Indrivningen av social- och hälsovårdstjänsternas fakturor förändras
I fortsättningen kommer samma praxis att tillämpas på indrivningen av social- och hälsovårdstjänsternas fakturor som på den specialiserade sjukvårdens fakturor inom Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha).

Varha har sedan juni 2024 drivit in fakturor inom den specialiserade sjukvården och transporterna inom prehospital akutsjukvård. Under nästa fas, som inleds nu, kommer indrivningen att börja omfatta kundfakturor för social- och hälsovårdstjänster som förfallit till betalning i början av 2023 eller senare. Indrivningen inleds stegvis från juni.
– Indrivningen av obetalda fakturor delades in i faser på grund av välfärdsområdesreformen. I fortsättningen tillämpas samma praxis på indrivningen av fakturor för social- och hälsovårdstjänster som på fakturor för specialiserad sjukvård, berättar Ville Rajahalme, ekonomidirektör vid Varha.
Innan indrivningen inleds skickar man ett brev hem till kunden med en betalningspåminnelse och information om de fakturor som är obetalda. Om kunden trots betalningspåminnelsen inte betalar fakturan, drivs den in. Betalningsarrangemang avtalas direkt mellan kunden och indrivningsföretaget enligt anvisningarna i brevet.
Vid behov får kunden hjälp med att betala fakturan
I sin kundfakturering beaktar Varha sådana omständigheter som gäller kundens betalningsförmåga och livssituation.
– Om en kund har svårt att betala en faktura, bör kunden kontakta kundtjänsten vid Varhas fakturering före förfallodagen. Vi erbjuder flexibilitet när det gäller fakturans förfallodag och olika betalningsarrangemang för dem som behöver det, berättar Riikka Kilpi, chef för ekonomitjänster.
Kundtjänsten vid Varhas fakturering på numret 02 313 1141 är öppen från måndag till torsdag klockan 9–11. Frågor om indrivningen besvaras av indrivningsföretagets kundtjänst. Kontaktuppgifterna till kundtjänsten anges i kundens brev.
Kunden kan beställa Varhas fakturor som e-fakturor direkt till sin nätbank. E-fakturorna är förifyllda och anländer i tid för betalning. Avtalet om e-fakturering ingås i kundens egen nätbank.
Anvisningar om e-fakturering, betalning av fakturor och sökande av ändring finns på Varhas webbsida Kundfakturering och anvisningar.
Annan ekonomisk rådgivning och annat ekonomiskt stöd
Sociala tjänster som rör den ekonomiska situationen tillhandahålls bland annat för att främja den ekonomiska funktionsförmågan och trygga en nödvändig utkomst. Stödet tillhandahålls av kund- och servicehandledningen Fackla (för personer som är 18–64 år) och personligt utsedda socialarbetare.
Om en äldre person behöver hjälp i ekonomiska ärenden och inte har några anhöriga eller förmåga att sköta ekonomiska ärenden, kan personen eller hens biträdande person lämna en begäran om kontakt på Varhas webbsida med hjälp av en orosanmälan.
Egentliga Finlands rättshjälpsbyrå erbjuder kostnadsfri ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning, där man bedömer olika alternativ på ekonomiska lösningar, erbjuder stöd vid upprättandet av betalningsavtal och ger råd om hur man ansöker om skuldsanering.
Kunden kan dessutom direkt fråga FPA om sin rätt till exempelvis utkomststöd.
Nyckelord
Kontakter
Ville RajahalmeekonomidirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 9023 305ville.rajahalme@varha.fiRiikka Kilpitf. chef för ekonomitjänsterEgentliga Finlands välfärdsområde
Tel:040 1924 077riikka.kilpi@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhas nämnd för tjänster för äldre föreslås vid sammanträdet 17.12.2025 att den godkänner avtalet om överlåtelse av rörelse gällande enheten för boendeservice för äldre Almahemmet12.12.2025 14:38:31 EET | Pressmeddelande
Varha har fr.o.m. 22.10.2025 med Esperi Care Oy fört förhandlingar om en överlåtelse av rörelse gällande Almahemmet i Kimitön. Almahemmet omfattar 27 boendeplatser.
Varhan ikääntyneiden palvelulautakunnalle esitetään 17.12.2025 asumispalveluyksikkö Almakotia koskevan liikkeenluovutussopimuksen hyväksymistä12.12.2025 14:38:31 EET | Tiedote
Varha on käynyt liikkeenluovutusneuvotteluita Esperi Care Oy:n kanssa Kemiönsaaressa sijaitsevan 27-paikkaisen Almakodin liikkeenluovutuksesta 22.10.2025 alkaen.
Servicehandledningen för funktionshinderservice harmoniseras i januari 202612.12.2025 11:12:25 EET | Pressmeddelande
Varhas gemensamma servicehandledning för funktionshinderservicen i hela området startar 14.1.2026. De nuvarande telefontiderna per kommun avskaffas och servicevägledningen får ett enda telefonnummer samt en enhetlig telefontid.
Vammaispalvelujen palveluohjaus yhtenäistyy tammikuussa 202612.12.2025 11:12:25 EET | Tiedote
Varhan vammaispalvelujen koko alueen yhteinen palveluohjaus käynnistyy keskiviikkona 14.1.2026. Kuntakohtaiset tällä hetkellä käytössä olevat puhelinajat poistuvat ja palveluohjaukseen tulee yksi puhelinnumero sekä yhtenäinen puhelinaika.
I Rimito ordnas en brandsläckningsövning den 13.12.2025 — utryckningsfordon och rökutveckling i området10.12.2025 13:06:39 EET | Pressmeddelande
Egentliga Finlands räddningsverk ordnar lördagen den 13.12.2025 en släcknings- och räddningsövning på området med rivningsfärdiga byggnader på adressen Majakantie 35, Rimito.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum