Koskelan varikon purkutöissä kiertotalous keskiössä: materiaaleille uusi elämä
Miltä näyttää purkutyömaa, jossa vanhaa ei heitetä hukkaan, vaan lähes kaikki purettu materiaali käytetään uudelleen – jopa tiiliä putsataan käsin ja käytetään uudelleen. Helsingissä Koskelan varikon työmaalla vanhan varikkorakennuksen purkutyöt eivät ole vain vaihe isossa hankkeessa, vaan esimerkki siitä, miten vastuullisuus ja tehokkuus voivat kulkea käsi kädessä. Tällä hankkeella tekemistä ohjaa kunnianhimoiset ympäristötavoitteet, tarkka aikataulutus ja kekseliäs purkumateriaalin uudelleenkäyttö.

Helsingissä Koskelan varikon allianssihankkeella purkutyöt etenevät infrarakentaja Kreaten kiertotaloustiimin johdolla. Kreate vastaa hankkeella purkutöiden suunnittelun ohjauksesta, aikataulutuksesta ja toteutuksesta. Työtä ohjaa hankkeen tavoite saavuttaa korkeiden mahdollinen luokitus ekologisesti kestävästä rakentamisesta eli BREEAM Outstanding -ympäristösertifikaatti.
Purkutyöt toteutetaan kiertotalouden periaatteita noudattaen: rakennusmateriaalit lajitellaan huolellisesti, uudelleenkäyttöä maksimoidaan ja työvaiheet dokumentoidaan tarkasti.
Aikataulutus ja maaperän hallinta tukevat sujuvaa etenemistä
Jotta maanrakennustyöt pääsevät alkamaan ilman viivästyksiä, on purkutöiden aikatauluttaminen ollut hankkeella avainasemassa. Maaperää tutkitaan ennakkoon haitta-aineiden varalta, jotta mahdollisten pilaantuneiden maiden havaitseminen ja poisvienti sujuu tehokkaasti ja oikein.
– Tähän mennessä on tutkittu noin 30 prosenttia alueen maamassoista ja näytteenotto jatkuu edelleen vaiheittain ennen kutakin alkavaa kaivuutyötä, kertoo Kreatelta maa-ainesten laadunhallinnasta vastaava Henna Ihamäki ja täsmentää, että ilman maa-ainesnäytteen analysointia ja analyysituloksia, ei kaivuutöitä ole lupaa hankkeella aloittaa.
Uusiokäyttö työmaalla – betoni, tiilet ja nupukivet hyötykäyttöön
Purkutöistä syntyvä betoni murskataan tontilla 0–45 mm raekokoon, jotta se voidaan hyödyntää rakennekerroksissa. Myös teräkset kerätään ja toimitetaan uusiokäyttöön.
– Tällainen työmaalla tehtävä materiaalin käsittely vähentää merkittävästi kuljetuksia ja niiden hiilijalanjälkeä. Samalla kun säästetään rahaa pienennetään myös ympäristökuormaa, kertoo työmaalla aluevastaavana toimiva Sami Häkkinen.
Myös hyväkuntoiset tiilet ja tontilta löytyneet nupukivet pääsevät uusiokäyttöön. Tiilet kuljetettiin Kreaten Tikkurilantien kiertotalousalueelle, jossa ne tarkastettiin ja putsattiin käsin. Ne aiotaan käyttää uuden varikon visuaalisena elementtinä muistuttamassa alueen historiasta. Nupukivet taas hyödynnetään joko Koskelan varikkohankkeella tai muulla Kaupunkiliikenteen hankkeella.
Jalanjälkeä pienentäen kohti seuraavaa vaihetta
Purkutöiden on määrä valmistua juhannukseen mennessä. Sen jälkeen painopiste siirtyy maamassojen koordinointiin: ylijäävälle maa-ainekselle etsitään asianmukainen jatkokäyttökohde tai vastaanottopaikka. Samalla kerätään tarkka tieto talteen otetuista materiaaleista ja lasketaan hankkeella hyödynnetyn maa-aineksen määrä.
Koskelan varikon hanke on esimerkki siitä, kuinka purkutyöt voidaan toteuttaa resurssitehokkaasti ja jalanjälkeä pienentäen. Kiertotalous ei ole vain tavoite – se on periaate, joka näkyy jokaisessa hankkeen vaiheessa ja tekee Kreatesta tärkeän infrakumppanin.
Koskelan varikko pähkinänkuoressa:
-
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy solmi elokuussa 2023 sopimuksen Koskelan varikkohankkeen kehitysvaiheesta Akseli-ryhmittymän kanssa. Toteutusvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin 2.12.2024.
-
Akseli-allianssiryhmittymään kuuluvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne, päätoteuttaja Skanska sekä suunnitteluosapuolet Sweco, Sipti Infra, Rejlers ja Arkkitehtityöhuone APRT.
-
Kreate jatkoi kehitysvaiheesta toteutusvaiheeseen ratarakentamisen ja kiertotalouden osalta päätoteuttaja Skanskan yhteistyökumppanina.
-
Hankkeelle tavoitellaan korkeinta BREEAM Outstanding -sertifiointia, mikä tukee hankkeen kestävän kehityksen tavoitteita.
-
Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 miljoonaa euroa. Kreaten sopimuksen arvo on 58 miljoonaa euroa.
-
Koskelan varikon rakentaminen alkoi tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkutöillä. Uuden varikon suunniteltu käyttöönotto on vuonna 2029.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sami HäkkinenYmpäristöpäällikköKreate Oy
Puh:+358 44 263 1688sami.hakkinen@kreate.fiKirsi-Marjut DickmanViestintäpäällikköKreate Oy
Haastattelu- ja materiaalipyynnöt
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin. Konsernin liikevaihto vuonna 2024 oli yli 275 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 500 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Kreate rakentaa uuden kasvua tukevan väylän Kaarinaan: Kurkela–Kuusisto-hankkeen arvo noin 80 miljoonaa euroa17.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Kreate Oy ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet lähes 80 miljoonan euron urakkasopimuksen mittavasta Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeesta. Kehitysvaiheella alkava hanke kirjattaneen tilauskantaan kokonaisuudessaan vuoden 2026 ensimmäisellä vuosineljänneksellä. Yksi Varsinais-Suomen merkittävimmistä infrainvestoinneista parantaa Kaarinan ja Turunmaan saariston tieyhteyksiä sekä tukee alueen kestävää kasvua. Uuden Kaarinan läntisen ohitustien toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja nyt marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen sillan kupeeseen.
Kreaten korjaama Tornionjoen ratasilta palkittiin Vuoden silta 2025 -tunnustuksella6.11.2025 16:05:26 EET | Tiedote
Kreaten avartama Tornionjoen ratasilta on saanut arvostetun Vuoden silta 2025 -palkinnon. RILin Siltapäivillä jaettu tunnustus myönnettiin sillalle, joka edustaa poikkeuksellisen korkeatasoista korjausrakentamista. Teknisesti vaativa siltaurakka toteutettiin kahden valtion alueella osana Suomen ja Ruotsin välistä radan sähköistämishanketta, ja siinä onnistuttiin pidentämään sillan elinkaarta yli tavanomaisena käyttöikänä pidetyn 100 vuoden.
Kreate laajentaa Helsinkiä merelle Hakaniemessä – yli 12 miljoonan urakka käynnistyy marraskuussa21.10.2025 08:49:19 EEST | Tiedote
Kreate aloittaa Helsingin Hakaniemessä John Stenbergin rannan rakentamishankkeen. Monipuolisesti maa-, vesi- ja erikoispohjarakentamista yhdistävässä urakassa rakennetaan rantarakenteita sekä ruopataan ja täytetään merialuetta uudeksi maa-alueeksi hotellille. Lisäksi kohde sisältää katujen, kunnallistekniikan ja vesihuollon rakentamista ja parantamista. Kreaten osalta urakka valmistuu kesällä 2027, ja reilun 12 miljoonan urakkahinta kirjataan neljännen vuosineljänneksen tilauskantaan.
Kreate voitti Junatien metrosillan kilpailutuksen – panostus kehitysideoihin näkyi laatupisteissä6.10.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin liikennelaitoksen johtokunta päätti 3.10. kokouksessaan valita infrarakentaja Kreaten toteuttamaan Junatien metrosillan Helsingissä. Teknisesti vaativien siltakohteiden rakentamisessa kunnostautunut Kreate panosti tarjouksessaan toimivien ratkaisuehdotusten esittämiseen, mikä palkittiin erinomaisilla laatupisteillä. Hankintamenettelyssä urakan arvoksi oli arvioitu 50–70 miljoonaa euroa. Lopullinen summa tarkentuu kehitysvaiheessa valittavien rakentamisen ratkaisujen myötä.
Kotimainen nivelpuominosturi mullistaa nostotyöt rautateillä – Kreaten modernisoima kone on tiettävästi ainoa laatuaan4.9.2025 11:48:01 EEST | Tiedote
Rautatieympäristön vaativiin ja raskaisiin nostotöihin on tullut kaivattu vahvistus, kun infratoimija Kreate kehitti ja rakensi täysin uudenlaisen nivelpuominosturin. Taittopuomillinen jopa 108 tonnin nostovoiman ratanosturi on ainoa laatuaan Suomessa ja tiettävästi koko maailmassa. Se ei ainoastaan tehosta ratatyömaiden toimintaa, vaan tarjoaa myös apuvoimia radalla tapahtuneiden onnettomuuksien raivaustöihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme