HyVä-digin mielenterveys- ja päihdechatin ikäraja laski – Jo 13-vuotiaat saavat keskusteluapua
Nuoremmatkin voivat nyt saada tukea helposti ja matalalla kynnyksellä mielenterveyteen ja päihdeongelmiin keskittyneestä MiePä-chatista. MiePä-chat on osa HyVä-digiä, joka tarjoaa Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen sosiaali- ja terveyspalveluita verkossa.

MiePä-chatissa saa keskusteluapua mielenterveyteen, päihteisiin ja muihin riippuvuuksiin liittyvissä asioissa. Aiemmin MiePä-chatin ikäraja on ollut 16 vuotta, mutta nyt se on laskettu 13 vuoteen. Ikärajaa laskettiin, jotta myös nuoremmilla on mahdollisuus saada tukea ammattilaiselta helposti ja luotettavasti verkossa.
Kynnys puhua mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvistä asioita on korkea. Alle 16-vuotiaillakin on tarve matalan kynnyksen palvelulle, missä pääsee helposti keskustelemaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen kanssa, kertoo HyVä-digin palveluvastaava Enni Juusela.
MiePä-chatissa keskustelu tapahtuu anonyymisti eikä siitä lähde ilmoitusta huoltajalle. Tarvittaessa asiaa voidaan hoitaa useammalla käynnillä ja eri menetelmien tukemana, videoyhteyden kautta. Videoyhteys edellyttää vahvan tunnistautumisen, joka tehdään esimerkiksi pankkitunnuksien avulla tai mobiilivarmenteella.
MiePä-chat käynnistettiin osana EU:n kestävän kasvun hanketta. Heinäkuusta lähtien palvelu toimii hyvinvointialueen rahoituksella hankerahoituksen päätyttyä.
Interventionavigaattori on nuorten apuna hoitoon ohjauksessa
Alle 22-vuotiaille suositellaan Interventionavigaattorin täyttämistä. Terveydenhuollon ammattilainen ohjaa nuoren, ja tarvittaessa myös huoltajan, täyttämään Interventionavigaattorin. Interventionavigaattori on täysin anonyymi sähköinen kysely, jonka kysymykset auttavat arvioimaan tilannetta.
Interventionavigaattori toimii yksinään nuoren vastauksilla eikä navigaattorin täyttämisestä mene ilmoitusta alaikäisen nuoren huoltajille tai terveydenhuoltoon. Navigaattorin kysymykset etenevät annettujen vastausten perusteella. Yli 22-vuotiaille on käytössä Terapianavigaattori.
Terapia- ja interventionavigaattori ovat molemmat meille tärkeitä digitaalisia työvälineitä. Navigaattorit jäsentävät tietoa ja auttavat terveydenhuollon ammattilaisia arvioimaan, mikä olisi asiakkaalle paras psykososiaalisen tuen muoto, Juusela kertoo.
Kyselyn lopussa vastaaja saa koodin, jonka hän voi halutessaan antaa ammattilaiselle. Koodin avulla ammattilainen pääsee tarkastelemaan navigaattorin yhteenvetoa vastauksista. Navigaattorit auttavat ihmistä itseään tunnistamaan syitä vaikeaksi muuttuneelle elämäntilanteelle sekä terveydenhuollon ammattilaisia tekemään perusteltuja hoitopolkuarvioita.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Enni JuuselaHyVä-digi Palveluvastaava
Puh:0403534850enni.juusela@itauusimaa.fiKuvat

Linkit
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue tuottaa ja järjestää julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut alueellaan, johon kuuluu seitsemän kuntaa: Askola, Lapinjärvi, Loviisa, Myrskylä, Porvoo, Pukkila ja Sipoo.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Byggarbeten i B-delen av Lovisa social- och hälsostation21.7.2025 09:35:00 EEST | Pressmeddelande
I B-delen av Lovisa social- och hälsostation utförs tätningsarbeten på uppdrag av Lovisa stad med start den 28.7.2025. Arbetena baserar sig på tidigare genomförda byggnadstekniska undersökningar. Arbetena syftar till att säkerställa en hälsosam och trygg miljö för både klienter och personal.
Rakennustöitä Loviisan sosiaali- ja terveysaseman B-osassa21.7.2025 09:35:00 EEST | Tiedote
Loviisan sosiaali- ja terveysaseman B-osassa tehdään tiivistystöitä Loviisan kaupungin toimeksiannosta 28.7.2025 alkaen. Työt perustuvat aiemmin sosiaali- ja terveysasemalla tehtyihin rakennetutkimuksiin. Korjaustöillä turvataan terveellinen ja turvallinen asiointi sekä työskentely tiloissa asiakkaille ja henkilöstölle.
Lappträsk hälsostations tjänster från 4.8.202516.7.2025 09:20:00 EEST | Pressmeddelande
Lappträsk hälsostation övergår från 4.8.2025 till en modell för ambulerande tjänster. På hälsostationen erbjuds skötarmottagning och rådgivningstjänster med tidsbeställning under två vardagar och HUS laboratorietjänster, dvs. provtagning en vardag i veckan. Läkarmottagning ordnas i fortsättningen på Lovisa hälsostation.
Lapinjärven terveysaseman palvelut 4.8.2025 alkaen16.7.2025 09:20:00 EEST | Tiedote
Lapinjärven terveysasema siirtyy 4.8.2025 alkaen kiertävien palvelujen malliin. Terveysasemalla on tarjolla hoitajan vastaanotto ja neuvolapalveluja ajanvarauksella kahtena arkipäivänä ja HUSin laboratoriopalveluita eli näytteenotto yhtenä arkipäivänä viikossa. Lääkärin vastaanotto järjestetään jatkossa Loviisan terveysasemalla.
Ett mindre gasläcka vid Nestes raffinaderi i Sköldvik – Situationen stabiliserad och räddningsverket följer situationen9.7.2025 16:01:42 EEST | Pressmeddelande
Vid Nestes raffinaderi i Sköldvik i Borgå upptäcktes en mindre gasläcka på onsdagseftermiddagen 9.7.2025. Räddningsverket i Östra Nyland och Nestes egen fabriksbrandkår fick snabbt kontroll över läckan och säkrar situationen på platsen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme