Suunnitelma HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi etenee – järjestyksenvalvontaa lisätään, konduktööritehtävät päättyvät
HSL-lähiliikenteen palvelumallin uudistuksen tavoitteena on kehittää matkustajien ja henkilöstön turvallisuutta sekä asiakkaiden matkustuskokemusta. Uudistuksessa turvallisuushenkilöstön näkyvyys lähijunissa lisääntyy merkittävästi. Muutoksen myötä HSL-lähiliikenteen konduktööritehtävät päättyvät.

Palvelumallin uudistamisen lähtökohtana on ollut lähijunaliikenteen turvallisuuden sekä matkustajien ja henkilöstön turvallisuudentunteen kehittäminen. Lähtökohtaisesti lähiliikenteessä on turvallista matkustaa, mutta asiakkaiden kokemus HSL:n junaliikenteen turvallisuudesta on heikentynyt useamman vuoden ajan. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on, että junalla on jatkossakin turvallista matkustaa ja junamatkustamisen suosio säilyy ja kasvaa entisestään.
Lähiliikennekonduktööreillä ja järjestyksenvalvojilla on uhkaavissa tilanteissa erilaiset toimintavaltuudet. Lähiliikennekonduktöörit tarvitsevat jo nyt usein järjestyksenvalvojien tukea. Esimerkiksi vuonna 2024 järjestyksenvalvojien avustustehtävät lähiliikenteen konduktööreille lisääntyivät noin 45 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.
HSL ja VR haluavat yhdessä varmistaa, että häiriötilanteita ehkäisee ja hoitaa niihin koulutettu turvapalveluhenkilökunta, ja että järjestyksenvalvojia on HSL-lähijunissa merkittävästi nykyistä enemmän. Uudistuksen myötä HSL-lähiliikenteessä lisätään järjestyksenvalvontaa huomattavasti. Samalla uusi malli yhtenäistää juna- ja metroliikenteen palvelua ja toimintatapoja.
Järjestyksenvalvonnan lisäämisen vuoksi HSL-lähijunaliikenteessä tehtävä konduktöörityö päättyy vähintään vuoden siirtymäajan jälkeen ja johtaa enintään 130 lähiliikennekonduktöörin tehtävien päättymiseen. Lähiliikenteen konduktööreille tullaan järjestämään mahdollisuus kouluttautua järjestyksenvalvonnan tehtäviin. VR:llä on käytössä muutosturvajärjestely, joka pitää sisällään erilaista tukea henkilöstölle. Lisäksi hyödynnetään kattavasti VR:n sisäisiä työllistymismahdollisuuksia mm. kaukoliikenteen konduktööritehtäviin.
VR käynnistää järjestyksenvalvontapalveluiden kilpailutuksen mahdollisimman pian. Uuden palvelumallin käyttöönotto riippuu kilpailutuksen aikataulusta ja astuu voimaan aikaisintaan alkukesästä 2026. Siihen saakka HSL-lähiliikenne toteutetaan nykyisellä palvelumallilla.
Taustaksi:
- VR voitti keväällä 2020 HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen. Sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja päättyy vuonna 2031.
- VR operoi lähijunaliikennettä ja vastaa kaluston kunnossapidosta.
- Lähijunakaluston omistaa erillinen kalustoyhtiö, joka luovuttaa kaluston operaattorin käyttöön. HSL vastaa liikenteen reiteistä, aikatauluista ja lipuista.
- HSL on tilannut lähijunakonduktöörityötä VR:ltä. Palvelumallin uudistuksen myötä HSL ostaa VR:ltä järjestyksenvalvontapalvelun.
Lisätietoja medialle:
VR
Anu Punola, lähiliikennejohtaja
viestinta@vr.fi, puh. 029 434 7123
HSL
Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi, puh. 050 337 5685
Yhteyshenkilöt
Anu PunolalähiliikennejohtajaVR
Puh:029 434 7123viestinta@vr.fiJohanna WallinLiikenne-tulosalueen johtajaHSL
Puh:050 337 5685johanna.wallin@hsl.fiMe VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2024 kyydissämme tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa Suomessa ja kuljetimme rautateitse 23,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 294,7 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 8 400 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Lempi ja Sulo kuljettavat nyt Helsingin ja Turun välillä – nimikilpailu Ouluun liikennöivien Pendolino Plus -junien nimistä on käynnissä3.11.2025 15:45:00 EET | Tiedote
Pendolino Plus -junien liikennöinti on nyt käynnistynyt, kun Lempi-nimen saanut juna aloitti ensimatkansa Helsingistä Turkuun maanantaina 3.11.2025 klo 15.35. Uutuutena VR nimesi junat ja Lempi-junan lisäksi toinen Turkuun liikennöivä juna on nimeltään Sulo. Ouluun liikennöivät junat odottavat vielä omia nimiä ja kaikille avoin nimikisa on käynnissä. Pendolino Plus -junan myötä VR tuo raiteille entistä palvelevamman ja korkealaatuisemman matkustuskokemuksen.
VR panostaa asiakaskokemukseen laseroimalla kaukojunien ikkunat – mittava hanke parantaa puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junassa17.10.2025 09:00:45 EEST | Tiedote
VR aloittaa kaukojunien ikkunoiden laseroinnin parantaakseen puheluiden ja mobiilidatan kuuluvuutta junissa. Laseroinnin toteuttajaksi on valittu AGC Glass Europe, joka on osa maailman suurimpiin lasinvalmistajiin lukeutuvaa AGC-konsernia. Mittava hanke käynnistyy marraskuussa 2025 ja kahden vuoden aikana laseroidaan yhteensä noin 10 000 ikkunaa. VR on aiemmin investoinut 5 miljoonaa euroa tehokkaampaan wifi-yhteyteen. Laserointi ja wifin parannus eivät kuitenkaan yksinään takaa kuuluvuutta, jos teleoperaattoreiden tukiasemia ei ole riittävästi radan varrella.
VR voitti merkittävän junaliikennesopimuksen Ruotsissa – Mälartågin liikennöinti Tukholman alueella siirtyy suomalaisoperaattorille10.10.2025 13:50:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut Mälartågin junaliikenteen kilpailutuksen Ruotsissa Tukholman ja Mälarenin alueella. Yhtiö on laajentanut toimintaansa Ruotsissa nopeasti vuodesta 2022 alkaen. Sopimusvoitot tukevat VR:n strategista tavoitetta hakea kannattavaa kasvua ja kokemusta kilpaillulta markkinalta. Samalla yhtiö valmistautuu raideliikenteen kiristyvään kilpailuun myös Suomessa.
Ouluun lisää junavuoroja joulukuussa – myös Pendolino Plus -juna Helsingin ja Oulun välillä aloittaa liikennöinnin9.9.2025 09:29:00 EEST | Tiedote
Uusi Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Oulun välillä joulukuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi. Lisäksi Oulun junayhteydet monipuolistuvat, kun VR lisää vuoroja sekä etelään että pohjoiseen.
Junaliikenne pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä jatkuu – sähköratavika korjattu31.7.2025 22:59:13 EEST | Tiedote
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähköratavika Tampereen ja Parkanon välillä on saatu korjattua odotettua nopeammin, ja junaliikenne pääradalla jatkuu jälleen. Liikennekatkoksesta voi aiheutua yksittäisiä muutoksia perjantain junavuoroihin. Suosittelemme asiakkaitamme seuraamaan ajantasaista tilannetta VR Matkalla -sovelluksessa ja osoitteessa vr.fi/radalla. Kiitämme lämpimästi asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä poikkeustilanteen aikana. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa ja jatkamme työtä sen eteen, että matkustaminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikissa olosuhteissa. Poikkeustilanteet: Poikkeustilanteet -sivulla ajantasainen tieto häiriöistä: https://www.vr.fi/radalla/poikkeustilanteet. Matkustajan oikeudet: Ohjeet eri tapauksiin ja korvaushakemuslomake löytyvät verkkosivultamme osoitteesta: https://www.vr.fi/korvaukset Aiempi tiedotteemme aiheesta: Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä | VR Group
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme