymään joutuvilla kuljettajilla ja varsinkin pääkaupunkiseudulla, jossa ei kohta ole lainkaan paikkoja yöpyä auton
Kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovuus jatkuu10.9.2025 09:33:15 EEST | Tiedote
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry:n ja Autoliikenteen Työnantajaliitto ry:n välillä solmitun kuorma-autoalan työehtosopimuksen yleissitovuus jatkuu. Yleissitovuuden säilyminen on kuorma-autoalalle ensiarvoisen tärkeää.
AKT: Perussuomalaisten politiikka pahentaa halpatyön ongelmaa17.7.2025 10:05:03 EEST | Tiedote
Iltalehti uutisoi 16.7. Perussuomalaisten puheenjohtaja Riikka Purran ay-liikkeeseen kohdistamista syytöksistä. Purra syyttää ammattiyhdistysliikettä duunarin oikeuksien tuhoamisesta. Tämä tapahtuu Purran mukaan ”hillittömän mamutuksen” kautta. Väite on täysin vailla pohjaa, ja vaikka eletäänkin mätäkuuta, ei ministeritason ihmisen pitäisi tällaista pötyä julkaista.
Finnish Transport Workers’ Union AKT’s collective agreement negotiations are concluded6.6.2025 10:52:43 EEST | Tiedote
Finnish Transport Workers’ Union AKT’s collective agreement negotiations are concluded. AKT’s Executive Committee approved its last collective agreement on 2 June. All agreements were reached through negotiations.
AKT sai työehtosopimuksen Finnairin matkustamohenkilökunnalle22.5.2025 17:43:38 EEST | Tiedote
Palvelualojen työnantajat Palta ja Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen Finnairin matkustamohenkilökunnan työehtosopimukseksi.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme