HyVä-digin mielenterveys- ja päihdechatin ikäraja laski – Jo 13-vuotiaat saavat keskusteluapua
Nuoremmatkin voivat nyt saada tukea helposti ja matalalla kynnyksellä mielenterveyteen ja päihdeongelmiin keskittyneestä MiePä-chatista. MiePä-chat on osa HyVä-digiä, joka tarjoaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluita verkossa.

MiePä-chatissa saa keskusteluapua mielenterveyteen, päihteisiin ja muihin riippuvuuksiin liittyvissä asioissa. Aiemmin MiePä-chatin ikäraja on ollut 16 vuotta, mutta nyt se on laskettu 13 vuoteen. Ikärajaa laskettiin, jotta myös nuoremmilla on mahdollisuus saada tukea ammattilaiselta helposti ja luotettavasti verkossa.
Kynnys puhua mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvistä asioita on korkea. Alle 16-vuotiaillakin on tarve matalan kynnyksen palvelulle, missä pääsee helposti keskustelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, kertoo HyVä-digin palveluvastaava Enni Juusela.
MiePä-chatissa keskustelu tapahtuu anonyymisti eikä siitä lähde ilmoitusta huoltajalle. Tarvittaessa asiaa voidaan hoitaa useammalla käynnillä ja eri menetelmien tukemana, videoyhteyden kautta. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella.
MiePä-chat käynnistettiin osana EU:n kestävän kasvun hanketta. Heinäkuusta lähtien palvelu toimii hyvinvointialueen rahoituksella hankerahoituksen päätyttyä.
Interventionavigaattori on nuorten apuna hoitoon ohjauksessa
Alle 22-vuotiaille suositellaan Interventionavigaattorin täyttämistä. Terveydenhuollon ammattilainen ohjaa nuoren, ja tarvittaessa myös huoltajan, täyttämään Interventionavigaattorin. Interventionavigaattori on täysin anonyymi sähköinen kysely, jonka kysymykset auttavat arvioimaan tilannetta.
Interventionavigaattori toimii yksinään nuoren vastauksilla eikä navigaattorin täyttämisestä mene ilmoitusta alaikäisen nuoren huoltajille tai terveydenhuoltoon. Navigaattorin kysymykset etenevät annettujen vastausten perusteella. Yli 22-vuotiaille on käytössä Terapianavigaattori.
Terapia- ja interventionavigaattori ovat molemmat meille tärkeitä digitaalisia työvälineitä. Navigaattorit jäsentävät tietoa ja auttavat terveydenhuollon ammattilaisia arvioimaan, mikä olisi asiakkaalle paras psykososiaalisen tuen muoto, Juusela kertoo.
Kyselyn lopussa vastaaja saa koodin, jonka hän voi halutessaan antaa ammattilaiselle. Koodin avulla ammattilainen pääsee tarkastelemaan navigaattorin yhteenvetoa vastauksista. Navigaattorit auttavat ihmistä itseään tunnistamaan syitä vaikeaksi muuttuneelle elämäntilanteelle sekä terveydenhuollon ammattilaisia tekemään perusteltuja hoitopolkuarvioita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Enni JuuselaHyVä-digi Palveluvastaava
Puh:0403534850enni.juusela@itauusimaa.fiKuvat

Linkit
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa ja järjestää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut alueellaan, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Åldersgränsen för HyVä-digis mental- och missbrukarvårdschatt har sänkts – Nu får också 13-åringar samtalshjälp9.6.2025 12:04:05 EEST | Pressmeddelande
Även de yngre kan nu få stöd enkelt och med låg tröskel i mental- och missbrukarvårdschatten där man fokuserar på psykisk hälsa och missbruksproblem. Mental- och missbrukarvårdschatten är en del av HyVä-digi, som erbjuder social- och hälsovårdstjänster vilka tillhandahålls av Östra Nylands välfärdsområde på webben.
En ny digital vårdväg för artärsjukdomar har tagits i bruk i Östra Nylands välfärdsområde5.6.2025 12:28:38 EEST | Pressmeddelande
Invånarna i Östra Nylands välfärdsområde erbjuds nu en ny tjänst för behandling och uppföljning av artärsjukdomar.
Uusi valtimotautien digihoitopolku käyttöön Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella5.6.2025 12:23:36 EEST | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen asukkaille on nyt tarjolla uusi palvelu valtimotautien hoitoon ja seurantaan.
Telefonkön vid Borgå hälsostation har förkortats betydligt20.5.2025 13:57:12 EEST | Pressmeddelande
Kön till återuppringningstjänsten vid Borgå hälsostation har till stor del rensats. Ytterligare åtgärder har aktivt vidtagits för att rensa kön.
Porvoon terveysaseman puhelujono lyhentynyt merkittävästi20.5.2025 13:51:44 EEST | Tiedote
Porvoon terveysaseman takaisinsoittopalvelun jono on saatu suurelta osin purettua. Jonon purkamiseksi on tehty aktiivisesti lisätoimia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme