Anträffbarheten per telefon var bättre 2024 än vad som anges i THL:s rapport
I början av maj gav THL ut en rapport om anträffbarheten av vårdbehovsbedömningen inom primärvården i olika välfärdsområden. Österbottens välfärdsområde hade emellertid skickat bristfälliga siffor till THL för rapporten. Siffrorna har nu korrigerats.
Enligt THL:s rapport hade vårdbehovsbedömningen i Österbottens välfärdsområde svarat på endast 40 procent av de inkomna samtalen under samma dag år 2024. I verkligheten hade vårdbehovsbedömningen svarat eller ringt tillbaka till uppringaren under samma dag i 97,51 procent av fallen.
De felaktiga uppgifterna i THL:s rapport hamnade i rapporten på grund av ett mänskligt misstag i Österbottens välfärdsområde. På grund av misstaget rapporterade välfärdsområdet inte alla samtalsuppgifter i sådana fall då samtalen hade skötts via flera olika system, vilket igen ledde till att bland annat alla återuppringningar uteblev från välfärdsområdets uppgifter. Felet i de angivna uppgifterna avslöjades först när THL hade publicerat sin rapport. Välfärdsområdet har nu skickat korrigerade uppgifter till THL.
I början av år 2025 har köerna till vårdbehovsbedömningen varit långa och välfärdsområdet arbetar för att de ska bli kortare. I januari–februari svarade eller ringde man tillbaka till uppringaren under samma dag i 92 procent av fallen.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Satu HautamäkiVerksamhetsområdesdirektör, kund- och resurscenter
Tel:040 183 9093satu.hautamaki@ovph.fiSofia SvartsjöVerksamhetsområdesdirektör, sosial- och hälsocentral
Tel:050 518 1091sofia.svartsjo@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Transporten av vårdmaterial för sömnapné ändras – observera nya textmeddelanden11.7.2025 12:17:17 EEST | Pressmeddelande
Vårdmaterial för behandling av sömnapné levereras i fortsättningen hem till dörren. Kunden kan nu påverka både leveransadress och tidpunkt.
Uniapnean hoitotarvikkeiden kuljetustapa muuttui – huomioi uudet tekstiviestit11.7.2025 12:17:14 EEST | Tiedote
Uniapnean hoitoon liittyvät tarvikkeet kuljetetaan jatkossa kotiovelle. Asiakas voi nyt vaikuttaa siihen, mihin ja milloin tarvikkeet saapuvat.
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum