Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Så här kan du som kund undvika köer och köbildning

Dela

Telefonlinjerna till välfärdsområdets vårdbehovsbedömning har varit överbelastade under början av året. Cirka 92 procent av samtalen har kunnat besvaras under samma dag, medan man ifjol kunde besvara 97,5 procent av samtalen under samma dag. De nya digitala kanalerna erbjuder kunderna olika sätt att få kontakt med vårdbehovsbedömningen.

Vårdbehovsbedömningens telefonnummer 06 218 9000 är det bekantaste kontaktsättet för våra kunder. Den största rusningen till vårdbehovsbedömningen är mellan klockan 8 och 9 samt mellan klockan 11 och 12. Det är mer rusning i början av veckan än i slutet av veckan.

Kunderna kan ta kontakt per telefon men även på andra sätt. De kan också påverka köbildningen genom att undvika rusningstider och genom att välja något annat kontaktsätt än telefonen.

– Vi önskar att kunderna ska ta kontakt endast via en kanal. Om kunderna väntar både i telefon och på chatten förlängs kön i de båda kanalerna. Dessutom önskar vi att kunderna inte ska lämna fler än en begäran om att bli återuppringd. Vi ringer tillbaka i den ordningen som samtalen inkommit, men kan inte gallra bort dubbla samtal. Om en kund begärt om att bli återuppringd två gånger ringer vi också tillbaka två gånger, säger avdelningsskötare Erja Lahti.

Så här kan du påverka din egen väntetid och köbildningen:

  • Om ditt ärende inte är brådskande så bör du ta kontakt med vårdbehovsbedömningen först på eftermiddagen. Problem i rörelseorgan som varit till besvär en längre tid eller som så småningom blivit värre samt vaccinationer, besök som görs för att följa upp kroniska sjukdomar eller begäranden om läkarutlåtanden är några exempel på ärenden som inte är brådskande.

  • Om ditt ärende är brådskande så bör du ta kontakt med vårdbehovsbedömningen genast på morgonen. Urinvägssymtom, öronvärk, ögoninflammation, sår eller krosskador, förkylningssymtom eller feber som varat i över en vecka, ständig eller periodiskt återkommande magont är några exempel på ärenden som är brådskande.

  • Om du hör till testgruppen bör du ta kontakt via sjukskötarens chatt. Via chatten kan du diskutera med en sjukskötare som vid behov kan boka en tid till en mottagning eller också hänvisa dig till en distansläkarmottagning.

  • Gör en symtombedömning digitalt på adressen Omaolo.fi Efter att du har fyllt i symtombedömningen får du antingen egenvårdsanvisningar eller så tar vår vårdpersonal kontakt med dig via ett Omaolo-meddelande. Omaolo är öppen dygnet runt.

  • Kvällar och veckoslut får du bedömning av vårdbehovet genom att ringa till jourhjälpen på nummer 116 117. Ring alltid jourhjälpen om du överväger att åka in till jouren. Från jourhjälpen får du egenvårdsanvisningar och du kan även vid behov uppmanas att åka in till jouren eller så kan du få en tid till distansläkare.

  • I nödsituationer ska du alltid ringa 112.

Mer information om sjukskötarens chatt, det vill säga försöksgruppen för den digitala sjukvårdsmottagningen, hittar du på vår webbplats.

Åtgärder för att förbättra situationen 

Välfärdsområdets nya styrelse fick måndagen den 9 juni ta del av en lägesbild över situationen på vårdbehovsbedömningen och vilka åtgärder som ska vidtas för att lösa situationen.

Dessa åtgärder väntas ha effekt på kort sikt:

  • Den digitala sjukvårdsmottagningen, som nu testas för hälften av befolkningen
  • Mer personal anställs till vårdbehovsbedömningen med projektfinansiering
  • Personalen på välfärdsstationerna och social- och hälsocentralerna hjälper till med att svara på begäranden om återuppringning mer än vad de gör nu
  • Pågående vårdsamtal styrs till den egna mottagningen
  • Instruktionerna för personalen förenklas

Dessa åtgärder väntas ha effekt på lång sikt:

  • Direkt kontakt med det egna vårdteamet i långvariga vårdrelationer
  • Artificiell intelligens som stöd i bedömningen av vårdbehovet
  • Utveckling av verksamhetssätten på mottagningarna i bedömningen av vårdbehovet
  • Vårdbehovsbedömningen och två mottagningar deltar i utbildningshelheten om köfri service (pågår som bäst)
  • Ledningen har på plats följt med arbetet på vårdbehovsbedömningen och mottagningarna i Korsholm, Vasa och Jakobstad och tagit del av personalens förbättringsförslag.

Välfärdsområdets ledning följer dagligen upp hur situationen utvecklas.

– Den största orsaken till vårens köer är ibruktagningen av det nya klient- och patientdatasystemet och att personalen behöver tid för att arbeta med det. För att lösa situationen behövs mer enhetliga verksamhetssätt, men i synnerhet samarbete mellan våra tjänster. Vi hoppas att vi snart kan besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag och att också väntetiderna blir kortare, säger sektordirektör Pia-Maria Sjöström.

Kontakter

Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö

Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

kommunikation@ovph.fi

Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye