Destia Oy

Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin

Jaa

Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.

Destia suosittaakin, että tilaajat, erityisesti valtio ja kunnat, ottaisivat infrahankkeiden kilpailutuksiin Ruotsin ja Norjan mallin, jossa on mukana hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustava elementti, esimerkiksi vaatimukset uusiutuvalle energialle ja työkoneiden käyttövoimille. Ensimmäiseksi tilaajien tulisi kuitenkin vaatia elinkaaripäästöjen (LCA) laskentaa, jotta voidaan määrittää päästöjen taso ja tunnistaa merkittävimmät keinot päästöjen vähentämiseksi.

”Voimme yhtiönä tehdä erilaisia toimenpiteitä tiettyyn pisteeseen asti, mutta koko alan kattavaa merkittävää muutosta ei tapahdu ennen kuin kaikki yhtiöt kilpailevat hankkeista samoilla vastuullisuuden ehdoilla ja päästöjen vähentämisestä myös palkitaan kilpailutuksissa”, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi. ”Rakennusteollisuus ry:n mukaan tällä hetkellä vain 19 prosenttia infra-alan toimijoista toteuttaa vähähiilisyyden toimenpiteitä useissa tai kaikissa kohteissaan. Olemme yksi näistä yrityksistä, ja meillä on kunnianhimoiset tavoitteet vähähiilisyyden saavuttamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Niiden saavuttaminen on kuitenkin haastavaa ilman alan yhteisiä päästötalkoita, joissa valtiollakin on merkittävä rooli.”

Ruotsin liikennevirasto Trafikverket on asettanut infrahankkeille materiaaleihin, polttoaineisiin, ajoneuvoihin ja päästötietojen raportointiin liittyviä vaatimuksia. Esimerkiksi projektien materiaali- ja polttoainepäästöjä tulee vähentää kasvavassa määrin vuoteen 2040 mennessä. Vuonna 2025 vähennyksen tulee olla vähintään 30 prosenttia. Vähennys todennetaan muun muassa päästölaskennalla. Mikäli vaatimuksia ei täytä, voi se johtaa sakkoihin ja toisaalta vaatimusten ylittäminen bonuksiin. Jos hankkeella sovelletaan bonuksia, ovat ne lähtökohtaisesti 1–1,50 SEK/kg CO2e. Sakot ovat bonuksiin nähden kaksinkertaisia.

Norjan valtion tieverkosta vastaava Statens Vegvesen on asettanut tavoitteekseen vähentää asfalttipäällystysurakoiden kasvihuonekaasupäästöjä 70 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Se on sisällyttänyt urakkasopimuksiinsa hiilidioksidipainotuksen, jossa hiilidioksidille on asetettu hinta. Tarjoajalle, jolla on alhaisin päästötaso ei tule lisäystä tarjoussummaan. Muille tarjoajille lisätään 5 NOK/kg CO2e jokaista hiilidioksidikiloa kohden, joka ylittää alhaisimman päästötason. Sopimus tehdään alimman korjatun tarjoussumman perusteella.

Myös Oslon kaupungin sopimuksissa päästöillä on 30 prosentin painoarvo, jonka myötä pelkän hinnan merkitys päätöksissä on pienentynyt. Se parantaa urakoitsijoiden mahdollisuuksia investoida päästöttömään kalustoon ja vähentää toiminnan riskejä.

Myös materiaaleja, ratkaisuja ja toimintamalleja on kehitettävä ja kokeiltava yhteistyössä alan toimijoiden kesken. Tällä hetkellä moni vähähiilinen rakennusmateriaali ja -tekniikka ei ole vielä ominaisuuksiltaan riittävän kypsää kaupalliseen käyttöön. Suurten hankkeiden tulisikin toimia kehittämisen alustoina mm. tutkimuslaitoksille, yliopistoille ja yritysten innovatiivisille ratkaisuille.

Lue lisää Destian uudesta green paperista: https://www.destia.fi/app/uploads/2025/06/Kohti-vahahiilista-infrastruktuuria_Green_Paper.pdf

Destia

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 800 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli noin 630 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Lisätietoja

Erno Martin, vastuullisuusjohtaja: erno.martin@destia.fi

Riku Huhta, ryhmäpäällikkö, Strategiset liikennejärjestelmät: riku.huhta@destia.fi

Viestintä: viestinta@destia.fi

Avainsanat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.

Destia voitti yhdeksän maanteiden hoitourakkaa15.5.2025 08:45:10 EEST | Tiedote

Destia on voittanut Väyläviraston ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kilpailutuksessa yhdeksän maanteiden kunnossapidon alueurakkaa vuosille 2025–2030. Destia jatkaa kunnossapitoa Porvoossa, Lapualla, Nurmeksessa, Sodankylässä, Ilomantsissa ja Puolangalla sekä aloittaa uutena urakoitsijana Juvalla, Parkanossa ja Liedossa. Urakat käynnistyvät 1.10.2025 ja ne kestävät viisi vuotta. Urakoiden yhteenlaskettu arvo on noin 112 miljoonaa euroa.

Destia parantaa Fingridin kantaverkkoa sähköaseman laajennuksella15.4.2025 12:51:39 EEST | Tiedote

Destia laajentaa Fingridin Pohjois-Pohjanmaalla Nivalassa sijaitsevaa Uusnivalan sähköaseman 400 kV:n kytkinlaitosta, mikä vahvistaa kantaverkon siirtokykyä ja mahdollistaa tuuli- ja aurinkovoiman liittämisen kantaverkkoon. Urakan kokonaishinta on noin 11 miljoonaa euroa. Työt ovat vastikään alkaneet suunnittelulla ja valmistelevilla töillä. Projektin arvioidaan valmistuvan kesällä 2027.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye