Junatien metrosillan uudistamishankkeen ja korvaavan liikenteen suunnittelu etenee
Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Kaupunkiliikenne Oy on käynnistänyt hankkeen suunnittelun ja arvioinut toteutuksen vaatimaa aikaa, lisäksi HSL suunnittelee korvaavan liikenteen järjestelyjä. Tämänhetkisen arvion mukaan metroliikenne joudutaan katkaisemaan Kulosaaren ja Hakaniemen asemien välillä yli puoleksi vuodeksi vuonna 2027, lisäksi Kalasataman metroasema on suljettuna pidempään.

Yleissuunnittelun edetessä on tarkentunut, että sillan rakentaminen vaatii merkittäviä muutoksia myös Kalasataman metroasemalla. Tämänhetkisen arvion mukaan asema joudutaan pitämään suljettuna lisäksi noin puoli vuotta ennen ja puoli vuotta jälkeen metroliikenteen katkon. Tällöin metroliikenne kulkisi pysähtymättä Kalasataman aseman ohi. Aseman sulkemisen ajankohta tarkentuu suunnittelun edetessä.
”Aseman laiturit on rakennettu osin uusittavan sillan päälle, ja tämä vaatii laiturien purkamisen, jotta siltakansi pystytään uusimaan. Aseman sulkeminen näin pitkäksi aikaa on valitettavaa, mutta pakollista. Hankkeen jatkosuunnittelussa pyrimme löytämään keinoja, joilla aseman sulkemisaika ja koko metrokatkon pituus jäisi mahdollisimman lyhyeksi. Urakoitsijalle tullaan myös asettamaan kannusteita katkon lyhentämiseksi”, sanoo omaisuudenhallintayksikön johtaja Antti Nousiainen Kaupunkiliikenteeltä.
Itä-Helsingin ja Kalasataman joukkoliikenne turvataan korvaavan liikenteen järjestelyin
Metroliikenne on sillan uusimisen ajan kokonaan poikki alustavasti Hakaniemen ja Kulosaaren välisellä osuudella. HSL suunnittelee metroliikenteen katkon ajaksi korvaavaa bussiliikennettä Hakaniemen ja Herttoniemen välille, ja lisäksi useiden normaaliliikenteen bussien liikennettä on tarkoitus tihentää. Vaikka matka-ajat väistämättä kasvavat, kaikissa tilanteissa pyritään turvaamaan tiheät ja kattavat yhteydet. Tämänhetkisen aikatauluarvion mukaan Laajasalon ja Hakaniemen välinen Kruunusillat-raitiotieyhteys olisi tuolloin jo käytössä ja tukisi osaltaan idän suunnan liikennettä.
Korvaavan liikenteen kokonaisuuden suunnittelu on parhaillaan käynnissä HSL:ssä. Hakaniemen ja Herttoniemen välisen korvaavan linjan lisäksi suunnitelmissa on olemassa olevien yhteyksien tihentäminen muun muassa junaradan varteen. Yhteyksiä suunnitellaan vahvistettavaksi esimerkiksi Herttoniemen ja Pasilan välillä, Itäkeskuksen ja Pukinmäen välillä, Itäkeskuksen ja Malmin välillä sekä Mellunmäen, Kontulan ja Malmin välillä. Kalasataman asukkaille ja alueen palveluihin turvataan kattavat yhteydet paitsi bussilla myös raitiovaunulla. Raitiovaunut palvelevat myös Sompasaaressa, Nihdissä ja Laajasalossa matkustavia.
Raitioliikenteessä selvitetään mahdollisuutta jatkaa linjojen 12 (Yliskylä–Hakaniemi) ja 13 (Länsi-Pasila–Nihti) reittejä Rautatientorin laidalle Mikonkadulle, jolloin Kalasatamasta ja Laajasalosta olisi suora yhteys Helsingin keskustaan.
”Teemme kaikkemme yhdessä Helsingin kaupungin ja Kaupunkiliikenne Oy:n kanssa sen eteen, että liikkuminen on sujuvaa myös poikkeustilanteessa. Hyvää suunnittelua ja kovaa työtä tarvitaan, sillä tämä on HSL:n historian ylivoimaisesti suurin poikkeusjärjestely”, sanoo HSL:n Liikenne-tulosalueen johtaja Johanna Wallin.
HSL on saanut korvaavan liikenteen järjestämistä kokemusta myös tänä vuonna Vuosaaren metrokatkon aikana. Matkustajat ovat antaneet poikkeusjärjestelyjen toimivuudesta pääosin myönteistä palautetta.
Kalasataman ja Kulosaaren välinen osuus on kaikkein suosituin koko metrossa. Nyt tehtävillä töillä turvataan osaltaan sitä, että yksi koko seudun tärkeimmistä runkoyhteyksistä palvelee luotettavasti myös tulevina vuosikymmeninä.
Toteuttajakumppanin hankinta käynnissä
Kaupunkiliikenne kilpailuttaa urakkaan parhaillaan toteuttajakumppania. Valitun kumppanin kanssa tehtävässä suunnittelussa liikennekatkon kesto, ajankohta ja hankkeen kustannusarvio tulevat tarkentumaan. Urakkaan tullaan asettamaan kannusteita liikennekatkon keston ja matkustajille aiheutuvien haittojen minimoimiseksi. Hankkeen valmistelevia rakennustöitä tavoitellaan aloitettavaksi kevätkaudella 2026.
Junatien metrosillan uusimisen ja korjauksen aikataulua koordinoidaan Kaupunkiliikenteen, Helsingin kaupungin ja HSL:n kanssa. Hanketta yhteensovitetaan muiden tiedossa olevien liikenne- ja korjaushankkeiden kanssa, jotta metroliikenteen katkon vaikutukset liikenteeseen eivät kertautuisi. Suunnitelmien ja toteutuksen etenemisestä tullaan viestimään aktiivisesti alueen toimijoille ja kaupunkilaisille.
Yhteyshenkilöt
Antti NousiainenKaupunkiliikenne Oy, omaisuudenhallintayksikön johtaja
Puh:040 579 6074antti.nousiainen@kaupunkiliikenne.fiPihla KuokkanenHelsingin kaupunkiympäristön toimiala, yksikön päällikkö
Puh:040 6319757pihla.kuokkanen@hel.fiHSL, viestinnän päivystys
Puh:040 163 2818viestinta@hsl.fiMe Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Sateenkaariratikka avaa Helsinki Pride 2025 -kulkueen11.6.2025 09:02:26 EEST | Tiedote
Viime vuodesta asti katukuvaa on ihastuttanut sateenkaariratikka, joka pääsee tänä vuonna avaamaan Helsinki Pride -kulkueen Aleksanterinkadulla lauantaina 28.6. klo 12. Kaupunkiliikenne on toista vuotta Helsinki Priden virallinen Working with Pride -kumppani.
Kaupunkipyöräpalvelun toimittajakumppanin hankintapäätös oikaistaan10.6.2025 10:35:45 EEST | Tiedote
Helsingin seudun kaupunkipyöräpalvelun on tarkoitus uudistua vuonna 2026. Kaupunkiliikenne Oy on 5.6. päättänyt kumota aiemman hankintapäätöksensä ja valita kilpailutuksen voittajaksi Donkey Republic Admin Apsn.
Ratikkalinjalle 13 suurempaa kalustoa6.6.2025 15:14:21 EEST | Tiedote
Ensimmäiset Kruunusiltojen tulevan liikenteen tarpeisiin tilatut ja toimitetut vaunut aloittavat 9.6. alkaen liikennöinnin raitiolinjalla 13 ennen Kruunusiltojen liikenteen käynnistymistä. Vaunut ovat tyypiltään For City Smart Artic X54, eli ne ovat samanlaisia kuin pikaratikka 15:llä liikennöivät vaunut ja tarjoavat muuta kalustoa suuremman matkustajakapasiteetin kantakaupungin raitioliikenteeseen.
Raivausajoneuvo, kaikkien ratikoiden sankari -tapahtuma Helsinki-päivänä 12.6.5.6.2025 10:45:00 EEST | Tiedote
Raivausajoneuvo, kaikkien ratikoiden sankari -tapahtuma järjestetään Helsinki-päivänä 12.6. klo 9–12 Vallilan raitiovaunuvarikolla. Tapahtumassa voi tutustua Kaupunkiliikenne Oy:n raivausajoneuvoon, sen toimintaan, varusteisiin ja kuljettajiin.
Kaisantunnelin Pyörätallissa aamukahvit 10.6. – maksuton pyöräpysäköinti käytössä rekisteröityneille käyttäjille4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kaisantunnelin Pyörätalli on suljettuna maanantaina 9.6. vuosipesun ajaksi. Tiistaina 10.6. Pyörätalli avautuu normaalisti klo 05–23. tiistaista 10.6. alkaen Pyörätalli on kuitenkin käytössä vain HSL:n Pyöräpysäköintipalveluun rekisteröityneille. Pyörätallissa tarjoillaan tiistaina aamukahvit klo 8–10 ja samalla on mahdollisuus tutustua Pyörätalliin sekä saada neuvoja käyttäjäksi rekisteröitymiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme