Väitös: Robotti tukee alakoululaisten kielen oppimista
FM Liisa Peura tutki ranskan kielen väitöskirjassaan sosiaalisen robotin käyttöä. Kävi ilmi, että se lisää kiinnostusta vieraan kielen käyttämiseen ja kehittää niin kutsuttua robottilukutaitoa.

Sosiaalinen robotti tukee alakouluikäisten lasten vieraan kielen oppimista ja luo uudenlaisen vuorovaikutusympäristön oppilaan ja robotin välille, kertoo tuore tutkimus.
Turun yliopiston väitöskirjatutkija, FM Liisa Peuran mukaan sosiaalisen robotin käyttö lisää kiinnostusta vieraan kielen käyttämiseen ja kehittää samalla robottilukutaitoa. Sillä tarkoitetaan kykyä hahmottaa robotti teknologisena ja toiminnallisena työkaluna sekä vuorovaikutuksen osapuolena.
Peuran tutkimuksessa on tarkasteltu erityisesti ranskan ääntämisen ja viestintävalmiuksien kehittymistä vuorovaikutuksessa oppilaan ja vain kohdekieltä ranskaa puhuvan robotin välillä.
Tutkimus osoittaa, että sosiaalisen robotin käyttö voi monipuolistaa nuorten oppilaiden kielenoppimiskokemusta. Vuorovaikutustilanteet auttavat oppilaita myös erottamaan vuorovaikutuksen teknologisen ja sosiaalisen ulottuvuuden.
– Robotti muokkaa sitä, miten lapset ymmärtävät vuorovaikutuksen kontekstin, mikä taas vaikuttaa heidän kielelliseen kehitykseensä, Peura kertoo.
Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti oppilas-robottisuhteen pitkäkestoista kehitystä. Pelillinen lähestymistapa yhdessä robotin kanssa, jolle oli annettu ystävärooli, rohkaisi oppilaita kielelliseen kokeiluun.
Robottipedagogiikkaa ja kriittistä ajattelua
Robottiavusteiset vuorovaikutustehtävät vaikuttivat myönteisesti oppilaiden halukkuuteen kommunikoida vieraalla kielellä, mikä lisäsi kielen käyttötilanteiden määrää osana opetusta. Oppilaat oppivat ääntämistä sekä kommunikointistrategioita peilaamalla robotin käyttämää kieltä.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on usein keskitytty vain robotin tuomaan uutuusarvoon, ilman syvällistä analyysiä oppimisprosessista.
Oppilaiden robottilukutaidon kehitys, johon sisältyy kyky kommunikoida ja luoda oikeankaltaisia suhteita robotin kanssa, oli keskeinen tekijä heidän vieraan kielen oppimisprosessissaan.
– Opiskelijat pitivät robottia arvokkaana oppimisvälineenä samalla, kun tunnistivat sen tekniset rajoitteet.
Vuorovaikutus ennalta ohjelmoitujen keskustelujen varassa toimivan robotin kanssa toi esille myös sellaisia kielenoppimisen osa-alueita, jotka usein perinteisessä kielenopetuksessa jäävät piiloon. Se toi esille opiskelijoiden kielitietoisuutta ja luovuutta ranskan kielessä.
Tulokset korostavat myös haasteita, jotka liittyvät robottien käyttöön kielenopetuksessa. Teknologian aiheuttamat ongelmat voivat muodostua esteeksi lyhytaikaisissa vuorovaikutuksissa robotin kanssa.
Robottien hyödyntäminen laajamittaisesti opetuksessa vaatisi robottien kehittymisen ja yleistymisen lisäksi robottipedagogiikan kehittämistä ja jatkotutkimusta. Tekoälyn ja robotiikan yleistyessä kriittisen ajattelun ja robottilukutaidon merkitys kasvaa.
FM Liisa Peura esittää väitöskirjansa ”Apprendre avec et du robot. Une étude de l’interaction enfant-robot et de la littératie robotique dans une classe de français L2” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa lauantaina 14.6.2025 klo 12.00 (Turun yliopisto, Arcanum, Aava-luentosali, Arcanuminkuja 1, Turku). Vastaväittäjänä toimii professori Sara Cotelli Kureth (Université de Neuchâtel, Sveitsi) ja kustoksena professori Marjut Johansson, FT (Turun yliopisto). Tilaisuus on ranskankielinen. Väitöksen alana on ranskan kieli.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liisa PeuraVäitöskirjatutkija, FM
liisa.peura@utu.fiMediapalveluarkisin klo 9-15
Puh:+35850 567 7197viestinta@utu.fiwww.utu.fi/medialleKuvat
Turun yliopisto on 25 000 opiskelijan ja työntekijän innostava ja kansainvälinen akateeminen yhteisö. Rakennamme kestävää tulevaisuutta monitieteisellä tutkimuksella, koulutuksella ja yhteistyöllä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Turun yliopisto
Tutkija antaa kaksi konkreettista suositusta, kuinka vieraiden kielten opettamista voitaisiin kehittää9.6.2025 14:34:49 EEST | Tiedote
Yhtä aikaa opiskeltavat samankaltaiset vieraat kielet tukevat toisiaan, selviää FM Veijo Vaakanaisen väitöstutkimuksesta.
Väitös: Politiikan polarisoitumista ei pitäisi nähdä yksiselitteisesti uhkana suomalaiselle demokratialle9.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
YTM Julius Hokkanen tarkastelee väitöskirjassaan sosiaalisen median alustojen asemaa suomalaisten poliittisten toimijoiden arjessa. Hokkasen mukaan teknologiayhtiöiden valtaan politiikassa tulee suhtautua kriittisesti, mutta samalla on tärkeää huomioida alustojen tarjoamat mahdollisuudet suomalaiselle politiikalle.
Turun immunologinen tutkimus vahvistuu entisestään, alalle miljoonien EU-rahoitus4.6.2025 12:01:00 EEST | Tiedote
Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat saaneet 3,72 miljoonan euron EU-rahoituksen immunologian tutkijatohtoriohjelmalle. Ohjelmaan, jonka kokonaisbudjetti on 7,66 miljoonaa euroa, palkataan kolmeksi vuodeksi 22 kansainvälistä tutkijaa. Heistä koulutetaan sekä immunologisen tutkimuksen huippuja että yritysmaailmaa ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta ymmärtäviä osaajia.
Kosteikkojen suojelu voi auttaa vesilintuja sopeutumaan ilmaston lämpenemiseen4.6.2025 09:44:41 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus osoittaa, että vesilintujen elinympäristöihin kohdistuvat EU:n suojelutoimet auttavat vesilintuja sopeutumaan ilmaston lämpenemiseen.
Kaura peittoaa riisin kuidun lähteenä vähägluteenisessa ruokavaliossa4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
OAT-GUT-BRAIN-tutkimuskokonaisuuden juuri julkaistussa, ensimmäisessä osatyössä verrattiin kaura- ja riisipitoisen vähägluteenisen ruokavalion vaikutuksia metabolisen oireyhtymän riskitekijöihin, kuten veren kolesterolipitoisuuteen ja vyötärönympärykseen. Lisäksi tutkijat tarkastelivat ruokavalion laatua, koettuja vatsaoireita ja yleistä terveyttä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme