S-Banken stärker det digitala stödet till sina kunder
S-Banken vill förbättra sina kunders möjligheter att använda digitala banktjänster på ett säkert och självständigt sätt. Nu lanserar vi ett pilotprojekt för att ge individuellt stöd till kunder som står inför digitala utmaningar. Försöket startar i juni i telefontjänsten och på utvalda kundtjänstställen.

S-Banken har 3,4 miljoner kunder, ett stort servicenät och många kundmöten. Dessa möten har visat att det finns ett tydligt behov av ytterligare stöd för digitalisering. Kunderna behöver vägledning både i hur de ska använda digitala tjänster och i hur man använder dem på ett säkert sätt. S-Banken svarar på behoven genom att stärka den digitala vägledningen på sina kundserviceställen och servicekanaler.
- Som en partner för en bättre vardag vill vi erbjuda våra kunder hjälp och råd i hur man använder digitala tjänster. Samtidigt stöder vi effektiv självbetjäning i digitala kanaler. Vi uppmuntrar i första hand våra kunder att använda S-mobil, men vi hjälper dem också att använda nätbanken och informerar dem hur vår webbplats s-pankki.fi betjänar våra kunder", förklarar Annina Valtonen, direktör med ansvar för försöket.
Tillgängliga tjänster och säkra digitala tjänster
Högkvalitativ digital vägledning stöder den digitala kompetensen hos S-Bankens breda kundkrets och förbättrar därmed de digitala tjänsternas tillgänglighet. Detta har också social betydelse.
- Vi strävar efter att S-mobil ska vara tillgänglig för alla våra kunder och att alla smidigt ska kunna använda S-Bankens tjänster i S-mobil. Särskilt äldre personer behöver hjälp med att använda S-mobil. Många lär sig digitala tjänster bäst genom att använda dem. Vi ger dem personlig vägledning", säger Valtonen.
S-mobil gör det också lättare att kontakta kundtjänsten per telefon, eftersom man kan identifiera sig via S-mobil. Således kan kunderna få mångsidigare hjälp per telefon utan att behöva besöka ett kundtjänstställe. Dessutom kan man använda S-mobil för att sköta ärenden som rör ägarkundsrelationen med S-gruppen. Kunderna får också personlig vägledning i dessa ärenden.
Genom att stärka kundernas digitala kompetens hjälper S-Banken dem också att agera säkert i digitala miljöer. Kunderna har många frågor, till exempel om säker användning av bankkoder.
- Vi är tillgängliga för våra kunder och ger dem råd om hur de kan sköta ärenden digitalt på ett säkert sätt. Vi berättar också vad man ska göra om man blir utsatt för bedrägeri ", säger Valtonen.
Försöket börjar i juni och utvidgas på hösten
S-Banken startar försöket i juni på serviceställen i Helsingfors, Björneborg och Kouvola. Dessutom har telefontjänsten en separat linje för digital support.
- Försöket sänker tröskeln för att be om råd i digitala frågor, och framför allt kan telefontjänstens digitala support hjälpa även i svåra situationer. Samtidigt påskyndar ett separat stöd för digitala utmaningar tillgången till tjänsten i andra ärenden.
S-Banken har redan en god förståelse av hurdan hjälp kunderna behöver. Målet är nu att fördjupa detta genom att samla in observationer på serviceställen.
- Syftet är att hitta bästa praxis för vad som fungerar i kundgränssnittet. Vi kommer att förbättra vägledningen utifrån detta och sedan utvidga den till att omfatta hela servicenätet", säger Valtonen.
Kontakter
S-Pankin viestintäS-Bankens kommunikation
Tel:+358 10 767 9300viestinta@s-pankki.fiwww.s-pankki.fiBilder
Andra språk
Följ S-Pankki Oyj
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från S-Pankki Oyj
S-Bankens nya fond investerar i finländska småföretag21.7.2025 09:00:00 EEST | Pressmeddelande
S-Banken Finska Småbolag Aktie Placeringsfond investerar sina tillgångar huvudsakligen i aktier eller aktierelaterade värdepapper i små och medelstora finländska företag.
S-Pankin uusi rahasto sijoittaa suomalaisiin pienyhtiöihin21.7.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
S-Pankki Suomalaiset Pienyhtiöt Osake Sijoitusrahasto sijoittaa varansa pääasiassa pienten tai keskisuurien suomalaisten yhtiöiden osakkeisiin tai osakesidonnaisiin arvopapereihin.
Enkät: Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga att göra längre resor till sin stuga2.7.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt en enkät som S-Banken låtit göra åker finländarna till stugan några gånger om året och det vanligaste sällskapet är maken eller makan. Vanligen stannar de ett par dagar på stugan, och för många är det den knappa fritiden som begränsar den tid som kan tillbringas på stugan. Invånarna i huvudstadsregionen är mer villiga än andra finländare att resa upp till 300 kilometer till sin stuga.
Tutkimus: Pääkaupunkiseudulla asuvat valmiimpia pidempiin mökkimatkoihin2.7.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
S-Pankin teettämän kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset käyvät mökillä muutaman kerran vuodessa, ja mökkiseurana on useimmiten puoliso. Mökille mennään pariksi päiväksi, ja vapaa-ajan vähyys rajoittaa monen mökkeilyaikaa. Pääkaupunkiseudulla asuvat ovat muita suomalaisia valmiimpia jopa 300 kilometrin mökkimatkoihin.
Enkät: Finländarna spenderar mer pengar på semester i hemlandet än utomlands – turister stannar nu längre på inhemska resmål än tidigare26.6.2025 10:46:42 EEST | Pressmeddelande
Enligt en nyligen genomförd undersökning spenderas mer pengar på semesterresor inom landet än på utlandssemestrar. Utomlands står boendet för en större del av budgeten, medan inrikesresor medför högre kostnader för färdmedel. Den inhemska turismen gynnas av olika evenemang och resenärerna vill i allt högre grad ha individuella upplevelser och lättanvända tjänster.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum