Suunnitelma HSL-lähijunien turvallisuuden parantamiseksi etenee – järjestyksenvalvontaa lisätään, konduktööritehtävät päättyvät
HSL-lähiliikenteen palvelumallin uudistuksen tavoitteena on kehittää matkustajien ja henkilöstön turvallisuutta sekä asiakkaiden matkustuskokemusta. Uudistuksessa turvallisuushenkilöstön näkyvyys lähijunissa lisääntyy merkittävästi. Muutoksen myötä HSL-lähiliikenteen konduktööritehtävät päättyvät.

Palvelumallin uudistamisen lähtökohtana on ollut lähijunaliikenteen turvallisuuden sekä matkustajien ja henkilöstön turvallisuudentunteen kehittäminen. Lähtökohtaisesti lähiliikenteessä on turvallista matkustaa, mutta asiakkaiden kokemus HSL:n junaliikenteen turvallisuudesta on heikentynyt useamman vuoden ajan. HSL:n ja VR:n yhteinen tavoite on, että junalla on jatkossakin turvallista matkustaa ja junamatkustamisen suosio säilyy ja kasvaa entisestään.
Lähiliikennekonduktööreillä ja järjestyksenvalvojilla on uhkaavissa tilanteissa erilaiset toimintavaltuudet. Lähiliikennekonduktöörit tarvitsevat jo nyt usein järjestyksenvalvojien tukea. Esimerkiksi vuonna 2024 järjestyksenvalvojien avustustehtävät lähiliikenteen konduktööreille lisääntyivät noin 45 prosenttia vuoteen 2022 verrattuna.
HSL ja VR haluavat yhdessä varmistaa, että häiriötilanteita ehkäisee ja hoitaa niihin koulutettu turvapalveluhenkilökunta, ja että järjestyksenvalvojia on HSL-lähijunissa merkittävästi nykyistä enemmän. Uudistuksen myötä HSL-lähiliikenteessä lisätään järjestyksenvalvontaa huomattavasti. Samalla uusi malli yhtenäistää juna- ja metroliikenteen palvelua ja toimintatapoja.
Järjestyksenvalvonnan lisäämisen vuoksi HSL-lähijunaliikenteessä tehtävä konduktöörityö päättyy vähintään vuoden siirtymäajan jälkeen ja johtaa enintään 130 lähiliikennekonduktöörin tehtävien päättymiseen. Lähiliikenteen konduktööreille tullaan järjestämään mahdollisuus kouluttautua järjestyksenvalvonnan tehtäviin. VR:llä on käytössä muutosturvajärjestely, joka pitää sisällään erilaista tukea henkilöstölle. Lisäksi hyödynnetään kattavasti VR:n sisäisiä työllistymismahdollisuuksia mm. kaukoliikenteen konduktööritehtäviin.
VR käynnistää järjestyksenvalvontapalveluiden kilpailutuksen mahdollisimman pian. Uuden palvelumallin käyttöönotto riippuu kilpailutuksen aikataulusta ja astuu voimaan aikaisintaan alkukesästä 2026. Siihen saakka HSL-lähiliikenne toteutetaan nykyisellä palvelumallilla.
Taustaksi:
- VR voitti keväällä 2020 HSL:n lähijunaliikenteen kilpailutuksen. Sopimus on kestoltaan 10 vuotta ja päättyy vuonna 2031.
- VR operoi lähijunaliikennettä ja vastaa kaluston kunnossapidosta.
- Lähijunakaluston omistaa erillinen kalustoyhtiö, joka luovuttaa kaluston operaattorin käyttöön. HSL vastaa liikenteen reiteistä, aikatauluista ja lipuista.
- HSL on tilannut lähijunakonduktöörityötä VR:ltä. Palvelumallin uudistuksen myötä HSL ostaa VR:ltä järjestyksenvalvontapalvelun.
Lisätietoja medialle:
VR
Anu Punola, lähiliikennejohtaja
viestinta@vr.fi, puh. 029 434 7123
HSL
Johanna Wallin, Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi, puh. 050 337 5685
Yhteyshenkilöt
Anu PunolalähiliikennejohtajaVR
Puh:029 434 7123viestinta@vr.fiJohanna WallinLiikenne-tulosalueen johtajaHSL
Puh:050 337 5685johanna.wallin@hsl.fiMe VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikennettä. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2024 kyydissämme tehtiin 15,3 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa Suomessa ja kuljetimme rautateitse 23,2 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 294,7 miljoonaa euroa ja työllistimme yli 8 400 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
Kestävä tulevaisuus edellyttää tekoja: VR kumppaniksi vuoden 2025 Johtajatulet-tapahtumaan28.5.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
VR on yksi Suomen Partiolaisten vuoden 2025 Johtajatulet-tapahtuman yhteistyökumppaneista. Yhteistyöllä tuetaan tapahtuman ilmastotavoitteiden lisäksi nuorten mahdollisuutta osallistua Johtajatulille. Yhä useampi matka tapahtumaan tullaan kulkemaan junalla.
VR on lisännyt junavuoroja kesän tapahtumiin – matkusta rennosti junalla kesän parhaimpiin hetkiin23.5.2025 13:15:50 EEST | Tiedote
VR lisännyt kesätapahtumien yhteyteen junavuoroja, joiden kyydissä voi matkustaa rennosti luomaan kesän parhaita muistoja. Vuoroja on lisätty erityisesti suurempien tapahtumien myöhäisillan paluuliikenteeseen.
Suomen Yrittäjät ja VR yhteistyöhön: Joustava junamatkailu tukee vastuullista yrittäjyyttä13.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Yrittäjät ja VR ovat solmineet merkittävän yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on tarjota yrittäjille joustava ja kustannustehokas tapa liikkua kotimaassa junalla. Yhteistyö tukee suomalaista yrittäjyyttä ja auttaa pitämään liike-elämän kasvun kirjaimellisesti raiteillaan.
VR:n ja Kummien yhteistyö tukee potilasperheiden liikkumista kodin ja sairaalan välillä8.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
VR:n ja Lastenklinikoiden Kummien yhteistyö jatkuu. Vuonna 2025 VR lahjoittaa Kummien kautta 250 junamatkaa yliopistollisten lastensairaaloiden potilasperheille mahdollistamaan liikkuminen kodin ja sairaalan välillä hoitojaksojen aikana.
Lähiliikenteen konduktöörien lakolla ei ole vaikutusta junaliikenteeseen7.5.2025 15:56:44 EEST | Tiedote
JHL on ilmoittanut aloittavansa lähiliikenteen konduktöörien kaksipäiväisen työtaistelun torstaina 8.5. Lakolla ei ole vaikutusta VR:n tai HSL:n junaliikenteeseen ja kaikki vuorot ajetaan aikataulun mukaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme