Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.

”Yli puolet Vuosaaren maantietunnelin liikenteestä on satamaliikennettä, joten tunnelilla on suuri merkitys sataman toiminnalle ja kuljetuksille. Tavoitteemme on toteuttaa hanke mahdollisimman tehokkaasti häiriöt minimoiden, ja edellytykset urakan sujuvan läpiviennin varmistamiselle olivat keskeisessä roolissa urakoitsijan valinnassa”, sanoo Fintrafficin hankepäällikkö Jukka Värri.
”Työyhteenliittymän yhteistyö toimi erinomaisesti jo tarjousvaiheessa. Sen ansiosta pystyimme yhdistämään molempien yritysten erityisosaamisen ja resurssit tehokkaasti, mikä vahvisti tarjouksemme laatua ja kilpailukykyä”, toteaa Normivalaistuksen toimitusjohtaja Juha Pykälinen.
Hankkeessa uusitaan muun muassa tunnelin paloilmoitin-, savunpoisto-, ilmanvaihto-, sammutusvesi- sekä häiriönhavaintojärjestelmät, tunnelivalaistus sekä kamera- ja liikenteenhallintajärjestelmä. Urakassa korjataan lisäksi tunnelirakenteita, saneerataan tunnelin alla kulkevat kuivatus- ja sammutusvesijärjestelmät sekä rakennetaan uusi muuntamorakennus ja opasteet tunnelin alueelle.
Laajojen purku- ja rakennustöiden ajaksi tunneli täytyy sulkea molempiin suuntiin.
”Tunnelin nykyinen tekniikka ei mahdollista liikenteen ohjaamista vuorollaan yhteen tunneliputkeen, joten tunneli suljetaan kokonaisuudessaan töiden ajaksi noin vuodeksi, ja liikenne ohjataan kiertotielle. Työmäärään suhteutettuna lyhyt sulku mahdollistaa tehokkaan toteutuksen, ja töitä tullaan tekemään ympäri vuorokauden”, kertoo Väylä- ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän Etelä-Suomen yksikön johtaja Eetu Väisänen Destiasta.
Kiertotienä toimii tunnelin varareitti, joka kulkee Itäväylän, Kallvikintien ja Niinisaarentien kautta Vuosaaren satamaan. Varareittiä on myös parannettu useasta kohtaa, jotta liikenne sujuisi tunnelikatkonkin aikana mahdollisimman hyvin.
Tunnelin korjauksesta ja rakennustöiden toteuttamisesta kiertotiellä vastaa Fintraffic. Varareitin parannusten suunnittelusta ovat vastanneet Helsingin kaupunki ja Uudenmaan ELY-keskus.
Urakka on alkanut kehitysvaiheella, jonka aikana työn vaiheistus, toteutustapa ja aikataulu tarkentuvat. Kehitysvaihe päättyy heinäkuun alussa, jolloin myös tunnelin sulkemisen tarkempi ajankohta varmistuu. Rakentaminen alueella alkaa myöhemmin kesällä, ja tunneli suljetaan liikenteeltä vuoden loppupuolella.
Lisätietoja:
Fintraffic
Jukka Värri, +358 50 470 4475, jukka.varri@fintraffic.fi
Fintrafficin viestintä: viestinta@fintraffic.fi
Destia:
Eetu Väisänen, +358 40 351 0790, eetu.vaisanen@destia.fi
Destian viestintä: viestinta@destia.fi
Fintraffic
Fintraffic on valtion kokonaan omistama erityistehtäväkonserni, joka toimii liikenne- ja viestintäministeriön omistajaohjauksessa. Fintraffic ohjaa liikennettä maalla, merellä ja ilmassa.
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 800 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli noin 630 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Normivalaistus
Normivalaistuksen ydinosaamista on tie- ja katuvalaistuksen, telematiikan, liikennevalojen ja sähköverkkojen rakentaminen, sekä niiden suunnittelu ja ylläpito.
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia parantaa rataa Kouvolan ja Luumäen välillä14.7.2025 09:00:17 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta radan päällysrakenneurakan Kouvolan ja Luumäen välillä. 8,5 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa Karjalan radan parantamishanketta. Korjauksilla ylläpidetään rataosuuden toimintaedellytyksiä, täsmällisyyttä ja palvelutasoa ja jatketaan sen elinkaarta. Urakka alkaa heinäkuussa 2025 ja päättyy kesäkuussa 2026.
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme