Suunnitelma HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi etenee – järjestyksenvalvontaa lisätään, konduktööritehtävät päättyvät
HSL-lähiliikenteen palvelumallin uudistuksen tavoitteena on kehittää matkustajien ja henkilöstön turvallisuutta sekä asiakkaiden matkustuskokemusta. Uudistuksessa turvallisuushenkilöstön näkyvyys lähijunissa lisääntyy merkittävästi. Muutoksen myötä HSL-lähiliikenteen konduktööritehtävät päättyvät.

Palvelumallin uudistamisen lähtökohtana on ollut lähijunaliikenteen turvallisuuden sekä matkustajien ja henkilöstön turvallisuudentunteen kehittäminen. Lähtökohtaisesti lähiliikenteessä on turvallista matkustaa, mutta asiakkaiden kokemus HSL:n junaliikenteen turvallisuudesta on heikentynyt useamman vuoden ajan. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on, että junalla on jatkossakin turvallista matkustaa ja junamatkustamisen suosio säilyy ja kasvaa entisestään.
Lähiliikennekonduktööreillä ja järjestyksenvalvojilla on uhkaavissa tilanteissa erilaiset toimintavaltuudet. Lähiliikennekonduktöörit tarvitsevat jo nyt usein järjestyksenvalvojien tukea. Esimerkiksi vuonna 2024 järjestyksenvalvojien avustustehtävät lähiliikenteen konduktööreille lisääntyivät noin 45 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.
HSL ja VR haluavat yhdessä varmistaa, että häiriötilanteita ehkäisee ja hoitaa niihin koulutettu turvapalveluhenkilökunta, ja että järjestyksenvalvojia on HSL-lähijunissa merkittävästi nykyistä enemmän. Uudistuksen myötä HSL-lähiliikenteessä lisätään järjestyksenvalvontaa huomattavasti. Samalla uusi malli yhtenäistää juna- ja metroliikenteen palvelua ja toimintatapoja.
Järjestyksenvalvonnan lisäämisen vuoksi HSL-lähijunaliikenteessä tehtävä konduktöörityö päättyy vähintään vuoden siirtymäajan jälkeen ja johtaa enintään 130 lähiliikennekonduktöörin tehtävien päättymiseen. Lähiliikenteen konduktööreille tullaan järjestämään mahdollisuus kouluttautua järjestyksenvalvonnan tehtäviin. VR:llä on käytössä muutosturvajärjestely, joka pitää sisällään erilaista tukea henkilöstölle. Lisäksi hyödynnetään kattavasti VR:n sisäisiä työllistymismahdollisuuksia mm. kaukoliikenteen konduktööritehtäviin.
VR käynnistää järjestyksenvalvontapalveluiden kilpailutuksen mahdollisimman pian. Uuden palvelumallin käyttöönotto riippuu kilpailutuksen aikataulusta ja astuu voimaan aikaisintaan alkukesästä 2026. Siihen saakka HSL-lähiliikenne toteutetaan nykyisellä palvelumallilla.
Taustaksi:
- VR voitti keväällä 2020 HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen. Sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja päättyy vuonna 2031.
- VR operoi lähijunaliikennettä ja vastaa kaluston kunnossapidosta.
- Lähijunakaluston omistaa erillinen kalustoyhtiö, joka luovuttaa kaluston operaattorin käyttöön. HSL vastaa liikenteen reiteistä, aikatauluista ja lipuista.
- HSL on tilannut lähijunakonduktöörityötä VR:ltä. Palvelumallin uudistuksen myötä HSL ostaa VR:ltä järjestyksenvalvontapalvelun.
Lisätietoja medialle:
VR
Anu Punola, lähiliikennejohtaja
viestinta@vr.fi, puh. 029 434 7123
HSL
Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi, puh. 050 337 5685
Yhteyshenkilöt
Anu PunolalähiliikennejohtajaVR
Puh:029 434 7123viestinta@vr.fiJohanna WallinLiikenne-tulosalueen johtajaHSL
Puh:050 337 5685johanna.wallin@hsl.fiMe VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2024 kyydissämme tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa Suomessa ja kuljetimme rautateitse 23,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 294,7 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 8 400 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Ouluun lisää junavuoroja joulukuussa – myös Pendolino Plus -juna Helsingin ja Oulun välillä aloittaa liikennöinnin9.9.2025 09:29:00 EEST | Tiedote
Uusi Pendolino Plus -juna aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Oulun välillä joulukuussa. Liput ovat nyt saatavilla VR Matkalla -sovelluksessa tai osoitteessa www.vr.fi. Lisäksi Oulun junayhteydet monipuolistuvat, kun VR lisää vuoroja sekä etelään että pohjoiseen.
Junaliikenne pääradalla Tampereen ja Parkanon välillä jatkuu – sähköratavika korjattu31.7.2025 22:59:13 EEST | Tiedote
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähköratavika Tampereen ja Parkanon välillä on saatu korjattua odotettua nopeammin, ja junaliikenne pääradalla jatkuu jälleen. Liikennekatkoksesta voi aiheutua yksittäisiä muutoksia perjantain junavuoroihin. Suosittelemme asiakkaitamme seuraamaan ajantasaista tilannetta VR Matkalla -sovelluksessa ja osoitteessa vr.fi/radalla. Kiitämme lämpimästi asiakkaitamme kärsivällisyydestä ja ymmärryksestä poikkeustilanteen aikana. Pahoittelemme häiriöstä aiheutunutta haittaa ja jatkamme työtä sen eteen, että matkustaminen olisi mahdollisimman sujuvaa kaikissa olosuhteissa. Poikkeustilanteet: Poikkeustilanteet -sivulla ajantasainen tieto häiriöistä: https://www.vr.fi/radalla/poikkeustilanteet. Matkustajan oikeudet: Ohjeet eri tapauksiin ja korvaushakemuslomake löytyvät verkkosivultamme osoitteesta: https://www.vr.fi/korvaukset Aiempi tiedotteemme aiheesta: Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä | VR Group
Ukkosmyrskyn aiheuttama sähkövika keskeyttää junaliikenteen pääradalla – VR järjestää korvaavaa liikennettä31.7.2025 19:14:24 EEST | Tiedote
Ukkosmyrsky on aiheuttanut sähkövian pääjunaradalla, minkä seurauksena junaliikenne on keskeytynyt Tampereen ja Parkanon välillä torstai-iltana 31.7.2025. Vika vaikuttaa useisiin junavuoroihin, ja liikennekatkon arvioidaan kestävän yön yli. Fintraffic Oy:n antaman korjausarvion mukaan liikenne pääsee jatkumaan perjantaiaamuna klo 5.30 mennessä. Junat korvataan toistaiseksi linja-autoilla, tämän hetken arvion mukaan perjantaiaamuun asti, Tampereen ja Parkanon välillä. Linja-autojen saatavuudessa on kuitenkin toistaiseksi haasteita isojen tapahtumien vuoksi. Asiakkailla on mahdollisuus järjestää omatoiminen kuljetus ja hakea korvausta aiheutuneista kuluista osoitteessa vr.fi/korvaukset. Yöjunat odottavat radan aukeamista, ja ne ajetaan määränpäihinsä heti, kun se on mahdollista. Yöjunasta matkan varanneita asiakkaita pyrimme kontaktoimaan mahdollisimman nopeasti ja tarjoamaan heille ajantasaista tietoa matkustamiseen liittyvistä muutoksista. Oman junan kulkua voi seurata osoitteessa vr.f
VR myynyt kolme asemakiinteistöään – tilaa uusille palveluille ja kehitykselle26.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
VR on myynyt asemakiinteistöt Parkanossa, Kotkassa ja Jokelassa osana strategiaansa, jonka tavoitteena on keskittyä entistä vahvemmin ydinliiketoimintaan. Asemakiinteistöistä luopuminen on osa VR:n valmistautumista raideliikenteen kilpailun lisääntymiseen. Tilat tarjoavat kunnille ja muille toimijoille uusia mahdollisuuksia kehittää asemanseudun palveluita ja vetovoimaa.
Jonna Juslin on nimitetty VR:n yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi25.6.2025 15:42:55 EEST | Tiedote
Jonna Juslin (OTM, varatuomari) on toiminut VR:n yhteiskuntasuhteista ja vastuullisuudesta vastaavana johtajana ja marraskuusta 2024 alkaen väliaikaisesti myös viestintäjohtajana. Nyt Jonna Juslinin viestintäjohtajan tehtävä on vakinaistettu ja hänet on nimitetty yhteiskuntasuhteista, viestinnästä ja vastuullisuudesta vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1.7.2025 alkaen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme