Pirkanmaan hyvinvointialue

Robotiikka tukee päivystyspotilaan ohjaamista perusterveydenhuoltoon

Jaa

Tays Acutan ja Valkeakosken päivystyksissä on otettu käyttöön uusi järjestelmä, joka tunnistaa toistuvasti päivystykseen hakeutuvat potilaat. Ammattilainen arvioi heidän tilanteensa ja huolehtii, että tieto jatkohoidon tarpeesta siirtyy tarvittaessa perusterveydenhuoltoon.

Aulatilassa on tuoleja, joilla yhdessä istuu henkilö. Lääkäri avaa oven ja katsoo henkilöön kutsuessaan häntä sisään vastaanotolle.
Kuva: Olli-Pekka Latvala / Pirkanmaan hyvinvointialue

Kohdennetut polut palveluihin (KOPPA) -toimintamalli ohjaa toistuvasti päivystyksessä käyviä potilaita perusterveydenhuollon palveluihin. Tällä pyritään myös päivystyskäyntien määrän vähenemiseen.

– Halusimme löytää ne potilaat, jotka käyvät usein päivystyksessä ja voisivat hyötyä perusterveydenhuollon palveluista. Näin heidät voidaan ohjata tarvitsemansa hoidon ja tuen pariin, kertoo Pirkanmaan hyvinvointialueen erikoissuunnittelija Noora Tulivuo.

Noin viisi prosenttia potilaista käy päivystyksessä yhä uudelleen. Osalla heistä päivystyksellinen arviointi tai hoito ei ole tarpeen, ja heidän terveysongelmansa hoito kuuluisi perusterveydenhuoltoon. Tarpeettomat käynnit kuormittavat  päivystystä merkittävästi eivätkä ratkaise potilaiden pidemmän ajan hoidon tarvetta. Siksi heidän ohjaamisensa päivystyksestä kiireettömään hoitoon perusterveydenhuoltoon on erittäin tärkeää.

– Odotamme päivystyksessä toiveikkaana, että toimintamallin potentiaali realisoituu ja näemme pian tuloksia, sanoo apulaisosastonhoitaja Jarno Tuominen Tays Acutasta.

Robotti tunnistaa toistuvasti asioivat potilaat

Toimintamallissa robotti seuloo päivystyksen potilaslistoilta yli 16-vuotiaat potilaat, joilla on ollut viimeksi kuluneen puolen vuoden toistuvia päivystyskäyntejä, ja tekee potilastietojärjestelmään kirjauksen.

Tämä helpottaa toistuvasti päivystykseen hakeutuvien potilaiden tunnistamista. Jos päivystyksen ammattilainen arvioi potilaan tarvitsevan perusterveydenhuollon hoitokontaktia, hän välittää yhteydenottopyynnön potilaan sosiaali- ja terveysasemalle. Jatko-ohjaus tehdään potilaan suostumuksella.  

Omalta sosiaali- ja terveysasemalta otetaan potilaaseen yhteyttä kahden viikon sisällä. Siellä arvioidaan potilaan palveluntarve ja sovitaan jatkohoidosta.

Kohdennetut polut palveluihin -toimintamallia on kehitetty Suomen kestävän kasvun ohjelman (RRP) Hoitoon pikaisesti Pirkanmaalla uusilla toimintavoilla (HOPPU) -hankkeessa. Hanke saa rahoituksensa Euroopan unionin kertaluonteisesta elpymisvälineestä (Next Generation EU). Suomen kestävän kasvun ohjelmalla tuetaan ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävää kasvua.

EU-lippu%20Euroopan%20unionin%20rahoittama%20NextGenerationEU

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pirkanmaan hyvinvointialue

Tarjoamme sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita sekä pelastuspalveluita kaikille pirkanmaalaisille. Toimimme laajasti noin 700 toimipisteessä ja olemme helposti tavoitettavissa myös digitaalisesti. Meillä toimii Suomen toiseksi suurin yliopistollinen sairaala Tays. Tutkimuksella ja koulutuksella tähtäämme tulevaisuuteen, mutta asukkaiden arjessa olemme tässä ja nyt, kaikkina päivinä ja aikoina. Meitä pirhalaisia on noin 20 000,  ja olemmekin Pirkanmaan suurin työyhteisö.

Lisätietoja pirha.fi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pirkanmaan hyvinvointialue

Tays Päivystys Acutassa on tehty uusi yksittäinen ludehavainto – selvitys- ja torjuntatoimet jatkuvat29.7.2025 16:18:17 EEST | Tiedote

Tays Päivystys Acutassa on tehty uusi yksittäinen ludehavainto, jonka alkuperä ei ole suoraan jäljitettävissä. Tämän vuoksi ludehavaintojen selvitys- ja torjuntatoimia on jatkettu. Toimien yhteydessä on jouduttu tekemään tilajärjestelyjä, mutta tilat on päästy palauttamaan takaisin käyttöön. Acutan toiminta jatkuu ennallaan, ja tuholaiseläinten seurantaa ja ehkäiseviä toimia jatketaan aiempaan tapaan.

Kaikki Ikaalisten lähiaseman reseptien uusimispyynnöt eivät ole tulleet perille18.7.2025 15:17:58 EEST | Tiedote

Hyvinvointialueen Ikaalisten lähiaseman reseptien uusimisessa Kanta-palvelusta on havaittu virhe, jonka vuoksi ajalla 28.5.–16.7. Kanta-palvelusta lähetetyt reseptien uusimispyynnöt eivät ole välttämättä tulleet perille nykyiseen potilastietojärjestelmään. Jos ajankohdan aikana lähetettyjä uusimispyyntöjä ei ole huomioitu eikä asiakkaan reseptiä vielä uusittu, asiakkaiden tulee pyytää reseptin uusimista uudelleen. Virhe on korjattu ja reseptipalvelu toimii nyt normaalisti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye